22 maj

Hela Sverige läggs ut på Airbnb

Hela Sverige läggs ut på Airbnb

För att manifestera allemansrätten, lägger Visit Sweden nu ut hela Sverige på Airbnb. Kampanjen som sker i samarbete med Airbnb är en del av en större satsning på hållbar natur- och ekoturism. It’s a place where you can eat berries from the ground, sleep under the stars, swim in the lakes and roam freely. To make […]

18 maj

Solar Egg – Riksbyggen bjuder Kiruna på bastuupplevelse utöver det vanliga

Solar Egg – Riksbyggen bjuder Kiruna på bastuupplevelse utöver det vanliga

Vi har tidigare skrivit om Kiruna som har världens ögon på sig i och med den spektakulära flytten av en hel stad till en ny plats på behörigt avstånd från gruvan. Då var det Svenska Institutet som gjort en dokumentär kring flytten som är en av de största urbana förflyttningarn i modern tid – och […]

29 mars

Fyra kommuner går samman kring nytt outdoor-projekt

Fyra kommuner går samman kring nytt outdoor-projekt

En bild i vårt senaste nyhetsbrev var tyvärr fellänkad och eventuellt ville du till sidan med mer information om konferensen 250 möjligheter – det hittar du här! Sofia Paldanius, fd elitkanotist, projektleder ny outdoorsatsning. Foto: Christoffer @wisslaren Collin På västra sidan om Vättern finns Hökensåsbygden med en stor potential inom naturturism. De fyra kommunerna Habo, Hjo, Mullsjö och […]

19 mars

Den upplevelsebaserade citykärnan

Den upplevelsebaserade citykärnan

Många av landets citykärnor möter just nu utmaningar i form av omstrukturering. En viss typ av butiker stänger igen, medan andra öppnar. För en del citykärnor innebär omstruktureringen att butikslokaler gapar tomma under en period. Köpcentrum i utkanten av stan lyfts ofta upp som hot. Citykärnan har dock konkurrensfördelar och tydliga särskiljare. Konsumtion relaterad till besöksnäring […]

16 mars

Podd om platsmarknadsföring

Podd om platsmarknadsföring

54 minuter platsmarknadsföring – det kan du nu få i Kommpispodden. Linda Jonsson och Joacim Lundin på Advant intervjuar Helena Nordström på Placebrander. I det här avsnittet får du veta vad platsmarknadsföring är, hur det skiljer sig från annan marknadsföring, trender inom platsmarknadsföring, vilka som gör det bra samt vad som är viktigt att tänka […]

28 februari

Resande frilansare får boende i utbyte mot sin kompetens

Resande frilansare får boende i utbyte mot sin kompetens

Allt fler blandar semester och jobb genom att åka på så kallade workations. Nu finns en tjänst som kopplar samman resande frilansare och nystartade bolag. Resenären får fritt boende i utbyte mot sin kompetens. Tjänsten heter GigRove och ger frilansare möjlighet att resa världen runt till en låg peng samtidigt som den ger startups tillgång till globala talanger till […]

27 februari

Bästa kommunsajterna och turistsajterna

Bästa kommunsajterna och turistsajterna

Internetworld rankar årligen de 100 bästa sajterna i olika kategorier. Nu har de släppt årets lista och vi Placebranders följer ju nyfiket främst kategorierna kommun och turism. Inom kort släpper de vinnarna i varje kategori. Bästa turistsajterna Fotografiska museet Goteborg.com Swedish lapland Tekniska museet Universeum Bästa kommunsajterna Enköping Falkenberg Falun Nacka Örebro Läs om förra […]

26 februari

Köpenhamn säger farväl till traditionell turism i ny besöksnäringsstrategi

Köpenhamn säger farväl till traditionell turism i ny besöksnäringsstrategi

Wonderful Copenhagen har i samarbete med Destination Think skapat en ny besöksnäringsstrategi där de konstaterar att det är dags att ta farväl av turism så som vi känner den. Det är inte så dramatiskt som det låter, utan ett smart sätt att skapa engagemang kring något som i vanliga fall riskerar att bli olästa bokhyllevärmare – besöksnäringsstrategier. Att använda […]

