4 mars

Framåtanda i Resele

Framåtanda i Resele

I dagens urbaniserade Sverige där glesbygden avfolkas är det uppfriskande att följa Resele i Ångermanland utanför Sollefteå. Här finns en enorm stolthet och framåtanda som inspirerar. Så här skriver invånarna själva på resele.se: ”Vad man än värdesätter i livet så är det ändå så att gemensam nämnare för dem som väljer att bo i Resele är […]

1 mars

Gnosjöandan – här upphör Jantelagen

Gnosjöandan – här upphör Jantelagen

Gnosjöandan – ett av Sveriges starkaste och tydligaste platsvarumärken. Företagsamhet, handlingskraft, enkelhet och sparsamhet. Visst var det ungefär de orden du hade på tungan? Det fina är att du kan vara en del av Gnosjöandan även om du inte bor i Gnosjö. Det är så de riktigt bra platsvarumärkena byggs. Ett antal eldsjälar har nu gjort det ännu enklare […]

26 februari

Street Art förändrar bilden av Borås

Street Art förändrar bilden av Borås

Borås är i förändring. Förutom ett spännande textilkluster som attraherar talang, investeringar och besökare jobbar Borås hårt och kreativt med kultur. Borås har tagit positionen som en lekfull plats med spännande konst i offentliga miljöer. Det senaste beviset är internationella No Limit Street Art Borås som arrangeras för andra året i rad den 3-6 september 2015. […]

23 februari

Lyckokartor visar rätt i staden

Lyckokartor visar rätt i staden

Vi har blivit vana vid att använda kartappar som visar den snabbaste vägen till vårt mål, men är det verkligen den bästa vägen? Den gladaste vägen? Den vackraste vägen? Forskaren Daniele Quercia från Yahoo! Labs i Barcelona har tankar kring hur våra kartappar och sätt att kommunicera med invånare och besökare kan förbättras. Tänk dig […]

22 februari

App översätter skyltar

App översätter skyltar

Hur internationellt anpassad är din destination? Vi vill ju alla att den globala resenären ska känna sig som hemma på vår plats men vägen till att få allt från skyltar och menyer till sajter och reklam internationellt anpassad känns ibland lång. Då är det tur att vi har Google. För under januari 2015 lade Google […]

10 februari

My Skellheaven – en hyllning till Skellefteå

My Skellheaven – en hyllning till Skellefteå

Det är tvål, men inte vilken tvål som helst. Det är en tvål som hyllar platsen Skellefteå och drar nytta av platsvarumärket Skellefteå för att addera värden till sin produkt. My Skellheaven är tvål namngiven efter platser i Skellefteå samt doftsatt med inspiration från just dessa platser. Det tycks finnas en alldeles särskild stolthet bland […]

30 januari

Verktygslåda för platsvarumärket Skellefteå

Verktygslåda för platsvarumärket Skellefteå

Skellefteå är på hugget och vill bygga sitt platsvarumärke tillsammans med invånare, näringsliv och föreningsliv. För att göra det enkelt för alla att bidra i marknadsföringen av Skellefteå har de byggt upp en inspirationssajt med bilder, filmer, loggor, berättelser och platsvarumärkesbeskrivningar. Så, låt dig inspireras av platsvarumärket Skellefteå!

29 januari

Next Norrköping – stadsbyggnad och platsmarknadsföring i symbios

Next Norrköping – stadsbyggnad och platsmarknadsföring i symbios

Norrköping riggar för framtiden. Ostlänken skapar helt nya möjligheter och kopplar Norrköping tightare med Stockholm.I framtiden har Norrköpingsborna 50 minuter till Stockholm och är en del av en helt ny arbetsmarknad. Det finns ofta en rädsla bland kommunkommunikatörer att ge sig ut utanför den kommunala webben. Det är befriande att se Norrköping som förstår att stadsbyggnadsutveckling, […]

