15 januari

Piteå lockar kreativa talanger med All Inclusive

Piteå lockar kreativa talanger med All Inclusive

Sju kreativa företag i Piteå har gått samman och paketerat ett erbjudande gentemot nyutexaminerade talanger. De kallar satsningen för All Inclusive-praktik. Följande företag medverkar i satsningen: More Media, Oh My, In the Cold, Form1, Wiseweb, Tromb och Helikopter Brand Design. Står för flygresa och boende Företagen vänder sig till personer med kunskap inom exempelvis projektledning, webbdesign, […]

15 januari

Platsmarknadsföringstrender 2017

Platsmarknadsföringstrender 2017

Att marknadsföra en plats är en ädel konst. För att bli framgångsrik bör den ske i samverkan mellan många aktörer på en plats. Den här trendspaningen vänder sig till dig som på ett eller annat sätt är en del av profileringen av en plats. Oavsett om ditt ändamål är att attrahera besökare, invånare eller företagsetableringar. Den […]

13 januari

What a Taxi Driver can teach you about Place Branding

What a Taxi Driver can teach you about Place Branding

Foto: Johannes Poignant TEDxÖstersund Under 2016 fick Placebranders grundare Helena Nordström möjlighet att dela sina tankar om Place Branding på TEDx Östersund. Helena tar dig med på en resa till tre platser och landar i vad som är viktigast att tänka på när du ska marknadsföra en plats. Du får följa med till Färöarna, Nordnorge och Jämtland. […]

12 januari

Besöksnäringstrender 2017

Besöksnäringstrender 2017

Besöksnäringen växer så det knakar. Urbaniseringen är ett faktum och alltfler ser de möjligheter som turism och unika upplevelser innebär. Som konsumenter bygger vi i allt högre grad status kring saker vi upplever snarare än prylar. Besöksnäringen är i förändring och 2017 blir ett spännande år. Placebranders Anna Österlund ger oss spännande hintar om vad som väntar […]

11 januari

Landsbygdstrender 2017 enligt Simon Jonegård

Landsbygdstrender 2017 enligt Simon Jonegård

Simon Jonegård brinner för landsbygden och för samspelet mellan stad och landsbygd. Vi var nyfikna på trenderna inom det här området och bytte några ord med Simon. Till vardags jobbar Simon på Jönköpings kommuns näringslivsavdelning med uppdraget att utveckla landsbygderna och deras bidrag till en hållbar utveckling av hela Jönköpings kommun. Uppgifterna spänner från utbyggnad av bredband till lokalproducerat […]

10 januari

De hetaste tekniktrenderna 2017

De hetaste tekniktrenderna 2017

Placebrander har det senaste året arbetat tätt tillsammans med Science Park Mjärdevi i Linköping, bland annat i arbetet att attrahera talang till sin plats. Vi var lite smått avis på deras VD Lena Miranda som började året med att besöka världens största teknikmässa, CES 2017 i Las Vegas. Vi tog en pratstund med Lena för att […]

9 januari

Megafon översätter det du säger

Megafon översätter det du säger

Tänk dig att du ska guida en grupp med tyska turister och bävar för att din skoltyska inte riktigt räcker till. Tänk vad smidigt om du då kunde prata på svenska och så översätter megafonen det du säger på något automagiskt sätt. Den här tekniken är nu verklighet. Panasonic har utvecklat en megafon på den […]

8 januari

Nollstjärnigt hotell nya lyxen

Nollstjärnigt hotell nya lyxen

Ett nollstjärnigt hotell i Alperna under stjärnorna. Det var vad konstnärsduon Frank och Patrik Riklin skapade i Schweiz i somras från juni till augusti. Hotellet hette Null Stern Hotel, bestod av en dubbelsäng och i priset ingick en butler som serverade middag och frukost. Priset var 250 CHF per natt (ca 2200 SEK). Det här är ett ypperligt […]

