19 september

Prova en ö – ansök om att bo på Anholt

Prova en ö – ansök om att bo på Anholt

Strand på Anholt. Bilden kommer från Kenneth Ammitzbølls film från ön. I Kattegatt, nästan mitt mellan Sverige och Danmark fast en aning närmre det danska fastlandet, ligger danska Anholt. Ön är 21,75 km² och har runt 160 invånare. Stora delar av ön är naturreservat och på östra delen av Anholt ligger Nordeuropas största öken. Att bo på en […]

8 september

Samhällsbarometern visar våra attityder till svenska städer

Samhällsbarometern visar våra attityder till svenska städer

De flesta har många platser som ligger dem varmt om hjärtat men ingen plats är väl viktigare än just den vi lever våra liv på? Konsultkoncernen Projektengagemang som arbetar med samhällsbyggnad och industri har gjort en djupdykning i svenskarnas relation till och uppfattning om staden de lever i. Resultatet är rapporten Samhällsbarometern 2016 och här […]

25 augusti

Joakim Nådell och Futurespotter förstärker Placebrander

Joakim Nådell och Futurespotter förstärker Placebrander

På bilden: Anna Österlund, Joakim Nådell och Helena Nordström. Foto: Jonas Anhede Placebrander brinner för smarta sätt att marknadsföra platser och har funnits sedan 2011 som blogg och sedan 2013 som företag. I strävan att göra landets platsmarknadsförare ännu bättre stärks nu teamet upp med visuell kompetens. Därtill vässas erbjudandet inom trendspaning och omvärldsbevakning. Den […]

16 augusti

Tävla i Placebrander of the Year 2016!

Tävla i Placebrander of the Year 2016!

Nu kan du tävla om att bli Sveriges främsta platsmarknadsförare 2016. I år har allmänheten makten och får rösta fram den slutliga vinnaren. Prisutdelning sker den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö.  Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en […]

9 augusti

Friluftsgalan – en hyllning till friluftslivet

Friluftsgalan – en hyllning till friluftslivet

FriluftsByn och Höga Kusten är på tårna! Besöksnäringen i Höga Kusten vittnar om att man för sjätte året i rad går mot rekordomsättning och fler besökare än tidigare år. En av många aktörer i Höga Kusten som bidrar till att skapa innehåll och reseanledningar är Friluftsbyn. Höga Kusten Hike, Utefest och trubadurkvällar är bara några exempel. För […]

8 augusti

Göthenburgo ritar om kartan

Göthenburgo ritar om kartan

Göthenburgo är en ideell förening som vill föra stadens, landets och världens människor närmare varandra. De gör TV-program, filmer och skapar dessutom en ny typ av turistkartor över Göteborg. Tanken är att visa upp delar av staden som normalt sett kanske inte visas upp samt att bygga kartan på invånarnas egna berättelser. Segregationen och viljan […]

16 juni

Kommunranking Instagram 2016

Kommunranking Instagram 2016

Vid marknadsföringen av en plats är förmedlingen av vackra bilder ett utav de mest kraftfulla verktygen. Därför gör Placebrander årligen en kartläggning över hur bra Sveriges kommuner är på Instagram. Självklart finns det många sätt att jobba med Instagram, exempelvis genom att inspirera invånare och besökare att sprida vackra bilder på bred front genom sina […]

9 juni

Typiskt Göteborg

Typiskt Göteborg

Vad händer om man släpper lös Kakan Hermansson och David Sundin i Göteborg? Svaret på den frågan är att ungefär just precis allt händer och resultatet är en sommarserie i fyra delar från Göteborg  & Co där vi får följa med när två folkkära profiler försöker komma fram till vad som egentligen är grejen med […]

28 maj

The Luleå Way

The Luleå Way

Med syftet att generera fler besökare i Luleå har Visit Luleå skapat kampanjen The Luleå Way. Slutmålgruppen är den globala resenären men i första ledet är ambitionen att nå Luleåborna för att inspirera dem att hjälpa till att sprida sin vardag. Luleå har länge jobbat med ambassadörskap som strategi att stärka platsvarumärket och det fortsätter […]

