Nominerade Placebrander of the Year 2015

Borås, Eskilstuna, Höga Kusten, Luleå och Örebro tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. De är nominerade till Placebrander of the Year 2015. Juryn består av Olle Wästberg, Charlotta Mellander och Julian Stubbs.

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret.

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Insatsen ska ha genomförts under 2014 eller 2015.

Bidragen bedöms främst utefter idé, kreativitet, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter. Priset delas ut av Placebrander men bedöms helt och hållet av juryn som består av internationellt kända namn inom platsers attraktion. Charlotta Mellander är professor och är en del av Richard Floridas forskningsteam som studerar just regional attraktivitet och tillväxt. Olle Wästberg är tidigare generaldirektör för Svenska Institutet och generalkonsul i New York. Julian Stubbs jobbar internationellt med platsvarumärken och har skrivit böcker på området.

Prisutdelning 17 november

Priset delas ut den 17 november 2015 i Stockholm på ett event med en av världens främsta experter inom Nation Brands, Simon Anholt. Eventet arrangeras av Svenska institutet och Placebrander. Läs mer här!

Nominerade 2015

Här följer en presentation av de nominerade. Vinnaren offentliggörs senast den 30 november 2015. Formerna och datum för offentliggörande av vinnare släpps inom kort.

friluftsbyn_höga_kusten

FriluftsByn i Höga Kusten

Tävlande organisation: FriluftsByn
Byrå: Ingen
Länkfriluftsbyn.se

FriluftsByn har genom massiva insatser stärkt Höga Kusten som en plats för friluftsliv. Genom ett nära samarbete med Sveriges ledande friluftsföretag och en stor grupp volontärer (Friluftskollektivet) skapade de på kort tid fyra stora friluftsevenemang: Höga Kusten Hike (vandring), Höga Kusten Trail (terränglöpning), Höga Kusten Winter Classic (snöskovandring) och Utefest (Friluftsfestival).

Under ett års tid utvecklades 73 filmer om områdets möjlighet till friluftsliv. Journalister från de ledande medierna i Sverige och friluftsmedia i Tyskland, Nederländerna, Danmark och Finland bjöds in för att själva uppleva evenemangen och satsningen.

Målet var att göra Höga Kusten till en av Sveriges främsta friluftsdestinationer och att öka antalet besökare.

FriluftsByn i Höga Kusten har genom en personlig dialog lyckats skapa ett intresse inte bara för platsen utan även för personerna bakom passionen. Något som skapat en stor skara följare i social media men även givit ytterligare utrymme i media. Genom ett fokuserat PR-arbete har man lyckats få besök av Sveriges största mediekanaler och de största friluftsmediena i Tyskland (Outdoor Magazin och återförsäljaren Globetrotter), Finland (Retki Magazin och återförsäljaren Partioaitta) och Nederländerna (Tidningen Hiking and Trekking).

Förutom imageeffekter har de bidragit till att antalet gästnätter camping har ökat med 20% samt att antalet vandrare i Skuleskogens Nationalpark ökat med 29%. Skuleskogens Nationalpark har den största besökstillväxten bland Sveriges nationalparker och Höga Kusten är en av Sveriges snabbast växande friluftsdestinationer.

no_limit_street_art

No Limit Street Art Borås

Tävlande organisation: BoråsBorås TME AB
Byrå: Ingen
Länknolimitboras.com

Borås är i förändring. Förutom ett spännande textilkluster som attraherar talang, investeringar och besökare jobbar Borås hårt och kreativt med kultur. Borås har tagit positionen som en lekfull plats med spännande konst i offentliga miljöer. Det senaste beviset är internationella No Limit Street Art Borås som arrangerats för andra året i rad under september 2015. Evenemanget lockar konstnärer från hela världen och en bred publik under lång tid.

No Limit är det första riktigt storskaliga evenemanget inom Street Art i Sverige och det har således inte funnits några förebilder eller ramar att följa. Stadens mod att ge fria tyglar kring den konstnärliga utsmyckningen har varit en viktig faktor – fastighetsägare har upplåtit sina väggar och haft en positiv attityd till projektet. Projektet har varit beroende av samverkan mellan Borås Stad och näringslivet.