15 december

Branding of the Nordics

Branding of the Nordics

Foto: Oddleiv Apneseth/norden.org Branding of the Nordics – gränsöverskridande platsmarknadsföring Det är dags att sätta Norden på kartan. Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige, Färöarna, Grönland och Åland har gått ihop i ett av världens mest omfattande regionala samarbeten. Tanken är att styrka nordiska och regionala intressen och värderingar i en global omvärld där ländernas gemensamma […]

20 november

CU in the NT – en ögonbrynshöjare från Top End Down Under

CU in the NT – en ögonbrynshöjare från Top End Down Under

Australiens Northern Territory, NT, också kallat Top End, är ett av de federala områden som landet delas in i och det täcker ungefär en sjättedel av landets yta. Det är ett kargt område med solbränd terräng som till stor del är klassificerat som Aboriginernas land och vissa delar får endast besökas om man har speciellt […]

9 november

Surfbukten i Östersund är Sveriges främsta platsmarknadsförare 2016

Surfbukten i Östersund är Sveriges främsta platsmarknadsförare 2016

Pressbild, fri för användning Surfbukten i Östersund vann Placebrander of the Year 2016 – det stod klart under kvällen när platsmarknadsförare från hela landet samlats på prisbelönta PM & Vänner i Växjö. Det är första året en privat eldsjäl som inte representerar en kommun, kammade hem vinsten. Simon Jaktlund har med sitt Surfbukten tagit surf […]

16 oktober

Haglöfs Weather-fi – wifi när det regnar

Haglöfs Weather-fi – wifi när det regnar

När hösten och den regniga säsongen gör entré lanserar friluftsmärket Haglöfs Weather-fi, wifi för vandrare på Kungsleden där det normalt sett inte finns någon uppkoppling alls – men det är en liten hake, wifi:t funkar enbart när det regnar. Wifi-kopplingen drivs av solenergi och är kopplad till en väderstation. Ju mer det regnar desto bättre […]

5 oktober

Finalister Placebrander of the Year 2016

Finalister Placebrander of the Year 2016

Östersund, Sörmland, Skellefteå, Sverige och Luleå tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Olika aktörer på de här platserna är finalister i Placebrander of the Year 2016. En panel bestående av representanter från platsmarknadsförares målgrupper har hjälpt till att utse finalisterna och nu är det upp till allmänheten att rösta fram vinnaren. Priset Placebrander of […]

29 september

Rätt plats på rätt ställe – när Zuckerberg lyfter Luleå

Rätt plats på rätt ställe – när Zuckerberg lyfter Luleå

Hårt arbete, smarta beslut, bra strategier, duktiga företag, bra etableringar, yrkesstolthet och driftiga människor som vågar – en mix som levererar kvalitet på plats-CV:t och som också kan göra att en plats får den där typen av marknadsföring som inte går att köpa sig till. Som när Luleå häromdagen visade sig vara rätt plats på […]

19 september

Prova en ö – ansök om att bo på Anholt

Prova en ö – ansök om att bo på Anholt

Strand på Anholt. Bilden kommer från Kenneth Ammitzbølls film från ön. I Kattegatt, nästan mitt mellan Sverige och Danmark fast en aning närmre det danska fastlandet, ligger danska Anholt. Ön är 21,75 km² och har runt 160 invånare. Stora delar av ön är naturreservat och på östra delen av Anholt ligger Nordeuropas största öken. Att bo på en […]

8 september

Samhällsbarometern visar våra attityder till svenska städer

Samhällsbarometern visar våra attityder till svenska städer

De flesta har många platser som ligger dem varmt om hjärtat men ingen plats är väl viktigare än just den vi lever våra liv på? Konsultkoncernen Projektengagemang som arbetar med samhällsbyggnad och industri har gjort en djupdykning i svenskarnas relation till och uppfattning om staden de lever i. Resultatet är rapporten Samhällsbarometern 2016 och här […]

16 augusti

Tävla i Placebrander of the Year 2016!

Tävla i Placebrander of the Year 2016!

