Nominerade Placebrander of the Year 2014

Umeå, Kiruna, Motala och Falun-Borlänge tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. De är nominerade till Placebrander of the Year 2014. På Placebrander’s Day den 2 oktober i Åre koras vinnaren av en jury som består av Olle Wästberg, Charlotta Mellander, Julian Stubbs och Maria Ziv.

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Förra året vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. Luleå fick ett hederspris för sitt arbete att marknadsföra ett öppet och modernt Luleå.

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.

– Min förhoppning är att vi genom det här priset på lång sikt kan höja status och kvalitet bland Sveriges platsmarknadsförare, något som är till godo för allas vår tillväxt, säger Helena Nordström, VD på Placebrander som står bakom priset.

Tävlingsbidragen har kommit in från hela landet och juryn, som består av starka profiler inom platsmarknadsföring, har gjort ett digert arbete med att välja ut de fyra nominerade.

Nominerade 2014

Här presenteras de fyra nominerade i bokstavsordning efter namnen på tävlingsbidragen.

Caught by [Umeå]

Avsändare: Umeå kommun
Byrå: Hill&Knowlton/Baluba

Caught by [Umeå] skapades som ett sätt att generera uppmärksamhet i Europa kring Umeå och norra Sverige – som ett led i arbetet för Umeå som europeiskt kulturhuvudstadsår 2014. Caught by [Umeå] bestod av en digital konsttävling, Artists Caught by [Umeå] och en turné i Europa.

Europas kulturhuvudstad är ett årligt EU-evenemang. Inför Umeås uppdrag inledde Umeå kommun och VisitSweden ett samarbete vars syfte var att:
– Lyfta progressiv kultur i det nordliga rummet.
– Öka kännedomen kring Sverige och Umeå som resmål
– Skapa PR-effekter för att generera ökad kännedom för målgruppen ”Den globala resenären”.

Förutom kärnteamet med Umeå2014/Umeå kommun, VisitSweden, H+K Strategies och Baluba ingick bland annat: Umeå universitet, Samelandsresor, ICEHOTEL, Sámi Duodji och Måltidsvision.

Den europeiska turnen gjorde nedslag i Köpenhamn, Warszawa, Amsterdam, London, Paris, Barcelona och Hamburg. Turnéns kärnpunkt var en eventhubb och en samisk tentipi.

I och kring eventhubben bjöds det på olika kulturella uttryck från bland andra Designlabland, Guitars – The museum, Artists Caught by [Umeå], Designhögskolan, Umeå2104, Hammock Sessions, Sameslöjdstiftelsen och Umeå Universitet.

För att väcka nyfikenhet ingick stora isblock från Ice Hotel i utställningen med syfte att få människor att nyfikna på utställningarna där besökaren fick en intresseväckande upplevelse kring Umeå och den norra regionen i Sverige.

Resultat
Antal besökare 57.000 (mål: 9.000)
Kvalitetsmätning Event 8,41 (Mål: 7 på en skala 1-10 där 10 är högst betyg)
Kvalitetsgarant 8,4 (Mål: Minst 7)
KloutScore 60 (Mål: minst 40)

  • 50 print klipp
  • 160 online klipp
  • >10 TV & radio klipp
  • >150 Facebook posts
  • Total reach: >70 million
  • Journalistnärvaro under event: 85
  • Antal intervjuer under turnén: 25
  • L’ Attitude Suedois, tre månaders fokus på Umeå och det nordliga rummet i Paris av SI, Visit Sweden, Svenska Ambassaden och Business Sweden
  • Nominering Special Events SABRE Awards 2014

Länk

http://www.caughtbyumea.com

Creative Space

Avsändare: Spaceport Sweden AB
Byrå: Ingen

Bemannad rymdfart är en ny mångmiljardindustri där Spaceport Sweden utvecklar en rymdhamn i Kiruna med mål att erbjuda rymdresor för turism, forskning och utbildning. För att ta vara på potentialen behövs också innovativa upplevelser och tjänster på jorden. Med rymden som plattform skapades pilotprojektet ”Creative Space” i syfte att inspirera nya upplevelser och tjänster genom samverkan med akademi och industriöverskridande partnerskap. Målet var att stärka Kirunas attraktionskraft bland besökare och talang samt inspirera besöksnäringen att sikta högt. TEDxKiruna initierades i syfte att skapa en inspirerande mötesplats och positionera Kiruna som en attraktiv och kreativ plats för talang och besökare. De har nått ut i över 20 länder samt attraherat turister, studenter, entreprenörer, politiker och astronauter till Kiruna.

Tillsammans med Institutet för rymdfysik och KTH har en norrskensakademi för personal i besöksnäringen utvecklats i syfte att höja kunskap och stärka destinationens attraktionskraft genom en högkvalitativ leverans mot kunniga kunder. Norrskensflyg är ett exempel på forksningsturism där kunden lär sig mer om norrsken från första parkett.

Tillsammans med studenter från LTU har de tagit fram en Space Camp där blivande astronauter kan förbereda sig både fysiskt och mentalt samt lära sig mer om rymden på plats i Kiruna.

Kiruna blev utvalt av TVV i satsningen på Hållbar destinationsutveckling där möjligheterna med Spaceport Sweden pekades ut och regeringen bekräftar satsningen i budgetproppen där den lyfts fram som en särskilt innovativ del inom destinationsutveckling samt möjligheten att bli ett av de ledande länderna i världen. De har också fått mediagenomslag internationellt och nationellt.

