Helena Nordström

Placebrander erbjuder föredrag och trendspaningar inom platsmarknadsföring, platsutveckling, besöksnäring och destinationsutveckling. Genom att boka Placebrander för ett föredrag får ni tydlighet, kunskap, teorier, goda exempel och inspiration.

Exempel på föredrag

Konsten att marknadsföra en plats
Vad är platsmarknadsföring? Varför ska man marknadsföra en plats? Vilka ska göra det? Och hur ska de göra det? I det här föredraget blandas teorier med handfasta exempel hämtade från världens alla hörn. Platsmarknadsföringen finns omkring oss överallt och en del gör det riktigt bra. Låt dig inspireras!

Att attrahera talang till sin plats
För att attrahera talanger till sin plats krävs att såväl arbetsgivare som platsen är attraktiv och medvetet arbetar med att skapa en relation med talangerna. Inspireras av konkreta exempel på talangmarknadsföring och få insikter som stärker såväl era arbetsgivare som er destination som helhet.

Trendspaning 2017
En beskrivning av trender som är bra att hålla koll på för dig som jobbar med att marknadsföra en plats. Övergripande trender förklaras genom konkreta exempel som kan fungera som perfekt inspiration för ert arbete att jobba med platsutveckling och platsmarknadsföring.

Besöksnäringen – vår nya basnäring
Besöksnäringen handlar idag om något långt bredare än turistbyråns broschyrer. Här ges en introduktion till begreppet besöksnäring och varför den näringsgrenen växer sig allt starkare i världen och Sverige. Hur arbetar ni med att främja besöksnäringen och hur gör andra? Vi tittar på exempel på olika arbetssätt, inspireras och översätter det till konkreta tips för er.

Trender i turism
Vårt resande påverkas starkt av trender runtomkring oss och olika trender skapar olika reseanledningar och beteenden. I föredraget går vi igenom vilka trender som lyser starka just nu och hur kan de komma att påverka just er.

Föredragshållare

Anna Österlund

Anna Österlund

Anna ÖsterlundAnna Österlund har en bakgrund som egen företagare med fokus på besöksnäringsfrågor, events och projektledning. På Placebrander har hon förutom uppdrag inom besöksnäringen, jobbat med uppdrag inom talang- och entreprenörsattraktion med kunder som Science Park Mjärdevi och Region Östergötland. Under 2017 är hon projektledare för East Sweden Innovation Week.

Tidigare har Anna arbetat med VM i långdistanstriathlon tillsammans med Vätternrundan, Habo kommuns besöksnäring och näringslivsutveckling samt LRF Jönköpings projekt Gröna näringarnas kluster. Hon har varit projektledare för Leaderfinansierade Destination Kräftriket där kommunerna runt Vättern tillsammans arbetade med destinationsutveckling.

Anna är en mycket uppskattad och inspirerande talare, som är bra på att ge konkreta exempel som är lätta att ta till sig. Anna har bland annat gjort trendspaning på Visitas destinationsdagar, varit med i paneldebatt om hur platser attraherar talanger, investeringar och nytänkande under Almedalsveckan samt trendspanat för besöksnäringen i Östergötland.

Helena Nordström

helena_nordstrom_placebrander_04Helenas fascination för Place Branding föddes när hon 2003 på plats i New York undersökte hur man marknadsför Sverige utomlands.

Helena har jobbat med kunder som Visit Sweden, Destination Södertälje, Mora kommun, Åre Destination, Mora kommun och Höga Kusten Destinationsutveckling AB. Hon har lett omfattande platsvarumärkesprocesser och jobbat mycket med koncept- och idéutveckling för platser.

Helena har gedigen erfarenhet inom platsmarknadsföring. Hon har bland annat arbetat som marknadschef på Destination Jönköping med uppdraget att stärka varumärket Jönköping. Där har hon bland annat varit med och arrangerat Handbolls-VM i Jönköping, fört ut Jönköping som plats digitalt, samarbetat med Dreamhack, lanserat fritt wifi i hela city samt utvecklat en rad prisbelönade och uppmärksammade kampanjer, till exempel ”Vi saknar dig” och Smålands ansökan om JVM i ishockey.

Helenas spets är trender inom platsmarknadsföring och varumärkesbyggande, och hon har bland annat talat på TEDx Östersund.

Helena finns med som expert inom Place Branding / Platsmarknadsföring på Kvinnliga Talare

Några sammanhang där Placebrander anlitats som talare

Almedalsveckan, 2017
Roslagens besöksnäring, 2017
TEDx Östersund, 2016
Destinationsdagarna, Visita, 2016
Götalandsbanan, 2016
Platsmarknadsföringsutbildning, Teknologisk Insitut, 2016
Destinationsdag Nässjö, 2016
Destinationsdag Katrineholm, 2016
Östgötamat, 2016
Malmö Näringslivsdag, 2015
Näringslivsveckan Jönköping, 2015
Destinationsutveckling, Teknologisk Institut, 2015
Kommunkommunikatörer Norrköping, 2015
Göteborg & Co, 2014
Företagsfrukost Härnösand, 2014
Marknadsföreningen Kronoberg, 2014
Norra Skåne Turismnätverk, 2014
Norrköpings Näringslivsmässa, 2014
Landsbygdsföretagarmöte Sävsjö, 2014
Besöksnäringsdag Åre, 2014
Marknadsföreningen Skövde, 2014
Näringslivsprojekt i Umeå, 2013
Place Branding-projekt i Jakobstad Finland, 2013
Blekingedagen Olofström, 2013
Besöksnäringsdag Karlstad, 2013
Eskilstunabåten, 2013
Webbdagarna Stockholm, 2013
Stora Attraktionsdagen Stockholm, 2012
Nordic Place Branding Conference Helsingfors, 2012
Svenska Regionala Flygplatser Stockholm, 2012
Tylösandsveckan, 2012

BOKA

Skicka en förfrågan till anna@placebrander.se eller ring på 076-238 44 40