Göteborgs nya turistsajt

Göteborg Turistsajt

Göteborg&Co har med hjälp av Stendahls skapat en ny turistsajt för Göteborg. Resultatet ser du på goteborg.com och likt många andra resesajter, låter man det rena och bildmässiga dominera. En nyhet med den nya sajten är söket som dominerar startsidan men även fortsättningsvis säljer Göteborg&Co Göteborg som destination med inspirerande paket och stora evenemang.

Placebrander har tagit ett snack med kreatörerna på Stendahls för att höra hur byrån bakom den inspirerande sajten har tänkt. Kristian Gonzales och Christofer Falkman berättar:

Stendahls

Vad var er brief?

Briefen var för oss att skapa en tydligare och mer tillgänglig webb, där innehållet behövde bli bättre strukturerat/sökbart och stadens möjligheter mer tillgängligt för besökaren eller Göteborgaren. Ett viktigt mål var också att förlänga vistelsen och antalet bokade hotellnätter. Vi var tidigt övertygade om att vi ville tillgängliggöra allt detta ljuvliga innehåll, som legat lite gömt under den gamla sajten. Viktigt för oss var också att leverera en plattform som underlättar för Göteborg & Co:s redaktörer att fortsatt kunna koncentrera sig på att skapa grymt innehåll. Vi åkte därför ut tidigt för att träffa redaktörerna och fick där massvis av bra input.

Vad har varit er ledstjärna under arbetet?

Tydlighet, tillgänglighet och fokus på användarens behov.

Hur har arbetsteamet sett ut?

Vi på Stendahls älskar att arbeta fasligt tight med våra uppdragsgivare. Vi ser helst att vi och kund inte förhåller oss till den traditionella konsult / beställar-rollerna utan ist jobbar som ett team med ett gemensamt mål. Göteborg & Co var inte sena på att köpa detta upplägg och det klickade väldigt bra oss emellan. Detta gav oss en fantastisk möjlighet till samsyn tidigt i projektet, då de redan innan vi kom in i bilden gjort ett gediget förarbete på ämnet. Med en skön stämning och högt i tak så har det vart en fröjd att jobba tillsammans!

Sälj eller inspiration? Vad har varit viktigast?

Självklart är det en fin balans. Vi tror mycket på att det som inspirerar även konverterar och genererar ökad turism. Vi har genomgående haft detta utgångsläge. Vi har också unnat oss att jobba med stora bilder, luftiga ytor och utgått från att sektionera innehållet så att man scrollar ist för att allt ska ligga i samma vy hela tiden. Det var lite läskigt för alla inblandade att skippa alla erbjudanden/boknings-actions etc ovanför fold på siten (dvs det som syns längst upp på sidan) och istället jobba med en stor, inspirerande bakgrundsbild och en sökruta.

Sedan måste vi såklart förhålla oss till att vi i slutändan också ska generera bokningar, vilket vi försökt göra genom att vikta upp dessa action och låta dem ta sin plats på siten (men bara där de gör sitt jobb som bäst). Sen, återigen, möjliggöra för redaktörerna att också SKAPA inspirerande innehåll, genom en vettig content-plattform.

Göteborg Turistsajt

Göteborg Turistsajt

Göteborg Turistsajt

Göteborg Turistsajt

 

Leave a Reply