Målet har varit att förstärka Borås som kulturstad, locka besökare till Borås, generera medial uppmärksamhet, bygga relationer mellan aktörer i Borås samt bidra till Borås stadsutveckling.

No Limit riktar sig till alla åldersgrupper och mer eller mindre konstintresserade har visat stort intresse för konsten och att verken finns i det offentliga rummet bidrar till en mycket bredare målgrupp än traditionella konstutställningar/kulturevenemang.

Resultat
– Totalt gjordes 12.300 besök under No Limit, 5-7 september 2014. Ab besökarna var 24% turister.
– Av besökarna kom 71% från Västra Götaland, i från övriga Sverige och utlandet kom 26% respektive 3%.
– De övernattande stannade i genomsnitt 3,5 nätter och bodde främst hos släkt och vänner, tätt följt av hotellövernattningar.
– Besökarna var nöjda eller mycket nöjda med sin resa till Borås. Resultatet blev 5,8% på en sexgradig skala.
– Turismomsättningen ifrån besökarna blev 1,4 miljoner kronor, som i sin tur skapade 1,1 årsverken, framförallt inom restaurang och boendeanläggningar.
– Medial räckvidd – 12.340.000
– Uppskattat annonsvärde – 6.493.585 kr
– Festivalen uppmärksammades på den digitala versionen av Huffington Post (med 80 miljoner unika läsare) och No Limits verk numera finns på Google Cultural Institute.

Eskilstuna platsvarumärke

Eskilstuna Evolution

Tävlande organisation: Destination Eskilstuna, Eskilstuna kommun
Byrå: aHappyStory (aStory Kommunikationsbyrå, Happify, OvlandOnly)
Länkeskilstunaevolution.se

Destination Eskilstuna och Eskilstuna kommun har i samverkan med de som bor och verkar på platsen tagit ett nytt spännande omtag kring sitt arbete med platsvarumärket Eskilstuna. Arbetet har omfattat mängder av människor och har resulterat i en tydlig önskad position på marknaden samt verktyg för att på lång sikt nå dit, tillsammans.

”Vi är en snabbväxande miljösmart industristad med musik och idrott i vårt DNA. Vi leder utvecklingen mot framtidens hållbara städer och industrier genom innovationer och nydanande miljösatsningar. Vi väntar inte på att något ska hända, vi gör själva. Vi gör evolution.”

Resultatet av arbetet är en väl förankrad platsvumärkesplattform som sedan tagits vidare i ett varumärkeskoncept, en kommunikationsstrategi, en grafisk profil samt en PR- och kommunikationsplan. Alla som bor och verkar i Eskilstuna är fria att använda varumärket och kan enkelt nyttja verktygen på eskilstunaevolution.se

Föreningar, företag och verksamheter inom Eskilstuna kommun har börjat använda evolutionsbegreppet tack vare att de ser hur de själva kan bidra i Eskilstunas berättelse och vilka fördelar ett aktivt arbete kring Eskilstunas varumärke innebär. Några exempel på användning är:

  • Eskilstuna Innerstad – HandelsEvolution
  • Eskilstuna kommun – GeografiEvolution
  • Världsmiljödagen – ÅterbruksEvolution
  • Eskilstuna kommun – JobbEvolution
  • Destination Eskilstuna – HBTQ-Evolution

En ombyggd gångtunnel blir det första projektet att omsätta plattform och kommunikationskonceptet i den fysiska gestaltningen. Övergripande platsvarumärkesarbeten är ett långsiktigt arbete och Eskilstuna visar genom sin satsning att de är på rätt väg.

Original Luleå Story

Tävlande organisation: Luleå kommun
Byrå: Yours kommunikationsbyrå
Länkvimeo.com/131646244

Sedan 2011 har Luleå jobbat med konceptet Original Luleå Story. Det började med en insikt om att word-of-mouth är den viktigaste kanalen och att Luleåborna är stadens viktigaste ambassadörer. Det är deras berättelser som bygger Luleås varumärke. Sedan dess har Luleå fått många unika berättelser som Facebooksetablering i Luleå, Sveriges Nordligaste Pridefestival, Alla Hjärtans stad, världsunika iskonserthallen Ice Music, samarbetsavtalet med Austin och City of Songs det första konkreta samarbetet mellan Luleå och Austin.