21 januari

Made by Sweden – Volvo omfamnar Sverige

Made by Sweden – Volvo omfamnar Sverige

Från att ha använt platsvarumärket Sverige och superstjärnor som Zlatan, Robyn och Swedish House Mafia tar Volvo konceptet steget längre och kopplar samman sitt varumärke med olika delar av Sverige med tillhörande kändisar. Made by Sweden består numera av exempelvis ”Made by Södermanland”, ”Made by Dalarna” och ”Made by Småland”. Bärare för hela kampanjen är […]

14 januari

Ursprungsbefolkning i Alaska gör dataspel

Ursprungsbefolkning i Alaska gör dataspel

Never Alone är ett dataspel skapat i samarbete med ursprungsbefolkningen Iñupiat i Alaska. Syftet med spelet är att föra vidare traditioner och genom storytelling bevara och sprida kunskap om ursprungsbefolkningen. Spelet handlar om en Iñupiat-flicka och en räv som du får följa genom ett vackert landskap. Spelet lanserades under november 2014 av Upper One Games som är […]

12 januari

Global vodka med lokalt varumärke

Global vodka med lokalt varumärke

Pernod Ricard har, efter en lyckosam pilot i Berlin, lanserat varumärket Our/Vodka på 11 platser i världen. Vodkan har samma recept globalt men produceras sedan lokalt i samarbete med lokala entreprenörer. Alla ingredienser tas också från det lokala området. Pernod Ricard har nu öppnat 11 nya destillerier i samarbete med lokala aktörer och på varje plats anpassas […]

12 januari

App spelar lokal musik

App spelar lokal musik

En del av ditt platsvarumärke är musiken som är skapad av talanger på din plats. Här är ett inspirerande exempel på hur vi kan koppla platsvarumärket till musiken. Appen Roadtrip Mixtape finns än så länge enbart i USA och samtidigt som du svischar fram längs vägarna spelar appen musik som är skapad på platserna du passerar.

12 december

Verktygslåda för marknadsföringen av Värmland

Verktygslåda för marknadsföringen av Värmland

Region Värmland har genomfört ett omfattande varumärkesarbete och börjat implementera det nya platsvarumärket Värmland. Som alla goda platsmarknadsförare förstått krävs kraftsamling och samarbete för att på bred front nå ut med ett platsvarumärke. Detta har Värmland tydligt visat att de förstått när de lanserat en verktygslåda för alla som vill sprida bilden av Värmland. På varumarketvarmland.se […]

8 december

Evenemangsstrategi för destinationer

Evenemangsstrategi för destinationer

Det låter så enkelt när Max Markusson beskriver hur Göteborg arbetar med evenemang. Att bli en internationell förebild som evenemangsstad har dock inte skett över en natt och vi är många som har mycket att lära av Göteborg. Max Markusson är evenemangschef på Göteborg & Co. Göteborg & Co:s uppdrag är att genom bred samverkan […]

24 november

Finngenerator – vad är ditt finska namn?

Finngenerator – vad är ditt finska namn?

Visit Finland lyckas med glimten i ögat skapa viralitet och nyfikenhet på Finland som destination. I Finngenerator skriver du in ditt namn och får genom en knapptryckning veta vad ditt finska namn skulle vara. Mitt namn skulle vara Pihla Hietikko. Hade de kompletterat med ett resmålstips för Pihla Hietikko hade kampanjen varit fulländad. Tack för tipset Placebrandern Stefan […]

20 november

Värdstad till SM-veckan 2017 sökes

Värdstad till SM-veckan 2017 sökes

SM-veckan har sedan starten 2009 varit en succé. Under en veckas tid blandas folkfest med svenska mästerskap i en mängd idrotter. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television live-sänder från arrangemangen. SM-veckan arrangeras både under sommar och vinter och bland tidigare värdstäder hittar vi bland annat Halmstad, Borås, Malmö, […]

19 november

the Circle Resort – ny storslagen reseanledning

the Circle Resort – ny storslagen reseanledning

En ny semesterby med spännande boendemöjligheter och ett stort och varierat utbud av aktiviteter och rekreation. Så beskrivs det storslagna och färgstarka projektet, the Circle Resort, som är mitt under utveckling längs kusten, ca 2 km nordost om Figeholm, i Oskarshamns kommun. Ägarna till Figeholm Konferens AB jobbar sedan flera år med förberedelserna för att […]