5 februari

Några tips till dig som vill börja arbeta med influencers i marknadsföringen

Några tips till dig som vill börja arbeta med influencers i marknadsföringen

Bilden kommer från www.elnadahlstrand.se. Elna som även skrivit texten i det här inlägget är en influencer som tar med sin cykel och sina läsare till vackra platser runt om i landet.  Har du funderat på att plocka in påverkare, influencers, i arbetet med att stärka ditt platsvarumärke? Det blir alltmer vanligt att samarbeta med bloggare, instagrammare och youtubers […]

1 februari

Mattrender 2017 enligt Madeleine Landley

Mattrender 2017 enligt Madeleine Landley

Madeleine Landley (@madlandley på Instagram) driver en av Sveriges största matbloggar. Under december 2016 hade hennes blogg fler än 2 miljoner sidvisningar. Vi på Placebrander är stolta över att ha ett samarbete med Madeleine – hon är en av de influencers som vi samarbetar med. Allt fler platsutvecklare inser vikten av att erbjuda bra mat på sin […]

30 januari

Trender digital platsmarknadsföring 2017 enligt Chrille Peterson

Trender digital platsmarknadsföring 2017 enligt Chrille Peterson

Inför det nya året ser jag fem tydliga trender inom digital platsmarknadsföring och konkreta tips för hur destinationer (och givetvis också andra organisationer och företag) kan tillämpa dem. Marknadsföringstrenderna kretsar kring innehåll, livevideo, insikter kring besökarbeteenden och marknadsföringsautomatisering. Innehåll som förbrukningsvara Disposable media har slagit igenom med kraft – alltså innehåll som försvinner efter en förutbestämd […]

26 januari

Trender i mötesindustrin 2017 enligt Ante Jankovic

Trender i mötesindustrin 2017 enligt Ante Jankovic

Ante Jankovic är en av Sveriges mest rutinerade personer inom Convention Bureaus. För 6 år sedan startade han upp Jönköpings Convention Bureau, vars uppdrag är att attrahera fler kongresser till Jönköping. Han har också varit med och drivit utvecklingen i Swedish Network of Convention Bureaus (SNCVB), ett år som ordförande. Här delar Ante med sig […]

15 januari

Piteå lockar kreativa talanger med All Inclusive

Piteå lockar kreativa talanger med All Inclusive

Sju kreativa företag i Piteå har gått samman och paketerat ett erbjudande gentemot nyutexaminerade talanger. De kallar satsningen för All Inclusive-praktik. Följande företag medverkar i satsningen: More Media, Oh My, In the Cold, Form1, Wiseweb, Tromb och Helikopter Brand Design. Står för flygresa och boende Företagen vänder sig till personer med kunskap inom exempelvis projektledning, webbdesign, […]

15 januari

Platsmarknadsföringstrender 2017

Platsmarknadsföringstrender 2017

Att marknadsföra en plats är en ädel konst. För att bli framgångsrik bör den ske i samverkan mellan många aktörer på en plats. Den här trendspaningen vänder sig till dig som på ett eller annat sätt är en del av profileringen av en plats. Oavsett om ditt ändamål är att attrahera besökare, invånare eller företagsetableringar. Den […]

13 januari

What a Taxi Driver can teach you about Place Branding

What a Taxi Driver can teach you about Place Branding

Foto: Johannes Poignant TEDxÖstersund Under 2016 fick Placebranders grundare Helena Nordström möjlighet att dela sina tankar om Place Branding på TEDx Östersund. Helena tar dig med på en resa till tre platser och landar i vad som är viktigast att tänka på när du ska marknadsföra en plats. Du får följa med till Färöarna, Nordnorge och Jämtland. […]

12 januari

Besöksnäringstrender 2017

Besöksnäringstrender 2017

Besöksnäringen växer så det knakar. Urbaniseringen är ett faktum och alltfler ser de möjligheter som turism och unika upplevelser innebär. Som konsumenter bygger vi i allt högre grad status kring saker vi upplever snarare än prylar. Besöksnäringen är i förändring och 2017 blir ett spännande år. Placebranders Anna Österlund ger oss spännande hintar om vad som väntar […]