Nu kan du tävla om att bli Sveriges främsta platsmarknadsförare 2016. I år har allmänheten makten och får rösta fram den slutliga vinnaren. Prisutdelning sker den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö.  Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en […]

9 augusti

Friluftsgalan – en hyllning till friluftslivet

Friluftsgalan – en hyllning till friluftslivet

FriluftsByn och Höga Kusten är på tårna! Besöksnäringen i Höga Kusten vittnar om att man för sjätte året i rad går mot rekordomsättning och fler besökare än tidigare år. En av många aktörer i Höga Kusten som bidrar till att skapa innehåll och reseanledningar är Friluftsbyn. Höga Kusten Hike, Utefest och trubadurkvällar är bara några exempel. För […]

8 augusti

Göthenburgo ritar om kartan

Göthenburgo ritar om kartan

Göthenburgo är en ideell förening som vill föra stadens, landets och världens människor närmare varandra. De gör TV-program, filmer och skapar dessutom en ny typ av turistkartor över Göteborg. Tanken är att visa upp delar av staden som normalt sett kanske inte visas upp samt att bygga kartan på invånarnas egna berättelser. Segregationen och viljan […]

16 juni

Kommunranking Instagram 2016

Kommunranking Instagram 2016

Vid marknadsföringen av en plats är förmedlingen av vackra bilder ett utav de mest kraftfulla verktygen. Därför gör Placebrander årligen en kartläggning över hur bra Sveriges kommuner är på Instagram. Självklart finns det många sätt att jobba med Instagram, exempelvis genom att inspirera invånare och besökare att sprida vackra bilder på bred front genom sina […]

9 juni

Typiskt Göteborg

Typiskt Göteborg

Vad händer om man släpper lös Kakan Hermansson och David Sundin i Göteborg? Svaret på den frågan är att ungefär just precis allt händer och resultatet är en sommarserie i fyra delar från Göteborg  & Co där vi får följa med när två folkkära profiler försöker komma fram till vad som egentligen är grejen med […]

28 maj

The Luleå Way

The Luleå Way

Med syftet att generera fler besökare i Luleå har Visit Luleå skapat kampanjen The Luleå Way. Slutmålgruppen är den globala resenären men i första ledet är ambitionen att nå Luleåborna för att inspirera dem att hjälpa till att sprida sin vardag. Luleå har länge jobbat med ambassadörskap som strategi att stärka platsvarumärket och det fortsätter […]

24 maj

This is Kiruna – How to move a city

This is Kiruna – How to move a city

Swedish Institute har lanserat en kort dokumentär om en av världens största urbana förflyttningar i modern tid, flytten av Kiruna i norra Sverige. Anledningen till flytten är att gruvdriften från Sveriges största gruvbolag LKAB gjort att staden riskerar att sjunka och projektet som genomsyras av hållbarhet och innovation väcker nyfikenhet och intresse på många håll. Kirunaborna […]

20 maj

Göteborg Energi tonsätter stadens energiförbrukning

Göteborg Energi tonsätter stadens energiförbrukning

Hur låter det när en halv miljon göteborgare duschar, arbetar, lagar middag eller sover? Göteborg Energi lät några intressanta musiker tolka och tonsätta graferna som visar stadens energiförbrukning under ett år och resultatet blev energisymfonin. En plats, 85 000 företag, 550 000 duschar, 200 000 hårfönar, 95 000 gatlyktor har adderats till ett finurligt sätt att lyfta klimatfrågan […]

3 maj

Följ Attraktiva Oskarshamn på Snapchat

Följ Attraktiva Oskarshamn på Snapchat

Attraktiva Oskarshamn är en destination som finns på Snapchat sen en tid tillbaka. Marika Karlstad, som är ansvarig för sociala medier på Attraktiva Oskarshamn, svarar på några snabba frågor kring satsningen: Varför har ni valt Snapchat som kanal? Vi har funderat på hur vi kan nå en yngre målgrupp. De finns till viss del på […]