18 november

Konferensen Destinationsutveckling 26-27 januari

Konferensen Destinationsutveckling 26-27 januari

Den 26-27 januari arrangerar Teknologisk Institut tvådagarskonferensen Destinationsutveckling. Tillväxtverket finns på plats och en rad talare med olika infallsvinklar på besöksnäring och destinationsutveckling. Under dag 2 talar bland andra Helena Nordström på Placebrander om digital platsmarknadsföring. Se hela programmet och boka din plats här!

18 november

Amsterdam <3 New York

Amsterdam <3 New York

KLM fortsätter att skapa marknadsföring som sticker ut och använder sina destinationer på ett lekfullt sätt. Med kampanjen ”Live High Five” lät de människor på de båda platserna kommunicera med varandra och vara med i tävlingen om en resa till Amsterdam respektive New York. Kolla in hur det gick till: Kampanjen påminner en del om ”Europe […]

16 november

South Australia knep turismnäringens Oscarsstatyett

South Australia knep turismnäringens Oscarsstatyett

Förra veckan gick turismnäringens motsvarighet till Oscarsgalan av stapeln i Wien, Österrike. Det var under eventet Festival of Festivals, som International Committee of Tourism Film Festivals (CIFFT), delade ut det prestigefyllda priset World’s Best Tourism Film 2014. CIFFT har under året nominerat och prisat de bästa reklamfilmerna inom turism runtom i världen. Lagom till årets slut […]

14 november

Podcast med Teo Härén

Podcast med Teo Härén

Under Placebrander’s Day 2014 på Copperhill i Åre fanns superduon Jonasx2 på plats med sin portabla podcast-studio. Det resulterade i spännande intervjuer med föredragshållare om platsmarknadsföring. Lyssna på intervjun med Teo Härén, kreativitetsförfattare. Teo beskriver att hans jobb går ut på att lyssna, han beskriver skillnaden mellan kreativitet och innovation samt pratar om vikten av att träna – på […]

13 november

Göteborgs nya turistsajt

Göteborgs nya turistsajt

Göteborg&Co har med hjälp av Stendahls skapat en ny turistsajt för Göteborg. Resultatet ser du på goteborg.com och likt många andra resesajter, låter man det rena och bildmässiga dominera. En nyhet med den nya sajten är söket som dominerar startsidan men även fortsättningsvis säljer Göteborg&Co Göteborg som destination med inspirerande paket och stora evenemang. Placebrander har tagit […]

11 november

Världens mest isolerade hus

Världens mest isolerade hus

I en värld med en aldrig sinande ström av information och valmöjligheter är det kanske inte stadens sus och dus som lockar turisten som vill koppla av. I en tid av byggandet av personliga varumärken via sociala webben är troligen inte längre traditionella resmål lika heta som de udda och unika. I den här världen […]

10 november

Place Branding – expressing the unique

Place Branding – expressing the unique

An article from Fagerhult’s Magazine The Innovator, november 2014 Text: Amelie Bergman Place Branding is the new way for cities and regions to succeed in the global competition. A strong brand attracts new talents, businesses  and investments. And even the most boring place in the world has its  advantages, says place branding-expert Helena Nordström. The […]

4 november

En kylig kampanj som sprider värme

En kylig kampanj som sprider värme

ICEHOTEL fyller 25 år och firar tillsammans med omvärlden. De menar att det finns många anledningar att fira och vill veta vad just du vill fira. Människor världen över har redan ristat in hälsningar i den digitala isen och 25 personer får slutligen sin hälsning ingraverad i ishotellets verkliga is under säsongen 2014/2015. Dessutom finns det chans […]

