Eskilstuna lanserar nytt platsvarumärke

Eskilstuna platsvarumärke

Eskilstuna startade ett omfattande varumärkesarbete under 2013. Arbetet har involverat mängder av invånare. Näringsliv, föreningsliv och kommunbor har fått tycka till i workshops, på event, i möten och genom webbkampanjer.

— Jag skulle vilja kalla vårt arbetssätt för placebranding by medborgardialog. Vi har strävat efter att få med så många som möjligt i vårt förberedande arbete. Det är ju invånarna som äger varumärket för platsen Eskilstuna, berättar Eva Norberg, kommunikationsdirektör i Eskilstuna kommun.

Attitydundersökningar och omvärldsspaningar resulterade tillsammans med invånarnas egen bild i en varumärkesplattform som beslutades och förankrades under 2014. Sedan dess har arbetet pågått att skapa ett attraktivt kommunikationskoncept som nu har lanserats för invånare och omvärld. Positionen man landat i är en snabbväxande miljösmart industristad med musik och idrott i sitt DNA.

Verktygslåda för att platsmarknadsföra Eskilstuna

Resultatet av det omfattande arbetet ser du på eskilstunaevolution.se som är en verktygslåda för såväl kommun, destinationsbolag, näringsliv och invånare. Här kan vem som helst ta del av bilder, berättelser, utställningsmaterial och texter för att använda när bilden av Eskilstuna ska spridas. Genom att tillhandahålla en verktygslåda skapas bra förutsättningar att sprida en enhetlig bild av Eskilstuna, i arbetet att attrahera fler invånare, turister, etableringar och investeringar.

— Trots det stora antal personer som varit med och tyckt till har vi ändå lyckats landa i en tydlig position och ett kommunikationskoncept som är modigt, sticker ut och fångar Eskilstunas själ, menar Martin Roos, VD för Destination Eskilstuna.

Eskilstuna platsvarumärke

Eskilstuna platsvarumärke

Eskilstuna platsvarumärke

Leave a Reply