11 januari

Landsbygdstrender 2017 enligt Simon Jonegård

Landsbygdstrender 2017 enligt Simon Jonegård

Simon Jonegård brinner för landsbygden och för samspelet mellan stad och landsbygd. Vi var nyfikna på trenderna inom det här området och bytte några ord med Simon. Till vardags jobbar Simon på Jönköpings kommuns näringslivsavdelning med uppdraget att utveckla landsbygderna och deras bidrag till en hållbar utveckling av hela Jönköpings kommun. Uppgifterna spänner från utbyggnad av bredband till lokalproducerat […]

10 januari

De hetaste tekniktrenderna 2017

De hetaste tekniktrenderna 2017

Placebrander har det senaste året arbetat tätt tillsammans med Science Park Mjärdevi i Linköping, bland annat i arbetet att attrahera talang till sin plats. Vi var lite smått avis på deras VD Lena Miranda som började året med att besöka världens största teknikmässa, CES 2017 i Las Vegas. Vi tog en pratstund med Lena för att […]

9 januari

Megafon översätter det du säger

Megafon översätter det du säger

Tänk dig att du ska guida en grupp med tyska turister och bävar för att din skoltyska inte riktigt räcker till. Tänk vad smidigt om du då kunde prata på svenska och så översätter megafonen det du säger på något automagiskt sätt. Den här tekniken är nu verklighet. Panasonic har utvecklat en megafon på den […]

8 januari

Nollstjärnigt hotell nya lyxen

Nollstjärnigt hotell nya lyxen

Ett nollstjärnigt hotell i Alperna under stjärnorna. Det var vad konstnärsduon Frank och Patrik Riklin skapade i Schweiz i somras från juni till augusti. Hotellet hette Null Stern Hotel, bestod av en dubbelsäng och i priset ingick en butler som serverade middag och frukost. Priset var 250 CHF per natt (ca 2200 SEK). Det här är ett ypperligt […]

15 december

Branding of the Nordics

Branding of the Nordics

Foto: Oddleiv Apneseth/norden.org Branding of the Nordics – gränsöverskridande platsmarknadsföring Det är dags att sätta Norden på kartan. Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige, Färöarna, Grönland och Åland har gått ihop i ett av världens mest omfattande regionala samarbeten. Tanken är att styrka nordiska och regionala intressen och värderingar i en global omvärld där ländernas gemensamma […]

20 november

CU in the NT – en ögonbrynshöjare från Top End Down Under

CU in the NT – en ögonbrynshöjare från Top End Down Under

Australiens Northern Territory, NT, också kallat Top End, är ett av de federala områden som landet delas in i och det täcker ungefär en sjättedel av landets yta. Det är ett kargt område med solbränd terräng som till stor del är klassificerat som Aboriginernas land och vissa delar får endast besökas om man har speciellt […]

9 november

Surfbukten i Östersund är Sveriges främsta platsmarknadsförare 2016

Surfbukten i Östersund är Sveriges främsta platsmarknadsförare 2016

Pressbild, fri för användning Surfbukten i Östersund vann Placebrander of the Year 2016 – det stod klart under kvällen när platsmarknadsförare från hela landet samlats på prisbelönta PM & Vänner i Växjö. Det är första året en privat eldsjäl som inte representerar en kommun, kammade hem vinsten. Simon Jaktlund har med sitt Surfbukten tagit surf […]

16 oktober

Haglöfs Weather-fi – wifi när det regnar

Haglöfs Weather-fi – wifi när det regnar

När hösten och den regniga säsongen gör entré lanserar friluftsmärket Haglöfs Weather-fi, wifi för vandrare på Kungsleden där det normalt sett inte finns någon uppkoppling alls – men det är en liten hake, wifi:t funkar enbart när det regnar. Wifi-kopplingen drivs av solenergi och är kopplad till en väderstation. Ju mer det regnar desto bättre […]