29 oktober

Podcast med Therese Sjölundh, VD Åre Destination

Podcast med Therese Sjölundh, VD Åre Destination

Under Placebrander’s Day 2014 på Copperhill i Åre fanns superduon Jonasx2 på plats med sin portabla podcast-studio. Det resulterade i spännande intervjuer med föredragshållare om platsmarknadsföring. Lyssna på intervjun med Therese Sjölundh, VD på Åre Destination. Vad är Åre-andan? Hur laddar Åre för skid-VM? Hur ser Therese på destinationsbolagets roll? Vad har företag utanför besöksnäringen för roll? Detta och mycket […]

22 oktober

Helsingborg vill bli bäst i världen på Internet

Helsingborg vill bli bäst i världen på Internet

Han är Internetchefen som inte pratar om Internet utan om mänskliga beteenden. Att rekrytera Joakim Jardenberg till Helsingborgs Stad måste vara ett av de främsta genidragen i kommunal historia. Världen är i förändring och Helsingborg vill bli bäst i världen på Internet. Två år – så lång tid har Joakim Jardenberg sagt att han står […]

21 oktober

Podcast med Christoffer @wisslaren Collin

Podcast med Christoffer @wisslaren Collin

Under Placebrander’s Day 2014 på Copperhill i Åre fanns superduon Jonasx2 på plats med sin portabla podcast-studio. Det resulterade i spännande intervjuer med föredragshållare om platsmarknadsföring. Först ut är Christoffer Collin, mer känd som @wisslaren på Instagram. Med över 700,000 följare på Instagram inspirerar han människor världen över att upptäcka Sverige. Han blir också inbjuden av destinationer världen över […]

16 oktober

Talent Attraction for Placebranders

Talent Attraction for Placebranders

Written By Lena Miranda, CEO Mjärdevi Science Park I was invited to speak on the topic of talent attraction at Placebrander’s Day in Åre during October 2014. Why would attracting talents be of interest to destination marketers? Well, the branding of a destination often has three goals; attracting visitors, attracting business and attracting new inhabitants. […]

16 oktober

Talent Attraction for Placebranders

Talent Attraction for Placebranders

Written By Lena Miranda, CEO Mjärdevi Science Park I was invited to speak on the topic of talent attraction at Placebrander’s Day in Åre during October 2014. Why would attracting talents be of interest to destination marketers? Well, the branding of a destination often has three goals; attracting visitors, attracting business and attracting new inhabitants. […]

12 oktober

På äventyr med Åre Destination och @Wisslaren

På äventyr med Åre Destination och @Wisslaren

I anslutning till Placebrander’s day, passade Åre Destination på att visa upp sina smultronställen för Instagramproffset @Wisslaren. Placebrander fick äran att följa med på detta natursköna äventyr där både rosaskimrande soluppgångar, forsande vattenfall och eldiga solnedgångar dokumenterades noggrant. Trots att både jag och Christoffer rest jorden runt för att fotografera exotiska landskap var vi stundtals helt mållösa över den skönhet […]

8 oktober

Umeå blev Sveriges bästa platsmarknadsförare 2014

Umeå blev Sveriges bästa platsmarknadsförare 2014

  Umeå vann Placebrander of the Year 2014 – det stod klart på Placebrander’s Day på Copperhill i Åre den 2 oktober 2014. Med satsningen Caught by [Umeå] har de skapat uppmärksamhet kring Umeå över hela Europa. Nu är de alltså korade till de främsta platsmarknadsförarna i Sverige under 2014. Det var en hård kamp mellan de […]

10 september

Destinationens attraktionskraft viktig för Elmia

Destinationens attraktionskraft viktig för Elmia

Robert Sumberesi är sedan maj 2014 VD för Elmia AB som omsätter 275 miljoner kronor årligen och har 70 anställda. Elmia som grundades under 60-talet är en internationell mäss- och mötesanläggning i Jönköping. För Placebrander berättar Robert om sina tankar kring mötesindustrin, Elmia och destinationsutveckling. Mötesbranschen är i förvandling och Roberts uppdrag är att se […]