3 maj

Snapchat för destinationer

Snapchat för destinationer

Appen Snapchat har etablerat sig som en stor social plattform senaste åren. 64% av alla svenska internetanvändare mellan 16-25 använder Snapchat regelbundet, enligt senaste undersökningen Internet och svenskarna. Finessen med Snapchat är att allt innehåll försvinner efter en bestämd tid, det har alltid en begränsad livslängd. Du kan posta bilder och filmer i appen, där […]

2 maj

Ett roamingfritt Europa öppnar upp för den digitala besökaren

Ett roamingfritt Europa öppnar upp för den digitala besökaren

Så kallade roamingavgifter inom EU försvinner 15 juni 2017, efter ett beslut i EU-parlamentet – inga fler extraavgifter eller höga mobiltelefonräkningar efter utlandssemestern i Europa. Beslutet innebär att du kan ringa och surfa med din smartphone när du reser i andra EU-länder, utan att det kostar något extra. Ett första steg mot slopandet av roamingavgifter […]

28 april

Din plats på Facebook – upptäck de nya platssidorna

Din plats på Facebook – upptäck de nya platssidorna

Du kanske har märkt att din plats eller destination redan har en sida på Facebook, en sida som du inte själv kan styra eller uppdatera. Dessa sidor har börjat fyllas med innehåll, baserat på vad besökare (och dina vänner) gillar och recenserat på platsen. Innehållet kretsar kring mat, dryck, saker att se och göra, hotell […]

14 april

Hallifornia – ungdomarnas västkustkultur

Hallifornia – ungdomarnas västkustkultur

Inga staket. Inget inträde. En plats för ungdomar. En ny kultur som fått fotfäste på västkusten och ur evenemanget Coastal Culture 2011 & 2012 har en festival med community-känsla vuxit fram som även involverar ett Vinnovabaserat forskningsprojekt kring modellen för eventbaserad utveckling. Hallifornia låter unga ta plats på västkusten, i år för fjärde gången. Hallifornia […]

6 april

The Swedish Number – ring Sverige!

The Swedish Number – ring Sverige!

Nyfiken på Sverige? Ring Sverige! Sverige är det första landet med ett eget telefonnummer för att liksom nå hela landet. Genom att ringa +46771793336 blir du sammankopplad med en slumpmässigt utvald svensk. Det är Svenska Turistföreningen (STF) som ligger bakom den briljanta kampanjen. De vill ge omvärlden möjlighet att få veta mer om Sverige och […]

3 april

Iceland Stopover Buddy

Iceland Stopover Buddy

Vi hänger kvar på trendiga Island litegrann – förra veckan lyfte vi ju fram Iceland Academy och nu har vi fastnat för ytterligare ett smart isländskt initiativ på platsmarknadsföringsfronten. Vad sägs om möjligheten att stanna upp till sju dagar på Island utan extra kostnad om du flyger över Atlanten och mellanlandar på ön och dessutom ha […]

20 mars

Iceland Academy

Iceland Academy

Vacker natur, god mat, konst och kultur. Island har mycket att erbjuda, men vad ska man egentligen packa ned i väskan när man ska till Island? Vilka säkerhetsaspekter ska man tänka in och vad gäller när man badar i varma källor och ett äkta Isländskt äventyr, hur bär man sig åt för att få till […]

13 mars

Storsatsning från hotellet i hjärtat av svensk musik

Storsatsning från hotellet i hjärtat av svensk musik

Hotellet i hjärtat av svensk musik, Pop House i Stockholm som ägs av trion Björn Ulvaeus, Conni Jonsson och Pelle Lindberg satsar stort och tänker nytt för att locka fler besökare och möta befintlig efterfrågan inför säsongen. Hotellet invigdes 2013 och har 49 rum och gym och konferensverksamhet. Några av rummen har musiktema och hela […]

10 mars

Vad har STF, Fotografiska och Liseberg gemensamt?

Vad har STF, Fotografiska och Liseberg gemensamt?

