Några tips till dig som vill börja arbeta med influencers i marknadsföringen

Influencers Elna Dahlstrand

Bilden kommer från www.elnadahlstrand.se. Elna som även skrivit texten i det här inlägget är en influencer som tar med sin cykel och sina läsare till vackra platser runt om i landet. 

Har du funderat på att plocka in påverkare, influencers, i arbetet med att stärka ditt platsvarumärke? Det blir alltmer vanligt att samarbeta med bloggare, instagrammare och youtubers för att nå nya målgrupper på nya sätt. Man kan arbeta med kampanjer, enskilda inlägg eller långsiktiga ambassadörskap på många olika vis.

Ni kanske kan ha stor nytta av att jobba med någon som kan lyfta fram det ni vill förmedla eller något ni är duktiga på – oavsett om det är friluftsliv, lokal matkultur, saker som turister kan hitta på eller idrotter som är stora hos er. Här är några tips på vägen:

Välj lokala influencers framför rikskändisar

Kolla upp vilka influencers som finns hos er och vilka specialområden de har. Vad kan de lyfta som ni kan dra nytta av och vad kan ni hitta på för kul ihop? Att jobba med lokala stjärnor stärker platsvarumärket genom att ni lyfter dem som finns hos er och förstås – de lyfter ju er tillbaka. Är de nischade inom specialområden har de dessutom med största säkerhet följare över hela landet och ni får en spännande räckvidd.

Gör rätt

Det finns lagar och regler att följa. Det är viktigt att allt blir rätt när det kommer till marknadsföringslagen och att inlägg, filmer och bilder märks upp på ett korrekt sätt. De flesta seriösa påverkare är medlemmar i branschorganisationen Influencers of Sweden och har tillgång till en kunskapsbank och ett nätverk av know-how för att göra rätt. Vill ni lära er mer om hur man gör erbjuder samma organisation kurser och workshops.

Satsa på microinflunencers

Microinfluencers är inte att underskatta. Dit räknas en influencer med mellan 1000 – 10 000 följare och de har ofta ett starkt förtroendekapital hos dem. Engagemangsnivån är hög och följare får ofta svar på kommentarer och frågor – ibland till och med som fristående poster.

Jobba med förtroende och bygg relationer

Kom till influencern med en bred brief och låt hen göra sin kreativa grej – när ni väljer vem ni vill jobba med har ni ju fastnat för ett visst manér, bildspråk eller en sorts texter i en speciell nisch och för att just det där ska komma fram och att samarbetet ska bli äkta, genuint och varmt måste ni våga lita på den ni väljer att arbeta med. Men såklart även finnas där för att bolla och korrekturläsa.

Var tydliga

Glöm inte att vara tydliga med hur materialet som produceras får användas. Definiera hur lång tid ert samarbete sträcker sig över och kom överrene om vad som gäller. Får ni använda text och bilder efter avslutat samarbete tillexempel? Viktigt att ni diskuterat igenom allt från start så det blir rätt.

Var aktiva

När ett samarbete med en influencer är igång har ni allt att vinna på att hjälpa till. Dela inläggen som skapas i era kanaler, tagga, kommentera och lyft fram att ni jobbar ihop. På så vis blir spridningen ännu större och ni bygger en bra relation in i influencersvärlden samtidigt som ni hjälper till att stärka varumärket hos en lokal aktör som samarbetar med er för att göra detsamma. Att aktivt  hjälpa till är en klassisk win-win situation.

Bonustips:
Hitta lokala stjärnor via bloggportalen, där finns de flesta svenska bloggare registrerade och du kan söka bloggare via ort och få ett hum om hur många besökare bloggen har. Komplettera med att googla och fråga kollegorna vilka konton och bloggar de följer när du letar efter bra påverkare att samarbeta med. Vill du ha proffshjälp har Content to Go fina möjligheter att matcha dig med en influencer som är medlem i branschnätverket Influencers of Sweden.

Leave a Reply