Placebrander erbjuder föredrag inom platsmarknadsföring, platsutveckling, besöksnäring och destinationsutveckling. Genom att boka Placebrander för ett föredrag får ni action, tydlighet, kunskap, teorier, goda exempel och inspiration. Självklart specialanpassas föredraget utefter just era behov.

Exempel på föredrag

Konsten att marknadsföra en plats
Vad är platsmarknadsföring? Varför ska man marknadsföra en plats? Vilka ska göra det? Och hur ska de göra det? I det här föredraget blandas teorier med handfasta exempel hämtade från världens alla hörn. Platsmarknadsföringen finns omkring oss överallt och en del gör det riktigt bra. Låt dig inspireras!

Att attrahera talang till sin plats
För att attrahera talanger till sin plats krävs att såväl arbetsgivare som platsen är attraktiv och medvetet arbetar med att skapa en relation med talangerna. Inspireras av konkreta exempel på talangmarknadsföring och få insikter som stärker såväl era arbetsgivare som er destination som helhet.

Placebrander Trend Report 2016
En beskrivning av trender som är bra att hålla koll på för dig som jobbar med att marknadsföra en plats. Övergripande trender förklaras genom konkreta exempel som kan fungera som perfekt inspiration för ert arbete att jobba med platsutveckling och platsmarknadsföring.

Besöksnäringen – vår nya basnäring
Besöksnäringen handlar idag om något långt bredare än turistbyråns broschyrer. Här ges en introduktion till begreppet besöksnäring och varför den näringsgrenen växer sig allt starkare i världen och Sverige. Hur arbetar ni med att främja besöksnäringen och hur gör andra? Vi tittar på exempel på olika arbetssätt, inspireras och översätter det till konkreta tips för er.

Trender i turism
Vårt resande påverkas starkt av trender runtomkring oss och olika trender skapar olika reseanledningar och beteenden. I föredraget går vi igenom vilka trender som lyser starka just nu och hur kan de komma att påverka just er.

Föredragshållare

Helena Nordström

helena_nordstrom_placebrander_04Placebranders grundare och VD Helena Nordström erbjuder föredrag inom platsmarknadsföring och trender. Helenas fascination för Place Branding föddes när hon 2003 på plats i New York undersökte hur man marknadsför Sverige utomlands. Helena har gedigen erfarenhet inom marknadsföring. Hon har bland annat arbetat som marknadschef på Destination Jönköping med uppdraget att stärka varumärket Jönköping. Där har hon bland annat varit med och arrangerat Handbolls-VM i Jönköping, ansökt om och genomfört ett antal evenemang, fört ut Jönköping som plats digitalt, samarbetat med Dreamhack, lanserat fritt wifi i hela city, utvecklat och drivit Jönköpingsgalan samt utvecklat en rad prisbelönade och uppmärksammade kampanjer för Jönköping, till exempel ”Vi saknar dig” och Smålands ansökan om JVM i ishockey. Sedan 2013 driver Helena Placebrander och jobbar med spännande kunder som exempelvis Södertälje kommun, Mora kommun, Åre Destination, Mora kommun och Sollefteå kommun.

Helena finns med som expert inom Place Branding / Platsmarknadsföring på Kvinnliga Talare

Anna Österlund

anna_osterlund_placebranderProjektledare Anna Österlund erbjuder föredrag med fokus på besöksnäringen med dess trender och möjligheter. Anna har en bakgrund som egen företagare med fokus på besöksnäringsfrågor, events och projektledning.

Hon har bland annat arbetat med VM i långdistanstriathlon tillsammans med Vätternrundan, Habo kommuns besöksnäring och näringslivsutveckling samt LRF Jönköpings projekt Gröna näringarnas kluster. Anna var tidigare projektledare för Leaderfinansierade Destination Kräftriket där kommunerna runt Vättern tillsammans arbetade med destinationsutveckling genom att skapa nya paketerbjudanden, anordna Kräftivaler samt öppna upp en dialog över kommungränserna. 2012-2014 projektledde hon LRF Östergötlands satsning Jorden och skogen i stan, ett evenemang för 900 mellanstadieelever där de lär sig mer om maten på tallriken och kopplingen mellan land och stad.

 

Några sammanhang där Placebrander talat

Destinationsdag Nässjö, 2016
Destinationsdag Katrineholm, 2016
Östgötamat, 2015
Malmö Näringslivsdag, 2015
Näringslivsveckan Jönköping, 2015
Destinationsutveckling, Teknologisk Institut, 2015
Kommunkommunikatörer Norrköping, 2015
Göteborg & Co, 2014
Företagsfrukost Härnösand, 2014
Marknadsföreningen Kronoberg, 2014
Norra Skåne Turismnätverk, 2014
Norrköpings Näringslivsmässa, 2014
Landsbygdsföretagarmöte Sävsjö, 2014
Besöksnäringsdag Åre, 2014
Marknadsföreningen Skövde, 2014
Näringslivsprojekt i Umeå, 2013
Place Branding-projekt i Jakobstad Finland, 2013
Blekingedagen Olofström, 2013
Besöksnäringsdag Karlstad, 2013
Eskilstunabåten, 2013
Webbdagarna Stockholm, 2013
Stora Attraktionsdagen Stockholm, 2012
Nordic Place Branding Conference Helsingfors, 2012
Svenska Regionala Flygplatser Stockholm, 2012
Tylösandsveckan, 2012

BOKA

Skicka en förfrågan till anna@placebrander.se eller ring på 076-238 44 40

Pressbilder

Här hittar du pressbilder att använda vid marknadsföringen av ert evenemang