Följ Attraktiva Oskarshamn på Snapchat

attraktivaohamn

Attraktiva Oskarshamn är en destination som finns på Snapchat sen en tid tillbaka. Marika Karlstad, som är ansvarig för sociala medier på Attraktiva Oskarshamn, svarar på några snabba frågor kring satsningen:

Varför har ni valt Snapchat som kanal?

Vi har funderat på hur vi kan nå en yngre målgrupp. De finns till viss del på Instagram, men just Snapchat domineras av yngre och där vill vi nå dem och sprida vårt budskap.
Snapchat är också en perfekt kanal för att visa vad som händer bakom kulisserna och det är liksom meningen att man ska få se bakom, den annars kanske mer tillrättalagda ytan.
Det är en kanal som passar vårt sätt att kommunicera ypperligt. Där är det ok att trycka ut många snaps, och ha en lång story. Det skiljer sig en hel del från till exempel Instagram där tio inlägg i följd inte är ok.

Hur jobbar ni rent praktiskt med Snapchat, med organisation, innehåll och planering?

Vi skickar aldrig snaps till endast en specifik person, utan vi lägger bara ut på Min Story. Då har vi chansen att skapa en story som hinner förmedla en känsla och budskap.

Vår planering är väldigt evenemangsbetonad, det ska finnas ett syfte med varje snap. Hellre flera snaps i en följd som följer något specifikt, än fem snaps var fjärde timme på en ny kopp kaffe. Om det är ett särskilt evenemang som vi vill täcka, exempelvis fyrnationsturneringen i damhockey, eller vår lokala Oskarsgalan, får man hänger med oss både innan, under och efter evenemanget. Vi följer också andra företagskonton som är duktiga och använder verktyget på en inspirerande sätt.

Vilken respons har ni fått hittills kring er närvaro på Snapchat?

Det är uppskattat av yngre som får en inblick i vår organisation, och de upptäcker platser och saker de kanske först inte trodde var så intressanta. Vi märker att vi har en relativt bred målgrupp på Snapchat och det är till och med en person som har skaffat konto bara för att kunna få följa oss.

Hur ser planerna ut framöver för era aktiviteter på Snapchat?

Vi har hittills bara skrapat lite på ytan och inser att det finns stora möjligheter på Snapchat att sprida platsen Oskarshamn. En plan vi har är att visa mer dolda besöksmål så att de yngre också får upp ögonen för dessa. Exempelvis stenbrott, urbergstur. Vi åker årligen ut till den mytomspunna ön Blåkulla och då tänkte vi ha en riktig maratonstory. Vi kommer ha en genomgång för sommarjobbarna där vi går igenom vår tonalitet och riktlinjer.

Sök på attraktivaohamn direkt i Snapchat, scanna deras snapcode här i bloggposten eller besök deras profilsida på Snapchat för att följa Oskarshamns satsning.

4 Comments

  1. Kristjan Fannar
    4 maj, 2016

    Jag har för mig att deras profil på Snapchat är: ”Attraktivaohamn”

    Reply
    • Helena Nordström
      4 maj, 2016

      Tack för dina skarpa ögon Kristjan! Nu är det ändrat på alla ställen i artikeln!

      Reply
  2. Joakim Jardenberg
    15 maj, 2016

    Lite nyfiken på hur man utvärderat och kommit fram till de här svaren. Vet du?

    ”Det är uppskattat av yngre som får en inblick i vår organisation, och de upptäcker platser och saker de kanske först inte trodde var så intressanta. Vi märker att vi har en relativt bred målgrupp på Snapchat och det är till och med en person som har skaffat konto bara för att kunna få följa oss.”

    Reply
    • Marika Karlstad och Sofie Gunnarsson
      20 maj, 2016

      Hej där Jocke,

      Först och främst är det viktigt att komma ihåg att vi precis har startat vår upptäcktsresa på Snapchat och vi lär oss hela tiden vad som får bra respons och vad som inte funkar lika bra. Det var framförallt under vår Oskarsgala men även till stor del under damkronornas turnering som vi märkte av engagemanget från de yngre. Oskarsgalan har en relativt hög medelålder och unga har inte hittat dit i lika stor utsträckning. Där lät vi gymnasieelever och andra unga vuxna jobba tillsammans med oss och de upplevde ett engagemang. Där fick vi skärmdumpar och en del som efteråt kommenterat och uppskattat närvaron under dessa evenemang. Följarantalet ökade under båda evenemangen. De unga som hjälpte oss har spridit det vidare bland sina kompisar och känner sig bekväma i det här forumet.

      När det kommer till bred målgrupp ser vi att det är både unga och deras föräldrar som följer kontot. Häftigt när generationer möts digitalt.

      Ett resultat och positiv feedback vi fått efter evenemangen är att de känner att de var med på riktigt och kom så nära. En del följde hela turneringen tillsammans med oss eller följde galan i minsta detalj. Vi får också ett engagemang hos våra yngre medarbetare som går all in på ett helt annat sätt än Twitter eller Facebook. Kul att se!

      Hör gärna av dig om du vill ha mer feedback och prata mer med oss. Vi lär oss tillsammans. Förresten, vi är lite sugna på Facebook Live, såg att du testade det häromdagen inför Londonbesöket. Klurar dock på paus-funktionen. Vet du om det kommer finnas eller är det bättre att köra på Periscope om man vill kunna pausa sändningen?

      Ha en fin dag!

      Hälsningar, Sofie och Marika

      Reply

Leave a Reply