24 maj

This is Kiruna – How to move a city

This is Kiruna – How to move a city

Swedish Institute har lanserat en kort dokumentär om en av världens största urbana förflyttningar i modern tid, flytten av Kiruna i norra Sverige. Anledningen till flytten är att gruvdriften från Sveriges största gruvbolag LKAB gjort att staden riskerar att sjunka och projektet som genomsyras av hållbarhet och innovation väcker nyfikenhet och intresse på många håll. Kirunaborna […]

20 maj

Göteborg Energi tonsätter stadens energiförbrukning

Göteborg Energi tonsätter stadens energiförbrukning

Hur låter det när en halv miljon göteborgare duschar, arbetar, lagar middag eller sover? Göteborg Energi lät några intressanta musiker tolka och tonsätta graferna som visar stadens energiförbrukning under ett år och resultatet blev energisymfonin. En plats, 85 000 företag, 550 000 duschar, 200 000 hårfönar, 95 000 gatlyktor har adderats till ett finurligt sätt att lyfta klimatfrågan […]

3 maj

Följ Attraktiva Oskarshamn på Snapchat

Följ Attraktiva Oskarshamn på Snapchat

Attraktiva Oskarshamn är en destination som finns på Snapchat sen en tid tillbaka. Marika Karlstad, som är ansvarig för sociala medier på Attraktiva Oskarshamn, svarar på några snabba frågor kring satsningen: Varför har ni valt Snapchat som kanal? Vi har funderat på hur vi kan nå en yngre målgrupp. De finns till viss del på […]

3 maj

Snapchat för destinationer

Snapchat för destinationer

Appen Snapchat har etablerat sig som en stor social plattform senaste åren. 64% av alla svenska internetanvändare mellan 16-25 använder Snapchat regelbundet, enligt senaste undersökningen Internet och svenskarna. Finessen med Snapchat är att allt innehåll försvinner efter en bestämd tid, det har alltid en begränsad livslängd. Du kan posta bilder och filmer i appen, där […]

2 maj

Ett roamingfritt Europa öppnar upp för den digitala besökaren

Ett roamingfritt Europa öppnar upp för den digitala besökaren

Så kallade roamingavgifter inom EU försvinner 15 juni 2017, efter ett beslut i EU-parlamentet – inga fler extraavgifter eller höga mobiltelefonräkningar efter utlandssemestern i Europa. Beslutet innebär att du kan ringa och surfa med din smartphone när du reser i andra EU-länder, utan att det kostar något extra. Ett första steg mot slopandet av roamingavgifter […]

28 april

Din plats på Facebook – upptäck de nya platssidorna

Din plats på Facebook – upptäck de nya platssidorna

Du kanske har märkt att din plats eller destination redan har en sida på Facebook, en sida som du inte själv kan styra eller uppdatera. Dessa sidor har börjat fyllas med innehåll, baserat på vad besökare (och dina vänner) gillar och recenserat på platsen. Innehållet kretsar kring mat, dryck, saker att se och göra, hotell […]

14 april

Hallifornia – ungdomarnas västkustkultur

Hallifornia – ungdomarnas västkustkultur

Inga staket. Inget inträde. En plats för ungdomar. En ny kultur som fått fotfäste på västkusten och ur evenemanget Coastal Culture 2011 & 2012 har en festival med community-känsla vuxit fram som även involverar ett Vinnovabaserat forskningsprojekt kring modellen för eventbaserad utveckling. Hallifornia låter unga ta plats på västkusten, i år för fjärde gången. Hallifornia […]

6 april

The Swedish Number – ring Sverige!

The Swedish Number – ring Sverige!