Vad STF, Fotografiska och Liseberg har gemensamt kan man ju förstås fundera lite på. Lägg till Nordiska museet och Go:teborg och blandningen blir ganska bred men ändå ganska solklar. Det rör sig om turism och det rör sig om de fem sajter som är i topp i kategorin turism när Internet World listar alla sajter […]

7 mars

Det är dags för destinationerna att tänka om digitalt

Det är dags för destinationerna att tänka om digitalt

Bästa destinationsmarknadsförare! Ska du sälja? Eller ska du skapa förutsättningar för andra att sälja? Och vad sker i destinationswebbsverige? Våra webbar blir finare och finare – men är det någon som besöker våra sajter? Eller rättare sagt, vem är det som besöker dem? Vilka är vi till för och hur ska vi jobba med webben? Vi är […]

22 februari

Destinationsfilmer nominerade till internationellt pris

Destinationsfilmer nominerade till internationellt pris

Tre filmer från Höga Kusten är nominerade till turismfilmfestivalen FilmAT i Polen. De är nominerade i kategorierna ”Promotion of regions” och ”Sport tourism”. Producent för bidragen är företaget Loveframe från Örnsköldsvik. Filmfestivalen går av stapeln under april och de tävlingsbidrag som vinner går vidare för att tävla om titeln ”världens bästa turistfilm” vid internationella filmfestivalen, CIFFT, Comité International […]

14 februari

Træna tar världen med storm

Træna tar världen med storm

Invid polcirkeln långt ute i havsgapet utanför Nordnorges kust ligger en fantastisk plats. Det är inte enkelt att ta sig dit, men det är ett äventyr väl värt mödan. För att komma till den här magiska platsen med enbart 487 invånare tar du flyget från Oslo 1,5 timme norrut till Bodø. Väl framme i Bodø […]

9 februari

Sveriges högsta chef sökes

Sveriges högsta chef sökes

Brinner du för besöksnäring, naturupplevelser, service och berg? Då kanske du är aspirant på att bli Sveriges högsta chef. Svenska Turistföreningen söker platschef till foten av Sveriges högsta berg Kebnekaise. Resan upp till STF Kebnekaise Fjällstation börjar i Nikkaluokta, där vägen slutar och vildmarken tar vid. 19 km ut på kalfjället i Norra Lappland, vid foten […]

8 februari

Ny kampanj ska sälja in Bohuslän under lågsäsong

Ny kampanj ska sälja in Bohuslän under lågsäsong

Turistrådet Vätsverige lanserar nu, tillsammans med Forsman & Bodenfors, en kampanj som syftar till att öka beläggningen på konferenshotellen i Bohuslän under lågsäsong. Regn och storm skapar en bombastisk kontrast till det somriga Bohuslän som vi är så vana vid att se. I kampanjen används en nyinspelning av Jan Malmsjös ”Vår bästa tid är nu”. Kampanjen består av film, […]

7 februari

LuckyTrip genererar idéer inför nästa resa

LuckyTrip genererar idéer inför nästa resa

Säg hej då till timmar av planerande, låt LuckyTrip inspirera dig inför nästa resa. Ladda ner appen, sätt din resebudget, tryck på ”Lucky-knappen” och du får ett helt gäng med förslag på destinationer för din nästa resa. Varje resa består av förslag på resa, boende och aktiviteter. Inte nöjd med förslaget? Tryck på ”Lucky-knappen” igen för […]

3 februari

Bloggare tar oss med till platser

Bloggare är kreativa, påhittiga och driftiga entreprenörer. De skapar redaktionellt material där foto, bilder och texter många gånger håller samma höga kvalitet som i glansiga magasin. Yrkesgruppen som är sina egna reportrar, fotografer, bildbehandlare och kreatörer och som både sökmotoroptimerar, säljer och marknadsför sig själva är högintressanta och på frammarsch. Bloggarna har fått en branschorganisation […]