7 september

Jönköping får internationell uppmärksamhet genom Esther

Jönköping får internationell uppmärksamhet genom Esther

Vad har lilla Jönköping och miljonstaden Vancouver gemensamt? Jo, de har i dagarna blivit utsedda till två av världens hälsosammaste städer! Fräckt tycker givetvis vi på Placebrander som gläds åt den internationella uppmärksamheten till vår hemort. Varje år publicerar CNN en ranking av de 10 mest hälsosamma städer att leva och bo i. Inte helt oväntat förblir […]

31 augusti

Walk your City låter invånarna skylta

Walk your City låter invånarna skylta

I strävan att främja mer promenad- och cykelvänliga städer har Walk Your City skapats. Här kan du som invånare skapa din egen skylt. Du anger helt enkelt önskad position för skylten samt målpunkt. Därefter räknar verktyget ut hur långt det är att gå eller cykla. Du anpassar texten och får en fin skylt att skriva ut och […]

28 augusti

Niklas Nordström om Luleås samarbete med Austin

Niklas Nordström om Luleås samarbete med Austin

Luleå kommun har skapat ett unikt samarbete med Austin. Placebrander ringde upp Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S) för att höra om tankarna bakom. – Syftet är att generera möten, affärer och samarbeten mellan företag på våra platser. Det här är inget vänortsamarbete med artighetsvisiter, det här är en insats för att stimulera näringslivet, säger Niklas […]

25 augusti

Nominerade Placebrander of the Year 2014

Umeå, Kiruna, Motala och Falun-Borlänge tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. De är nominerade till Placebrander of the Year 2014. På Placebrander’s Day den 2 oktober i Åre koras vinnaren av en jury som består av Olle Wästberg, Charlotta Mellander, Julian Stubbs och Maria Ziv. Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och […]

23 augusti

#madebygöteborg – Volvo och platsvarumärket Göteborg

#madebygöteborg – Volvo och platsvarumärket Göteborg

Volvo har i sina senaste billanseringar tydligt använt sig av platsvarumärket Sverige. Swedish House Mafia, Zlatan, Robyn och storslagen svensk natur bygger image och säljer fler bilar. Nu har Volvo zoomat in på Sverigekartan och vid lanseringen av nya XC90 är det Co-Branding med Göteborg som gäller. ”Det bor inte många människor i landet Sverige. […]

17 augusti

Onlinespelet ”Destination Unknown” inspirerar i väntan på flygresan

Onlinespelet ”Destination Unknown” inspirerar i väntan på flygresan

Oavsett om man är en flitig fritidsresenär eller pendlar mellan diverse destinationer med jobbet, så skapar väntetiden på flygplatsen ofta en viss uttråkning. Man vet aldrig hur långa köerna till säkerhetskontrollen är eller om det strular med bagaget, så ofta blir det någon timmes extra tidsfördriv på ett café där kaffet är på på tok för […]

4 augusti

Sätta Eskilstuna på kartan?

Sätta Eskilstuna på kartan?

Gästskribent: Martin Roos, VD Eskilstuna Marknadsföring AB Det är många som vill sätta Eskilstuna på kartan. Vid en snabb sökning via Google får jag fram följande resultat. ”Vi vill sätta Eskilstuna på kartan som en barnvänlig stad!”, ”De ska sätta Eskilstuna på kulinariska kartan.” ”Syftet är att sätta Eskilstuna på kartan – staden jag älskar […]

3 augusti

London tar hjälp av marknadsföringslegenderna M&C Saatchi

London tar hjälp av marknadsföringslegenderna M&C Saatchi

I marknadsföringsvärlden är brittiska Maurice & Charles Saatchi legender och ses av många nästintill som superhjältar. De var banbrytande i sitt sätt att integrera reklam med politik, modern konst och avancerad teknologi under 70-talet och har sedan dess drivit två av de största reklambyråerna i modern tid. Trots att de båda bröderna sedan länge lämnat England för […]

29 juli

Helsingborg enligt dig

Helsingborg enligt dig

”Helsingborg enligt dig” – så kallar Helsingborgs stad sin nya sajt som i realtid visar bilden som sprids av Helsingborg. Den sammanställer helt enkelt det mesta som taggas med #helsingborg på Instagram, Twitter och Facebook. Innehållet publiceras via en tjänst som heter Tagboard och Helsingborgs stad är, mycket klokt, tydliga med att det är en levande sajt där de provar […]