Nyfiken på Sverige? Ring Sverige! Sverige är det första landet med ett eget telefonnummer för att liksom nå hela landet. Genom att ringa +46771793336 blir du sammankopplad med en slumpmässigt utvald svensk. Det är Svenska Turistföreningen (STF) som ligger bakom den briljanta kampanjen. De vill ge omvärlden möjlighet att få veta mer om Sverige och […]

3 april

Iceland Stopover Buddy

Iceland Stopover Buddy

Vi hänger kvar på trendiga Island litegrann – förra veckan lyfte vi ju fram Iceland Academy och nu har vi fastnat för ytterligare ett smart isländskt initiativ på platsmarknadsföringsfronten. Vad sägs om möjligheten att stanna upp till sju dagar på Island utan extra kostnad om du flyger över Atlanten och mellanlandar på ön och dessutom ha […]

20 mars

Iceland Academy

Iceland Academy

Vacker natur, god mat, konst och kultur. Island har mycket att erbjuda, men vad ska man egentligen packa ned i väskan när man ska till Island? Vilka säkerhetsaspekter ska man tänka in och vad gäller när man badar i varma källor och ett äkta Isländskt äventyr, hur bär man sig åt för att få till […]

13 mars

Storsatsning från hotellet i hjärtat av svensk musik

Storsatsning från hotellet i hjärtat av svensk musik

Hotellet i hjärtat av svensk musik, Pop House i Stockholm som ägs av trion Björn Ulvaeus, Conni Jonsson och Pelle Lindberg satsar stort och tänker nytt för att locka fler besökare och möta befintlig efterfrågan inför säsongen. Hotellet invigdes 2013 och har 49 rum och gym och konferensverksamhet. Några av rummen har musiktema och hela […]

10 mars

Vad har STF, Fotografiska och Liseberg gemensamt?

Vad har STF, Fotografiska och Liseberg gemensamt?

Vad STF, Fotografiska och Liseberg har gemensamt kan man ju förstås fundera lite på. Lägg till Nordiska museet och Go:teborg och blandningen blir ganska bred men ändå ganska solklar. Det rör sig om turism och det rör sig om de fem sajter som är i topp i kategorin turism när Internet World listar alla sajter […]

7 mars

Det är dags för destinationerna att tänka om digitalt

Det är dags för destinationerna att tänka om digitalt

Bästa destinationsmarknadsförare! Ska du sälja? Eller ska du skapa förutsättningar för andra att sälja? Och vad sker i destinationswebbsverige? Våra webbar blir finare och finare – men är det någon som besöker våra sajter? Eller rättare sagt, vem är det som besöker dem? Vilka är vi till för och hur ska vi jobba med webben? Vi är […]

22 februari

Destinationsfilmer nominerade till internationellt pris

Destinationsfilmer nominerade till internationellt pris

Tre filmer från Höga Kusten är nominerade till turismfilmfestivalen FilmAT i Polen. De är nominerade i kategorierna ”Promotion of regions” och ”Sport tourism”. Producent för bidragen är företaget Loveframe från Örnsköldsvik. Filmfestivalen går av stapeln under april och de tävlingsbidrag som vinner går vidare för att tävla om titeln ”världens bästa turistfilm” vid internationella filmfestivalen, CIFFT, Comité International […]

14 februari

Træna tar världen med storm

Træna tar världen med storm

Invid polcirkeln långt ute i havsgapet utanför Nordnorges kust ligger en fantastisk plats. Det är inte enkelt att ta sig dit, men det är ett äventyr väl värt mödan. För att komma till den här magiska platsen med enbart 487 invånare tar du flyget från Oslo 1,5 timme norrut till Bodø. Väl framme i Bodø […]

9 februari

Sveriges högsta chef sökes

Sveriges högsta chef sökes

Brinner du för besöksnäring, naturupplevelser, service och berg? Då kanske du är aspirant på att bli Sveriges högsta chef. Svenska Turistföreningen söker platschef till foten av Sveriges högsta berg Kebnekaise. Resan upp till STF Kebnekaise Fjällstation börjar i Nikkaluokta, där vägen slutar och vildmarken tar vid. 19 km ut på kalfjället i Norra Lappland, vid foten […]