25 januari

Outdoortrenden skapar nya mässor

Outdoortrenden skapar nya mässor

Foto: West Coast Outdoor Upplevelser är trendigt. Aktiv livsstil är trendigt. Outdoor är trendigt. För personer som kombinerar dessa faller det sig helt naturligt att ofta vara på resande fot för att upptäcka nya platser i kombination med utmaningar. Man tar sin cykel, sina skidor, skorna för traillöpning och sin camelback med sig vart man än […]

21 januari

Nya Sverigefilmen

Nya Sverigefilmen

Den 27 januari lanserar Svenska institutet Sverigefilmen ”This is Sweden”. Den lanseras storslaget genom att visas i delar på Nasdaqs storbildstorn vid Times Square i New York. Filmen är en del av nya Sharing Sweden där du kan hitta material när du ska berätta om Sverige. Här är en teaser av filmen inför lanseringen.

18 januari

Everest VR

Everest VR

Det finns platser de flesta av oss aldrig varit på och som vi aldrig heller kommer att resa till, men som de flesta av oss ändå har en relation till. Mount Everest tillexempel. Världens högsta bergstopp – ett mytomspunnet äventyr långt borta. Vi har sett bilder och filmer. Vi har hört och läst om äventyrare […]

12 januari

CityHub – för digital natives på resande fot

CityHub – för digital natives på resande fot

Digital natives på resande fot är en ny och spännande målgrupp med lite andra krav än traditionella backpackers. I oktober 2015 öppnade CityHub på Bellamystraat i Amsterdam – en ny sorts hotellupplevelse speciellt anpassad för en trendkänslig målgrupp som söker både community och privatliv. Och uppkoppling såklart. Lyxiga hotell och klassiska turistattraktioner lockar inte den nya […]

11 januari

Bli en del av Swedish Affair i Austin Texas

Bli en del av Swedish Affair i Austin Texas

South by Southwest (SXSW) i Austin är ett världsunikt och trendsättande årligt återkommande evenemang för de kulturella och kreativa näringarna som lockar företag och människor från hela världen. Den 11-20 mars 2016 arrangeras nästa upplaga. Svenska institutet skapar i samarbete med VisitSweden, Tillväxtverket och en rad andra organisationer en plattform under namnet ”The Swedish Affair” […]

8 januari

Sounds of the City

Tänk om du skulle kunna lyssna på ditt resmål innan du bokar? Skulle du kanske välja en annan stad för din weekend än du tänkt från början? Eller, ännu bättre – tänk om du när du var ute på en promenad genom din stad plötsligt skulle få möjlighet att lyssna på en annan stad och […]

16 december

Riksidrottsförbundet söker värdstad för SM-veckan

Riksidrottsförbundet söker värdstad för SM-veckan

Syftet med SM-veckan är att få ett ökat intresse för svenska mästerskap och samla större och mindre idrotter i ett gemensamt evenemang. Många människor ska kunna ta del av Sveriges bästa idrottsutövare på plats, i media och framför TV:n. SM-veckans ambition är att vara en idrottslig folkfest i värdstaden under en vecka. SM-veckan genomförs vanligtvis varje år, […]

17 november

Luleå blev Sveriges främsta platsmarknadsförare 2015

Luleå blev Sveriges främsta platsmarknadsförare 2015

Foto: Melker Dahlstrand Luleå vann Placebrander of the Year 2015 – det stod klart under kvällen när Placebrander och Svenska institutet gemensamt bjöd in platsmarknadsförare från hela landet. 150 personer från branschen var på plats när Luleås representanter till tonerna av Axwell/Ingrosso mottog priset av moderatorn Kattis Ahlström och juryns representant Julian Stubbs. Med satsningen […]

8 november

AirDine – förmedling av middagar

AirDine – förmedling av middagar

Nu kommer motsvarigheten till Airbnb för mat. Med tjänsten AirDine kan du nämligen boka middag hemma hos folk du inte känner. Likt Uber och andra appar i den blomstrande delningsekonomin sker både bokning och betalning direkt i appen och självklart ger du ditt betyg efter middagen. Under november betatestas tjänsten i Göteborg och målet är att […]