5 oktober

Finalister Placebrander of the Year 2016

Finalister Placebrander of the Year 2016

Östersund, Sörmland, Skellefteå, Sverige och Luleå tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Olika aktörer på de här platserna är finalister i Placebrander of the Year 2016. En panel bestående av representanter från platsmarknadsförares målgrupper har hjälpt till att utse finalisterna och nu är det upp till allmänheten att rösta fram vinnaren. Priset Placebrander of […]

29 september

Rätt plats på rätt ställe – när Zuckerberg lyfter Luleå

Rätt plats på rätt ställe – när Zuckerberg lyfter Luleå

Hårt arbete, smarta beslut, bra strategier, duktiga företag, bra etableringar, yrkesstolthet och driftiga människor som vågar – en mix som levererar kvalitet på plats-CV:t och som också kan göra att en plats får den där typen av marknadsföring som inte går att köpa sig till. Som när Luleå häromdagen visade sig vara rätt plats på […]

19 september

Prova en ö – ansök om att bo på Anholt

Prova en ö – ansök om att bo på Anholt

Strand på Anholt. Bilden kommer från Kenneth Ammitzbølls film från ön. I Kattegatt, nästan mitt mellan Sverige och Danmark fast en aning närmre det danska fastlandet, ligger danska Anholt. Ön är 21,75 km² och har runt 160 invånare. Stora delar av ön är naturreservat och på östra delen av Anholt ligger Nordeuropas största öken. Att bo på en […]

8 september

Samhällsbarometern visar våra attityder till svenska städer

Samhällsbarometern visar våra attityder till svenska städer

De flesta har många platser som ligger dem varmt om hjärtat men ingen plats är väl viktigare än just den vi lever våra liv på? Konsultkoncernen Projektengagemang som arbetar med samhällsbyggnad och industri har gjort en djupdykning i svenskarnas relation till och uppfattning om staden de lever i. Resultatet är rapporten Samhällsbarometern 2016 och här […]

16 augusti

Tävla i Placebrander of the Year 2016!

Tävla i Placebrander of the Year 2016!

Nu kan du tävla om att bli Sveriges främsta platsmarknadsförare 2016. I år har allmänheten makten och får rösta fram den slutliga vinnaren. Prisutdelning sker den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö.  Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en […]

9 augusti

Friluftsgalan – en hyllning till friluftslivet

Friluftsgalan – en hyllning till friluftslivet

FriluftsByn och Höga Kusten är på tårna! Besöksnäringen i Höga Kusten vittnar om att man för sjätte året i rad går mot rekordomsättning och fler besökare än tidigare år. En av många aktörer i Höga Kusten som bidrar till att skapa innehåll och reseanledningar är Friluftsbyn. Höga Kusten Hike, Utefest och trubadurkvällar är bara några exempel. För […]

8 augusti

Göthenburgo ritar om kartan

Göthenburgo ritar om kartan

Göthenburgo är en ideell förening som vill föra stadens, landets och världens människor närmare varandra. De gör TV-program, filmer och skapar dessutom en ny typ av turistkartor över Göteborg. Tanken är att visa upp delar av staden som normalt sett kanske inte visas upp samt att bygga kartan på invånarnas egna berättelser. Segregationen och viljan […]

16 juni

Kommunranking Instagram 2016

Kommunranking Instagram 2016

Vid marknadsföringen av en plats är förmedlingen av vackra bilder ett utav de mest kraftfulla verktygen. Därför gör Placebrander årligen en kartläggning över hur bra Sveriges kommuner är på Instagram. Självklart finns det många sätt att jobba med Instagram, exempelvis genom att inspirera invånare och besökare att sprida vackra bilder på bred front genom sina […]

9 juni

Typiskt Göteborg

Typiskt Göteborg

Vad händer om man släpper lös Kakan Hermansson och David Sundin i Göteborg? Svaret på den frågan är att ungefär just precis allt händer och resultatet är en sommarserie i fyra delar från Göteborg  & Co där vi får följa med när två folkkära profiler försöker komma fram till vad som egentligen är grejen med […]