8 februari

Ny kampanj ska sälja in Bohuslän under lågsäsong

Ny kampanj ska sälja in Bohuslän under lågsäsong

Turistrådet Vätsverige lanserar nu, tillsammans med Forsman & Bodenfors, en kampanj som syftar till att öka beläggningen på konferenshotellen i Bohuslän under lågsäsong. Regn och storm skapar en bombastisk kontrast till det somriga Bohuslän som vi är så vana vid att se. I kampanjen används en nyinspelning av Jan Malmsjös ”Vår bästa tid är nu”. Kampanjen består av film, […]

7 februari

LuckyTrip genererar idéer inför nästa resa

LuckyTrip genererar idéer inför nästa resa

Säg hej då till timmar av planerande, låt LuckyTrip inspirera dig inför nästa resa. Ladda ner appen, sätt din resebudget, tryck på ”Lucky-knappen” och du får ett helt gäng med förslag på destinationer för din nästa resa. Varje resa består av förslag på resa, boende och aktiviteter. Inte nöjd med förslaget? Tryck på ”Lucky-knappen” igen för […]

3 februari

Bloggare tar oss med till platser

Bloggare är kreativa, påhittiga och driftiga entreprenörer. De skapar redaktionellt material där foto, bilder och texter många gånger håller samma höga kvalitet som i glansiga magasin. Yrkesgruppen som är sina egna reportrar, fotografer, bildbehandlare och kreatörer och som både sökmotoroptimerar, säljer och marknadsför sig själva är högintressanta och på frammarsch. Bloggarna har fått en branschorganisation […]

25 januari

Outdoortrenden skapar nya mässor

Outdoortrenden skapar nya mässor

Foto: West Coast Outdoor Upplevelser är trendigt. Aktiv livsstil är trendigt. Outdoor är trendigt. För personer som kombinerar dessa faller det sig helt naturligt att ofta vara på resande fot för att upptäcka nya platser i kombination med utmaningar. Man tar sin cykel, sina skidor, skorna för traillöpning och sin camelback med sig vart man än […]

21 januari

Nya Sverigefilmen

Nya Sverigefilmen

Den 27 januari lanserar Svenska institutet Sverigefilmen ”This is Sweden”. Den lanseras storslaget genom att visas i delar på Nasdaqs storbildstorn vid Times Square i New York. Filmen är en del av nya Sharing Sweden där du kan hitta material när du ska berätta om Sverige. Här är en teaser av filmen inför lanseringen.

18 januari

Everest VR

Everest VR

Det finns platser de flesta av oss aldrig varit på och som vi aldrig heller kommer att resa till, men som de flesta av oss ändå har en relation till. Mount Everest tillexempel. Världens högsta bergstopp – ett mytomspunnet äventyr långt borta. Vi har sett bilder och filmer. Vi har hört och läst om äventyrare […]

12 januari

CityHub – för digital natives på resande fot

CityHub – för digital natives på resande fot

Digital natives på resande fot är en ny och spännande målgrupp med lite andra krav än traditionella backpackers. I oktober 2015 öppnade CityHub på Bellamystraat i Amsterdam – en ny sorts hotellupplevelse speciellt anpassad för en trendkänslig målgrupp som söker både community och privatliv. Och uppkoppling såklart. Lyxiga hotell och klassiska turistattraktioner lockar inte den nya […]

11 januari

Bli en del av Swedish Affair i Austin Texas

Bli en del av Swedish Affair i Austin Texas

South by Southwest (SXSW) i Austin är ett världsunikt och trendsättande årligt återkommande evenemang för de kulturella och kreativa näringarna som lockar företag och människor från hela världen. Den 11-20 mars 2016 arrangeras nästa upplaga. Svenska institutet skapar i samarbete med VisitSweden, Tillväxtverket och en rad andra organisationer en plattform under namnet ”The Swedish Affair” […]