Länk
www.tedxkiruna.com
http://www.spaceportsweden.com/blog/

Motala, Östergötlands sjöstad

Avsändare: Tillväxt Motala AB
Byrå: Brand Mission och Cludev

Sedan år 2000 har den gamla industristaden Motala tappar 4 000 arbetstillfällen. Befolkningen har visserligen legat still, vilket är starkt i sig, men självbilden har varit låg och Motalabor har famlat efter ny identitet. 2012 startades därför ett platsvarumärkesarbete med ledstjärnan “ägs av alla-ägs av ingen” och där invånarna involverats.

Det nya platsvarumärket lanserades först lokalt och skapade en intern stolthet och igenkänning. Därefter har kommun, företag och organisationer använt platsprofilen i sin kommunikation och bidrar gemensamt till att sprida den moderna bilden av Motala. All marknadskommunikation samfinansieras med näringslivet och platsvarumärket är alltid avsändaren.

Tillväxt Motala AB är katalysator i arbetet och har lanserat motala.se samt genomfört en mängd kampanjer och evenemang.

Efter över 10 år av stagnation ökade befolkningen med 360 personer 2013 då också stora infrastruktursatsningar färdigställdes – största ökningen på 70 år. Antal företag har heller aldrig varit fler. Motala har gått från mängder av lediga boende till bostadsbrist på 1 år. 
Ökningen i starten av 2014 ser ännu större ut. Numera rekommenderar Motalaborna andra att flytta till stan. Detta bevisas av SCB:s medborgarundersökning där Motala tidigare fanns under rikssnittet vad gäller rekommendation av egna orten till att nu återfinnas en bra bit ovanför.

Länk
www.motala.se

Tack till dig som vågar, vad vore vi utan dina drömmar

Avsändare: Falun Borlänge-regionen AB
Byrå: Sprida

Falun Borlänge-regionen AB ville visa att de värdesätter människor som bidrar med sin kreativitet och drivkraft. Därför tog de fram en kampanj bestående av personporträtt av spännande människor som lever sin dröm i regionen. De kallar dem för inspiratörer och deras historier visualiseras genom filmer, ljud, intervjuer och bilder.

Syftet var att öka den interna stoltheten och att inspirera andra att följa sina drömmar. De har byggt hela kampanjen på Richard Floridas teorier kring den kreativa klassen och fokuserat på områden som mångfald, kreativitet, HBTQ, karriär och talang.

De olika inspiratörernas historier har sammanfattats i olika filmer som visats på TV3, TV4 och som bioreklam i delar av mellersta Sverige. Inspiratörerna har även visats på webben, i sociala medier, banners och annonser i bland annat Kupé.

Falun, Borlänge, Gagnef, Ludvika, Smedjebacken och Säter har ökat sin befolkning under 2013 i jämförelse med flera andra kommuner som tappar invånare. 
De har vidare ökat antalet besökare på webben med 69 % samt ökat Facebook-gilla med 58%

Länk
http://www.fbregionen.se/inspiratorer

Jury

Olle Wästberg

Olle Wästberg har bland annat varit generaldirektör för Svenska Institutet och svensk generalkonsul i New York. Olle har varit regeringens samordnare för ”Raoul Wallenberg 2012″ på UD. Han har därtill flera styrelseuppdrag samt debattörs-, moderators och skribentjobb.

Maria Ziv

Maria Ziv har varit marknadschef på Visit Sweden under åtta år och drivit kampanjer som ”Curators of Sweden” som har vunnit över 25 priser världen över, varav ett Guldägg, ett Grand Prix i Cannes Lions och två 100-wattare. Maria Ziv har också jobbat på Apple som ansvarig för den europeiska annonseringen. Numera är hon marknadschef på Oriflame.

Julian Stubbs

Julian Stubbs är mannen bakom ”Stockholm – the Capital of Scandinavia”. Han har skrivit boken ”Wish you were here” och jobbat med platsvarumärken som Oslo, Sigtuna och Arlanda. Julian driver konsultbolaget UP there, everywhere och reser runt i världen och sprider kunskap om Place Branding.

Charlotta Mellander

Charlotta Mellander är professor vid Högskolan i Jönköping och medarbetare till världskända Richard Florida som grundat The Creative Class Group. Charlottas forskningsområde handlar om regional attraktivitet, urbaniseringsprocesser, stadens betydelse samt vad som skapar tillväxt.

Om priset ”Placebrander of the Year”

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Priset delas ut under Placebrander’s Day den 2 oktober i Åre. Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Du kan tävla med en kampanj, en sajt, en app, ett evenemang eller andra typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Insatsen ska ha genomförts under 2013 eller 2014. Bidragen bedöms främst utefter idé, kreativitet, genomförande, förmåga att sticka ut och effekter.

Arrangör

Priset delas ut av Placebrander under Placebrander’s Day på Copperhill i Åre den 2 oktober2014

Kontakt

Placebrander: Helena Nordström, VD, helena@placebrander.se, 0702-776700
Umeå: Anna Olofsson, marknadschef, anna.olofsson@umea.se, 0706-520656
Spaceport Sweden: Karin Nilsdotter, VD, karin@spaceportsweden.se, 0702-268801
Motala: Margareta Hagman, Marknadsansvarig, margareta.hagman@tillvaxtmotala.se, 0141-101204
Falun Borlänge-regionen: Sofia Berglund, kommunikationsansvarig, sofia.berglund@fbregionen.se, 0243-248045

Leave a Reply