28 maj

The Luleå Way

The Luleå Way

Med syftet att generera fler besökare i Luleå har Visit Luleå skapat kampanjen The Luleå Way. Slutmålgruppen är den globala resenären men i första ledet är ambitionen att nå Luleåborna för att inspirera dem att hjälpa till att sprida sin vardag. Luleå har länge jobbat med ambassadörskap som strategi att stärka platsvarumärket och det fortsätter […]

24 maj

This is Kiruna – How to move a city

This is Kiruna – How to move a city

Swedish Institute har lanserat en kort dokumentär om en av världens största urbana förflyttningar i modern tid, flytten av Kiruna i norra Sverige. Anledningen till flytten är att gruvdriften från Sveriges största gruvbolag LKAB gjort att staden riskerar att sjunka och projektet som genomsyras av hållbarhet och innovation väcker nyfikenhet och intresse på många håll. Kirunaborna […]

20 maj

Göteborg Energi tonsätter stadens energiförbrukning

Göteborg Energi tonsätter stadens energiförbrukning

Hur låter det när en halv miljon göteborgare duschar, arbetar, lagar middag eller sover? Göteborg Energi lät några intressanta musiker tolka och tonsätta graferna som visar stadens energiförbrukning under ett år och resultatet blev energisymfonin. En plats, 85 000 företag, 550 000 duschar, 200 000 hårfönar, 95 000 gatlyktor har adderats till ett finurligt sätt att lyfta klimatfrågan […]

3 maj

Följ Attraktiva Oskarshamn på Snapchat

Följ Attraktiva Oskarshamn på Snapchat

Attraktiva Oskarshamn är en destination som finns på Snapchat sen en tid tillbaka. Marika Karlstad, som är ansvarig för sociala medier på Attraktiva Oskarshamn, svarar på några snabba frågor kring satsningen: Varför har ni valt Snapchat som kanal? Vi har funderat på hur vi kan nå en yngre målgrupp. De finns till viss del på […]

3 maj

Snapchat för destinationer

Snapchat för destinationer

Appen Snapchat har etablerat sig som en stor social plattform senaste åren. 64% av alla svenska internetanvändare mellan 16-25 använder Snapchat regelbundet, enligt senaste undersökningen Internet och svenskarna. Finessen med Snapchat är att allt innehåll försvinner efter en bestämd tid, det har alltid en begränsad livslängd. Du kan posta bilder och filmer i appen, där […]

2 maj

Ett roamingfritt Europa öppnar upp för den digitala besökaren

Ett roamingfritt Europa öppnar upp för den digitala besökaren

Så kallade roamingavgifter inom EU försvinner 15 juni 2017, efter ett beslut i EU-parlamentet – inga fler extraavgifter eller höga mobiltelefonräkningar efter utlandssemestern i Europa. Beslutet innebär att du kan ringa och surfa med din smartphone när du reser i andra EU-länder, utan att det kostar något extra. Ett första steg mot slopandet av roamingavgifter […]

28 april

Din plats på Facebook – upptäck de nya platssidorna

Din plats på Facebook – upptäck de nya platssidorna

Du kanske har märkt att din plats eller destination redan har en sida på Facebook, en sida som du inte själv kan styra eller uppdatera. Dessa sidor har börjat fyllas med innehåll, baserat på vad besökare (och dina vänner) gillar och recenserat på platsen. Innehållet kretsar kring mat, dryck, saker att se och göra, hotell […]

14 april

Hallifornia – ungdomarnas västkustkultur

Hallifornia – ungdomarnas västkustkultur

Inga staket. Inget inträde. En plats för ungdomar. En ny kultur som fått fotfäste på västkusten och ur evenemanget Coastal Culture 2011 & 2012 har en festival med community-känsla vuxit fram som även involverar ett Vinnovabaserat forskningsprojekt kring modellen för eventbaserad utveckling. Hallifornia låter unga ta plats på västkusten, i år för fjärde gången. Hallifornia […]

6 april

The Swedish Number – ring Sverige!

The Swedish Number – ring Sverige!

