Luleå blev Sveriges främsta platsmarknadsförare 2015

vinnare_4417

Foto: Melker Dahlstrand

Luleå vann Placebrander of the Year 2015 – det stod klart under kvällen när Placebrander och Svenska institutet gemensamt bjöd in platsmarknadsförare från hela landet. 150 personer från branschen var på plats när Luleås representanter till tonerna av Axwell/Ingrosso mottog priset av moderatorn Kattis Ahlström och juryns representant Julian Stubbs.

Med satsningen Original Luleå Story har vinnaren skapat uppmärksamhet kring Luleå. Nu är de alltså korade till främsta platsmarknadsföraren i Sverige under 2015.

Det var en hård kamp mellan de fem finalisterna Borås, Eskilstuna, Örebro, Höga Kusten och Luleå. Juryn bestod av Julian Stubbs som är mannen bakom Stockholm – the Capital of Scandinavia, Olle Wästberg som är tidigare generaldirektör på Svenska institutet och professor Charlotta Mellander som är en del av Richard Floridas forskningsteam. Juryn har gemensamt bedömt tävlingsbidragen som inkommit från hela landet. Bidragen har främst bedömts utefter idé, kreativitet, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter.

Motiveringen lyder:

”För ett konsekvent och professionellt sätt att stärka bilden av en plats såväl internt som externt. Med fingertoppskänsla och finess går utveckling och marknadsföring hand i hand. Internationella samarbeten, världskända etableringar och unika reseanledningar ramas in och sprids inifrån och ut på ett äkta sätt. Vinnaren är en förebild för platsmarknadsförare i hela Sverige.”

Luleå kommuns tillväxtchef Anna Degerman var på plats för att ta emot priset.

– Det här är ett kvitto på att vi är på helt rätt väg, säger Anna Degerman på Luleå kommun stolt. I Luleå arbetar vi tillsammans och bygger varumärket inifrån.

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj och 2014 vann Umeå med Kulturåretsatsningen Caught By Umeå.

– Min förhoppning är att vi genom det här priset på lång sikt kan höja status och kvalitet bland Sveriges platsmarknadsförare, något som är till godo för allas vår tillväxt, säger Helena Nordström, VD på Placebrander som står bakom priset.

Original Luleå Story

Tävlande organisation: Luleå kommun
Byrå: Yours kommunikationsbyrå

Placebrander – Luleå from YoursUniverse on Vimeo.

Sedan 2011 har Luleå jobbat med konceptet Original Luleå Story. Det började med en insikt om att word-of-mouth är den viktigaste kanalen och att Luleåborna är stadens viktigaste ambassadörer. Det är deras berättelser som bygger Luleås varumärke. Sedan dess har Luleå fått många unika berättelser som Facebooksetablering i Luleå, Sveriges Nordligaste Pridefestival, Alla Hjärtans stad, världsunika iskonserthallen Ice Music, samarbetsavtalet med Austin och City of Songs det första konkreta samarbetet mellan Luleå och Austin.

Den primära målgruppen är Luleåborna med syftet att nå ut till fler genom att låta dessa vara stadens främsta ambassadörer.

Målet med insatsen är att skapa fler Original Luleå Storys som Luleåborna delar och på så sätt stärka Luleås varumärke. Med det långsiktiga målet att fler blir intresserade av, vill flytta till eller etablera sitt företag i Luleå.

Facebooketableringen satte Luleå på världskartan och sedan dess har Luleå fortsatt att väcka internationellt intresse. Den världsunika iskonserthallen Ice Music lockar människor och journalister från hela världen. City of Songs, det första samarbetet mellan Luleå och Austin, väckte stort internationellt intresse. Det exotiska mötet när musiker från den amerikanska södern tillsammans med Luleåmusiker fick ta sig an isinstrument och på en vecka producera helt ny musik fick bland annat förstasidan på The Wall Street Journal. Med världskända Bob Dylan-gitarristen Charlie Sexton i spetsen spelades också en tv-dokumentär in som senare i år kommer att sändas på en av världens största tv-kanaler. Goda storys sprider sig själva.

För ytterligare information, kontakta

Helena Nordström, VD Placebrander: 0702-77 67 00

Anna Degerman, Tillväxtchef Luleå kommun: 0722-34 34 18

 

 

 

 

 

 

1 Comment

  1. Luleå wins Placebrander of the year | Julian Stubbs Brand Communications Strategist
    18 november, 2015

    […] year and it was a close contest but we all felt Luleå deserved to win. More info in Swedish here: http://placebrander.se/lulea-blev-sveriges-framsta-platsmarknadsforare-2015/     Luleå place […]

    Reply

Leave a Reply