16 december

Invånarna tar över Sveriges officiella Twitterkonto

Smart Visit Sweden! Självklart är det invånarna som beskriver Sverige bäst. Det visar Visit Sweden att de värdesätter genom att överlåta sitt Twitterkonto till ett antal gästskribenter. En ledarskribent, en reklambyråägare med egen gård, en förortskille, en präst, en svensklärare och en ”kaffedrickande truckflata”. Det är några av de personer som får äran att ge bilden […]

2 december

EIBTM Barcelona

Jag har haft förmånen att besöka en av världens största mässor för kongresser. Den heter EIBTM och hålls i Barcelona varje år. Här följer några intryck från vistelsen. Optimism i mötesindustrin Rob Davidson, forskare vid University of Greenwich, presenterar varje år en trendrapport för mötesindustrin. I år tyckte han att det var svårare än någonsin, […]

18 oktober

Film ska stötta kongressinförsäljning

Nu lanseras filmen som ska stötta arbetet med att få internationella kongresser till Jönköping. Filmen har främst tagits fram för att användas i samband med ansökan och site inspections för kongressarrangörer men kommer därtill att användas på bred front i marknadsföringen av Jönköping. Syftet är att skapa en känsla, väcka nyfikenhet och öppna upp till […]

4 oktober

Evenemang och platsmarknadsföring

Jag började veckan med att besöka konferensen “Sport och affärer” i Uppsala. I fokus stod evenemang som motor för regional utveckling. Här summerar jag lite av vad jag tog del av.

27 september

Örebro utannonserar stor gul kanin

Örebro söker nu adoptivföräldrar till sin stora gula kanin som under tre månader smyckat Stortorget. Jättekaninen är en del av konstprojektet Openart som består av totalt 1000 verk. Just den här kaninen har förmodligen inte

9 september
9 september

Travel Stories

“Sverige är som grannen med den perfekta trädgården, en framgångsrik karriär och den älskande familjen. Ett kort besök i Sverige fick mig att vilja söka jobb på IKEA, i Sverige.” Det är Brendan Francis Newnam som på CNN.com

2 september

Resande på webben

En film som gestaltar vårt resande på webben, och som poängterar vikten av placebranding via webben. Vi kan idag resa och ta del av upplevelser hemma vid datorn. Det handlar med andra ord om att vara attraktiv och kittla sinnen digitalt. Det handar om att erbjuda upplevelser som sticker ut. De destinationer som lyckas med […]

30 augusti

De lokala attitydernas förbannelse – eller välsignelse

Gästbloggare: Anders Parment Semester. Släktträff. Spontanbesök. Tjänsteresa. Man kommer till den lite mindre staden eller byn, med bil, buss eller tåg, och börjar ta sig fram. Var ligger torget? Var ligger Scandic? Finns det något ställe där man kan köpa en tidning och en youghurt så här sent? Ibland möts man av skeptiska blickar och […]

29 maj

Invånarnas reaktion

Den här videon är riktigt cheesy, men gjordes som en reaktion efter att tidningen Newsweek kallade amerikanska staden Grand Rapid för en “döende stad”.

10 april

Platsmarknadsföring och film

Med tanke på att vi i veckan anordnar ett event på Filmstaden som vi kallar “Jönköping i rampljuset”, tyckte jag att ett inlägg på temat film kommer väl till pass. Sverige har en stark filmexport där Stieg Larssons trilogi nu senast fungerat som ett starkt lokomotiv.

28 mars

Turismtrender 2011

Visit Sweden bevakar med hjälp av Kairos Future kontinuerligt förändrade beteenden bland världens turister. Här beskriver jag lite av det som händer för närvarande med lite egna reflektioner. Bloggarna är de nya platsmarknadsförarna. Bilden av din plats byggs av många, och de som berättar om ett besök på din plats i en välbesök blogg påverkar […]

23 mars

Village where nothing ever happens

De flesta marknadsför sig som platsen där allt händer. Mer ovanligt är det att marknadsföra sig som platsen där inget någonsin händer. Spaniens minsta by Sierra de Lastra med 12 invånare gjorde precis det för något år sedan. De skapade en berättelse om det unika i att det inte händer särskilt mycket där – en exotisk […]