Nyfiken på Sverige? Ring Sverige! Sverige är det första landet med ett eget telefonnummer för att liksom nå hela landet. Genom att ringa +46771793336 blir du sammankopplad med en slumpmässigt utvald svensk. Det är Svenska Turistföreningen (STF) som ligger bakom den briljanta kampanjen. De vill ge omvärlden möjlighet att få veta mer om Sverige och […]

3 april

Iceland Stopover Buddy

Iceland Stopover Buddy

Vi hänger kvar på trendiga Island litegrann – förra veckan lyfte vi ju fram Iceland Academy och nu har vi fastnat för ytterligare ett smart isländskt initiativ på platsmarknadsföringsfronten. Vad sägs om möjligheten att stanna upp till sju dagar på Island utan extra kostnad om du flyger över Atlanten och mellanlandar på ön och dessutom ha […]

20 mars

Iceland Academy

Iceland Academy

Vacker natur, god mat, konst och kultur. Island har mycket att erbjuda, men vad ska man egentligen packa ned i väskan när man ska till Island? Vilka säkerhetsaspekter ska man tänka in och vad gäller när man badar i varma källor och ett äkta Isländskt äventyr, hur bär man sig åt för att få till […]

13 mars

Storsatsning från hotellet i hjärtat av svensk musik

Storsatsning från hotellet i hjärtat av svensk musik

Hotellet i hjärtat av svensk musik, Pop House i Stockholm som ägs av trion Björn Ulvaeus, Conni Jonsson och Pelle Lindberg satsar stort och tänker nytt för att locka fler besökare och möta befintlig efterfrågan inför säsongen. Hotellet invigdes 2013 och har 49 rum och gym och konferensverksamhet. Några av rummen har musiktema och hela […]

10 mars

Vad har STF, Fotografiska och Liseberg gemensamt?

Vad har STF, Fotografiska och Liseberg gemensamt?

Vad STF, Fotografiska och Liseberg har gemensamt kan man ju förstås fundera lite på. Lägg till Nordiska museet och Go:teborg och blandningen blir ganska bred men ändå ganska solklar. Det rör sig om turism och det rör sig om de fem sajter som är i topp i kategorin turism när Internet World listar alla sajter […]

7 mars

Det är dags för destinationerna att tänka om digitalt

Det är dags för destinationerna att tänka om digitalt

Bästa destinationsmarknadsförare! Ska du sälja? Eller ska du skapa förutsättningar för andra att sälja? Och vad sker i destinationswebbsverige? Våra webbar blir finare och finare – men är det någon som besöker våra sajter? Eller rättare sagt, vem är det som besöker dem? Vilka är vi till för och hur ska vi jobba med webben? Vi är […]

22 februari

Destinationsfilmer nominerade till internationellt pris

Destinationsfilmer nominerade till internationellt pris

Tre filmer från Höga Kusten är nominerade till turismfilmfestivalen FilmAT i Polen. De är nominerade i kategorierna ”Promotion of regions” och ”Sport tourism”. Producent för bidragen är företaget Loveframe från Örnsköldsvik. Filmfestivalen går av stapeln under april och de tävlingsbidrag som vinner går vidare för att tävla om titeln ”världens bästa turistfilm” vid internationella filmfestivalen, CIFFT, Comité International […]

14 februari

Træna tar världen med storm

Træna tar världen med storm

Invid polcirkeln långt ute i havsgapet utanför Nordnorges kust ligger en fantastisk plats. Det är inte enkelt att ta sig dit, men det är ett äventyr väl värt mödan. För att komma till den här magiska platsen med enbart 487 invånare tar du flyget från Oslo 1,5 timme norrut till Bodø. Väl framme i Bodø […]

9 februari

Sveriges högsta chef sökes

Sveriges högsta chef sökes

Brinner du för besöksnäring, naturupplevelser, service och berg? Då kanske du är aspirant på att bli Sveriges högsta chef. Svenska Turistföreningen söker platschef till foten av Sveriges högsta berg Kebnekaise. Resan upp till STF Kebnekaise Fjällstation börjar i Nikkaluokta, där vägen slutar och vildmarken tar vid. 19 km ut på kalfjället i Norra Lappland, vid foten […]