8 januari

Sounds of the City

Tänk om du skulle kunna lyssna på ditt resmål innan du bokar? Skulle du kanske välja en annan stad för din weekend än du tänkt från början? Eller, ännu bättre – tänk om du när du var ute på en promenad genom din stad plötsligt skulle få möjlighet att lyssna på en annan stad och […]

16 december

Riksidrottsförbundet söker värdstad för SM-veckan

Riksidrottsförbundet söker värdstad för SM-veckan

Syftet med SM-veckan är att få ett ökat intresse för svenska mästerskap och samla större och mindre idrotter i ett gemensamt evenemang. Många människor ska kunna ta del av Sveriges bästa idrottsutövare på plats, i media och framför TV:n. SM-veckans ambition är att vara en idrottslig folkfest i värdstaden under en vecka. SM-veckan genomförs vanligtvis varje år, […]

17 november

Luleå blev Sveriges främsta platsmarknadsförare 2015

Luleå blev Sveriges främsta platsmarknadsförare 2015

Foto: Melker Dahlstrand Luleå vann Placebrander of the Year 2015 – det stod klart under kvällen när Placebrander och Svenska institutet gemensamt bjöd in platsmarknadsförare från hela landet. 150 personer från branschen var på plats när Luleås representanter till tonerna av Axwell/Ingrosso mottog priset av moderatorn Kattis Ahlström och juryns representant Julian Stubbs. Med satsningen […]

8 november

AirDine – förmedling av middagar

AirDine – förmedling av middagar

Nu kommer motsvarigheten till Airbnb för mat. Med tjänsten AirDine kan du nämligen boka middag hemma hos folk du inte känner. Likt Uber och andra appar i den blomstrande delningsekonomin sker både bokning och betalning direkt i appen och självklart ger du ditt betyg efter middagen. Under november betatestas tjänsten i Göteborg och målet är att […]

30 oktober

Inspiration till din nästa turistbroschyr

Inspiration till din nästa turistbroschyr

Sitter du och planerar nästa turistbroschyr? Hämta inspiration från rätt håll! Placebrander rekommenderar att kika på Monocles serie turistguider, en inspirationsboost de luxe. I vår digitala värld bör en stor del av marknadsbudgeten gå åt till digitala insatser och arbetssätt och den dagen du verkligen behöver en trycksak, gör den snygg och ordentligt! Inga halvmesyrer. […]

27 oktober

AbSmåland – mode på småländska

AbSmåland – mode på småländska

En ny butik slår upp sina portar i Malmö. ”Mycket snack och mycket verkstad” är den småländska parollen som grundaren Bruno använder när han bygger ett nytt spännande butikskoncept. AbSmåland ligger mitt i centrala Malmö och erbjuder redesignad heminteriör och mode blandat med nydesignat i ekologiskt eller återvunnet material där kunden erbjuds att vara med […]

13 oktober

Sharing Sweden – verktygslåda för platsvarumärket Sverige

Sharing Sweden – verktygslåda för platsvarumärket Sverige

Svenska Institutet lanserar en ny verktygslåda för alla som vill använda platsvarumärket Sverige. På sajten Sharing Sweden kan du hitta material för sammanhang när du ska prata om Sverige. Bilder, filmer, presentationer och information tillhandahålls utifrån ett antal temaområden. På sajten hittar du riktlinjer och tips på personer att kontakta kring olika ämnesområden. Nedan exempel […]

6 oktober

Japaner tar Giga Selfies i Australien

Japaner tar Giga Selfies i Australien

I en vanlig selfie syns allt som oftast bara ett ansikte. Eller flera ansikten om det är en groupie. För att locka fler unga Japaner att dela med sig av sin resa har Australien satt upp anordningar för att ta vad de kallar Giga selfies, i en Giga selfie syns inte bara ett ansikte utan […]