Den primära målgruppen är Luleåborna med syftet att nå ut till fler genom att låta dessa vara stadens främsta ambassadörer.

Målet med insatsen är att skapa fler Original Luleå Storys som Luleåborna delar och på så sätt stärka Luleås varumärke. Med det långsiktiga målet att fler blir intresserade av, vill flytta till eller etablera sitt företag i Luleå.

Facebooketableringen satte Luleå på världskartan och sedan dess har Luleå fortsatt att väcka internationellt intresse. Den världsunika iskonserthallen Ice Music lockar människor och journalister från hela världen. City of Songs, det första samarbetet mellan Luleå och Austin, väckte stort internationellt intresse. Det exotiska mötet när musiker från den amerikanska södern tillsammans med Luleåmusiker fick ta sig an isinstrument och på en vecka producera helt ny musik fick bland annat förstasidan på The Wall Street Journal. Med världskända Bob Dylan-gitarristen Charlie Sexton i spetsen spelades också en tv-dokumentär in som senare i år kommer att sändas på en av världens största tv-kanaler. Goda storys sprider sig själva.

orebro_placebrander

Platsvarumärket Örebro

Tävlande organisation: Örebro kommun
Byrå: Lebowski, Rewir, Docere
Länkrebro.se/placebrander

Allt började med en bister sanning. Flera undersökningar pekade på samma resultat – trots att Örebro blomstrande inom flera områden hade svenskarna en mycket vag bild av Örebro – både när det gällde det geografiska läget och vad livet i Örebro präglades av. Slottet och vattentornet Svampen var egentligen det enda man kände till. Örebrokompaniet fick i uppdrag av Örebro kommun att driva arbetet med att ta fram ett starkt, särskiljande och attraktivt platsvarumärke för Örebro.

Utan örebroare, inget Örebro. Invånarnas engagemang samt att skapa en gemensam förståelse kring platsmarknadsföring har varit ledstjärnor i arbetet. Med ett kaxigt och proffsigt uttryck har man skapat en varumärkesplattform och snabbt lett ut dessa i aktiviteter som i första läget syftar till att engagera invånarna, exempelvis lekfulla arbetssätt kring platslogotypen, bilder från Örebro och inte minst en egen Örebrolåt. Kolla in arbetets olika delar här!

  • Sajten och taggen ”This is Örebro” används fortfarande.
  • Idag är cirka 6500 bilder taggade med #thisisorebro och #thisisörebro
  • Kampanjen blev så populär att det på privat initiativ arrangerades en fotoutställning på Örebro Slott med utvalda Örebrobilder. Utställningen besöktes av mellan 10-14 000 personer.
  • 330 000 unika användare har exponerats för varumärkesarbetet via delningar och likes på facebook.
  • 27 500 unika besökare på platsvarumärkesarbetets kampanjsajt.
  • Örebroappen ”This is Örebro” laddades ner 2500 ggr

Jury

Olle Wästberg

olle_wastbergOlle Wästberg har bland annat varit generaldirektör för Svenska Institutet och svensk generalkonsul i New York. Olle har varit regeringens samordnare för ”Raoul Wallenberg 2012″ på UD. Han har därtill flera styrelseuppdrag samt debattörs-, moderators och skribentjobb.

.

Charlotta Mellander

charlotta_mellanderCharlotta Mellander är professor vid Högskolan i Jönköping och medarbetare till världskända Richard Florida som grundat The Creative Class Group. Charlottas forskningsområde handlar om regional attraktivitet, urbaniseringsprocesser, stadens betydelse samt vad som skapar tillväxt.

 

Julian Stubbs

julian_stubbsJulian Stubbs är mannen bakom ”Stockholm – the Capital of Scandinavia”. Han har skrivit boken ”Wish you were here” och jobbat med platsvarumärken som Oslo, Sigtuna och Arlanda. Julian driver konsultbolaget UP there, everywhere och reser runt i världen och sprider kunskap om Place Branding.

 

.