Photo: James Duncan Davidson / TED

Vad skapar bilden av Sverige?

– Simon Anholt om platsers attraktivitet och länders förmåga att göra gott

Vad är det som gör platser, länder och regioner attraktiva? Vilken betydelse har ett lands anseende för samhällsutvecklingen? Och hur skapas egentligen bilden av ett land? Den 17 november arrangerade Svenska institutet och Placebrander ett seminarium med Simon Anholt – en av världens främsta politiska rådgivare och experter inom Nation Branding. Dessutom korades vinnaren av Placebrander of the Year.

Simon Anholt är mannen bakom Nation Brands Index (NBI). Han har hjälpt över 50 nationer och ett stort antal regioner och städer runt om i världen med utveckling av strategier för ökade ekonomiska, politiska och kulturella engagemang med andra länder. Han har även arbetat med organisationer som FN, World Economic Forum, och Internationella Olympiska Kommittén. Förra året introducerade Simon Anholt Good Country Index, en mätning över hur mycket olika länder bidrar till mänskligheten i övrigt. Indexet lanserades i ett TED Talk sommaren 2014 som fick 1,2 miljoner visningar på bara några dagar.

Utöver Simon Anholts föredrag arrangerades ett panelsamtal kring Sverigebilden och vad som skapar ett starkt platsvarumärke. Dessutom korades årets Placebrander of the Year.

Evenemanget var det första av tre seminarier som Svenska institutet arrangerar under rubriken Vad skapar bilden av Sverige?. Mer information om övriga seminarier kommer längre fram.

Filmklipp från seminariet

Simon Anholt from Placebrander on Vimeo.

Prisutdelning Placebrander of the Year 2015 from Placebrander on Vimeo.

Paneldiskussion platsmarknadsföring from Placebrander on Vimeo.

si