23 juli

Wisslaren kickstartar @visitsweden på Instagram

Wisslaren kickstartar @visitsweden på Instagram

30 juni 2014 hade @visitsweden på Instagram bara några enstaka följare och ingen aktivitet. Den 1 juli 2014 tog super-Instagrammaren Christoffer Collin, mer känd som @wisslaren, över kontot. Han var först ut när Visit Sweden, måhända något sent, blev aktiva på Instagram med sitt övergripande konto. Med sina i skrivande stund 665,000 följare har Christoffer Collin (@wisslaren) starkt inflytande och […]

22 juli

Luktturism – lukta på York!

Luktturism – lukta på York!

Luktturism. Smaka på det ordet. Lukt är ett av våra starkaste sinnen och detta är något som Visit York i UK har tagit fasta på när de utvecklat en lukt-turistguide. I boken som du som turist får gratis kan du känna lukten av afternoon tea, choklad, ånglok och mycket mer. Boken som kombinerar lukt med […]

21 juli

Ställ om till Smålandstid

Ställ om till Smålandstid

Ställ om till Smålandstid! Med den uppmaningen sprider Småland bilden av sin plats på ett inspirerande och stämningsfullt sätt. På sajten kan du boka paket men säljet inramas av inspiration som får huden på armarna att knottras. Inte minst filmerna du ser längst ner i den här bloggposten. ”I Småland mäter vi tiden i upplevelser. […]

5 juli

Här blir drömmar verklighet

Här blir drömmar verklighet

Visit California ville visa omvärlden att California är platsen där drömmar blir verklighet. Därför bad de skateboardproffset Bob Burnquist att tänka helt fritt och beskriva sin drömramp. Bob Burnquist har skejtat på i princip alla tänkbara ytor i världen och när han nu fick drömma fritt sa han att han ville skejta där ingen annan skejtat, på […]

3 juli

Hur är ditt Stockholm?

Hur är ditt Stockholm?

Alla upplever vi städer på olika vis. Den plats som hos vissa framkallar känslor av puls och adrenalin, inger kanske ett lugn och känsla av fridfullhet för andra. En del upplever helst historiska områden medan lika många föredrar modernare stadsdelar. Just därför är det nog så klurigt att lyckas skapa en turismkampanj som lockar människor […]

23 juni

Platsmarknadsföring på Pinterest

Platsmarknadsföring på Pinterest

Låt dig inspireras av Göteborg som skapar turistguider i Pinterest. De har bland annat skapat ”10 must-dos in Gothenburg”, ”Made in Gothenburg” och ”Gothenburg View Points”.  Pinterest är ett visuellt verktyg du kan använda för att utforska och hitta idéer till alla tänkbara projekt och intressen. Här är fler som skapat plats-guider i Pinterest: The Worlds Best […]

18 juni

Holland lockar med trendig livsstil i ”cool” videokampanj

Holland lockar med trendig livsstil i ”cool” videokampanj

Nederländska turistrådet har tillsammans med sina samarbetspartners skapat den digitala turismkampanjen ”Holland – The Original Cool”. Konceptet går ut på att framhäva landet som ursprunglig trendsättare när det kommer till kultur och livsstil. Det vi idag uppfattar som hippt i resten av världen har tillhört en del av Hollands vardag i århundranden. Att ta cykeln istället […]

13 juni

Kroatien utnyttjar VM-yran och drar paralleller till Brasilien i ny turismkampanj

Kroatien utnyttjar VM-yran och drar paralleller till Brasilien i ny turismkampanj

Med perfekt timing efter gårdagens VM-avspark mellan Brasilien och Kroatien på nybyggda Arena Corinthians i São Paulo, släpper Kroatien sin nya turismkampanj: ”15 reasons to Visit Croatia after the World Cup in Brazil”. Ett smart koncept där man drar nytta av att alla blickar i år riktas mot Brasilien, och därför väljer att framhäva likheter […]