Det är dags för destinationerna att tänka om digitalt

framtidens_destinationsmarknadsforing

Bästa destinationsmarknadsförare! Ska du sälja? Eller ska du skapa förutsättningar för andra att sälja? Och vad sker i destinationswebbsverige? Våra webbar blir finare och finare – men är det någon som besöker våra sajter? Eller rättare sagt, vem är det som besöker dem? Vilka är vi till för och hur ska vi jobba med webben?

Vi är mitt uppe i ett digitalt skifte och en artikel från reseskribenten Doug Lansky damp nyligen ner som en välbehövlig huvudstretch i allas vårt framtida strategiarbete. Jag säger inte webbstrategi, för webb är en naturlig del av hela strategin. Eller, bör vara i alla fall.

Studier från Expedia visar att enbart 6,4% av turisterna surfar in på destinationbolagets sajt inför sin resa. Och de som gör det, besöker i genomsnitt ytterligare 30 sajter inför sin resa, varav TripAdvisor är en av de främsta.

Som Doug Lansky klokt resonerar – om den officiella destinationssajten för Paris, New York eller Berlin låg nere under en månad, skulle det påverka antalet turister negativt? Skulle en besökare tänka “Jag ser 30 bra sajter, men jag ser inte information från det officiella destinationsbolaget, så jag är faktiskt inte intresserad av att åka dit längre”. Troligen inte.

Jag har länge funderat på varför vi platsmarknadsförare är så rädda för de digitala eldsjälarna som skapar schyssta turistsajter och appar, när vi istället borde se dem som vår främsta tillgång. Eller har jag bara fått för mig att vi tenderar att se dem som konkurrenter som är inne och tassar på vårt område? Jag funderar på hur framtidens destinationsbolag ser ut och hur framtidens destinationsbolag jobbar digitalt. Doug Lanskys artikel kom som befriande inspel till en smartare framtid.

Det handlar, enligt Doug Lansky inte om att sluta använda webben, utan att ompositionera sitt digitala arbete. Att ge information som andra inte ger: turiststatistik, utbildningsprogram för intressenter, mediamaterial, mediakontakter etc.

Läs hela artikeln av Doug Lansky här! och reagera gärna på den här artikeln i kommentarsfältet nedan!

1 Comment

  1. Digitala Skåne
    21 mars, 2016

    […] och föreläsaren Doug Lansky sätter fingret på frågan i en bloggpost från december, vilket fler har lyft i diskussionen om hur vi som destinationer ska prioritera våra insatser och resurser. Det här är […]

    Reply

Leave a Reply