20 februari

Med Jönköping som basläger

Jönköping har under många år pratat om läget. Läget i Sverige, vid E4:an, vid vackra Vättern. Nu har Destination Jönköping skapat ett nytt sätt att prata om läget och dessutom vävt ihop det med det goda ambassadörskapet. Äventyraren Renata Chlumska bor sedan 15 år tillbaka i Jönköping. Det är här hon har vänner, familj och […]

19 februari

iamsterdam

I Amsterdam konstaterade de att de har fler nationaliteter än New York och en väldigt brokig invånarskara. Vid första anblick såg stadens varumärke väldigt spretigt och otydligt ut, men de har sett till att dra nytta av just den blandningen. De ser invånarna som den största tillgången och har skapat ett varumärke där mångfalden är […]

4 februari

Förpacka en plats

Gästbloggare: Kristina de Verdier Panettone är en klassisk italiensk julkaka. Den är en ikon och varje år dyker det upp nya, spännande varianter – stora designbyråer såväl som små producenter gör sina egna versioner; av papper, tyg, plast, små som stora, eleganta,

3 februari

Wallandereffekten

Turisterna som vallfärdar till Ystad för att gå i Wallanders fotspår är många. I samband med att Wallanderfilmerna blev populära var skåningarna snabba med att ta vara på intresset kring filmerna och böckerna. En hel turistindustri har sedan dess skapats kring fenomenet och turistsverige har kastat imponerande blickar på den lilla staden på Skånes

30 januari

Illustratör med känsla för platser

Maria Dahlgren har en numera en hel kollektion med coola placebranding-produkter. Hennes illustrationer lyfter på ett lekfullt sätt fram platsens unikitet. Ofta också på ett bruksföremål som passar utmärkt att ge bort i present. Det går inte att göra annat än att gilla!

29 januari

Sverige starkare än Skandinavien

Simon Anholts studie Nation Brand Index 2010 visar att Sverige är ett starkare varumärke än Skandinavien.  Det är både mer känt och mer positivt laddat. Undersökningen visar att Skandinavien är ett diffust begrepp jämfört med Sverige. Studien visar till och med att positiva saker som händer i Danmark, Finland, Norge eller Island kan få positiva […]

19 januari

Intangible Artifacts

Intangible Artifacts baseras på en bloggstafett på temat det platsburna varumärket. Boken togs fram under 2010 och lanserades lagom till Sweden Social Web Camp av Uppdragsmedia och Veidekke Bostad. Boken trycktes i 1000 exemplar och när man läst färdigt uppmanas man att skänka den till någon passande person. Själv fick jag min av Cecilia Ödman. […]

18 januari
16 januari

17 miljoner satsas på varumärket Småland

De tre smålandslänen går nu ihop om en stor satsning på besöksnäringen. Tillsammans ska man bygga varumärket Småland. Aktörerna som slår ihop sina påsar är Smålands Turism AB, Regionförbundet i Jönköpings län, Regionförbundet i Kalmar län och AB Destination Småland i Kronobergs län. Arbetet startar på allvar under 2011 och en projektledare ska anställas för att […]

14 januari

First region of Sweden

Dalarna lanserade nyligen sitt nya varumärke, the First Region of Sweden, som symboliserar Dalarnas historiska betydelse sedan medeltidens Sverige. Målet är att samla regionens aktörer kring något gemensamt för att attrahera de 22 000 invånarna som behövs för att komma upp i totalt 300 000 invånare.

12 januari

Göteborg Energi marknadsför Göteborg

För oss som jobbar med Place Branding är invånarna de allra viktigaste budbärarna. I Jönköping har vi ett under lång tid arbetat med Jönköpingsambassadörer på ett strukturerat sätt och har idag 1000 personer som formellt blivit Jönköpingsambassadörer. Men även företagen på platsen spelar en nyckelroll och alla platser har företag som är starkare knutna till […]

9 januari

Göteborgs turistfilm

Göteborg & Co lanserar nu en ny film som ska inspirera människor att mötas i Göteborg.