24 september

VisitSweden och Smålands Turism anlitar Placebrander för Swedish Workshop 2016

VisitSweden och Smålands Turism anlitar Placebrander för Swedish Workshop 2016

24-25 april 2016 möts utländska researrangörer och svensk besöksnäring i Jönköping, Småland. Placebrander har fått det hedersfulla uppdraget att hjälpa VisitSweden och Smålands Turism med eventet Swedish Workshop 2016. Det gemensamma målet är att ge besökarna en minnesvärd upplevelse och att generera affärer för svensk besöksnäring. Swedish Workshop arrangeras i Sverige vartannat år och förra gången samlades […]

20 september

Pop-up-kontor på landsbygden

Pop-up-kontor på landsbygden

Som en motreaktion på urbaniseringen ser vi mängder av spännande paketeringar, inte minst inom besöksnäringen – Digital Detox, eremitkojor och andra långsamma sätt att uppleva, upptäcka och leva. Senaste trenden står holländska Kantoor Karavan för och de erbjuder kontor i naturen. De mobila kontoren lanserades under sommaren 2015 och är en sorts husvagn med wifi, mulltoa, […]

19 september

Destination Rymden – en satsning på rymdturism

Destination Rymden – en satsning på rymdturism

Foto: Lola Akinmade Åkerström I en ny rapport av Spaceport Sweden och Kairos Future, framtagen med stöd av bland andra VINNOVA, Svenska Institutet och Visit Sweden, visas att rymdturism är ett viktigt strategiskt innovationsområde.  Rapporten presenterar ett konkret förslag till hur Sverige skulle kunna bli en ledande rymdturismnation och de effekter detta skulle kunna ha […]

18 september

Den nya tidens pressresa

Den nya tidens pressresa

Den digitala revolutionen påverkar många delar av samhället, så även turismens traditionella pressresor. Numera finns det många spännande metoder och kanaler att använda för att inspirera människor att besöka din destination. Explore Minnesota valde att bjuda in tre resenärer med stora följarskaror som under 10 dagar vardera fick uppleva Minnesota. De kallade kampanjen för Ten-Day Minnesotans. Förutom […]

15 september

Nominerade Placebrander of the Year 2015

Nominerade Placebrander of the Year 2015

Borås, Eskilstuna, Höga Kusten, Luleå och Örebro tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. De är nominerade till Placebrander of the Year 2015. Juryn består av Olle Wästberg, Charlotta Mellander och Julian Stubbs. Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin […]

14 september

Globalt och hyperlokalt

Globalt och hyperlokalt

Vi lever i en global värld. Vi som konsumenter, invånare och resenärer blir allt mer internationella. Vi gör affärer med hela världen, reser till andra sidan jordklotet och kommunicerar med vänner från när och fjärran. Samtidigt får vi allt fler möjligheter att följa det som händer i vår direkta närhet – det superlokala, det hyperlokala. Ny teknik […]

6 september

Boka en lokal nattlivsguide

Boka en lokal nattlivsguide

Har du någon gång slängt ut en statusuppdatering och bett dina vänner om tips på de bästa nattklubbarna att besöka på ditt nästa resmål? Nu finns ett spännande alternativ. Zoola Fix är namnet på en sajt som erbjuder lokala guider till olika städers nattliv. ”The Fixers”, som de kallas, genomgår en granskning innan de godkänns […]

1 september

Upplev världens väder redan på Arlanda

Upplev världens väder redan på Arlanda

Upplev den arktiska kylan, öknens hetta eller energin från en storstad redan innan du klivit ombord! På Arlandas terminal 5 kan du nu få en försmak av tre olika väderförhållanden – utan att lämna flygplatsen. The Climate Portal, som installationen heter, är uppkopplad mot vädertjänster online med mätstationer över hela världen som översätter datan till tre fysiska […]

27 augusti

Malmö vill bli världens mest internationella stad

Malmö vill bli världens mest internationella stad

Imponeras och inspireras av Malmös kampanj Little Big Malmö. Malmö är redan en internationell stad, med hela 169 av världens 193 nationaliteter representerade bland sina invånare. Nu vill de stärka sin position och bli den mest internationella staden i världen. De vill ha alla 193 nationaliteter representerade bland sina invånare. För att lyckas med detta […]