Outdoortrenden skapar nya mässor

Foto West Coast OutdoorFoto: West Coast Outdoor

Upplevelser är trendigt. Aktiv livsstil är trendigt. Outdoor är trendigt. För personer som kombinerar dessa faller det sig helt naturligt att ofta vara på resande fot för att upptäcka nya platser i kombination med utmaningar. Man tar sin cykel, sina skidor, skorna för traillöpning och sin camelback med sig vart man än åker och semesterresor anpassas gärna efter aktiva intressen och att ta några lediga dagar på en plats i anslutning till ett lopp är inga konstigheter. Det börjar såklart poppa upp mässor med aktiva människor som målgrupp och indirekt är den här typen av mässor späckade med platsmarknadsföring.

I mars får Västsverige sin första mässa med fokus på just det här, West Coast Outdoor. Mässprogrammet utlovar en blandning av utställare, från produkter och tillbehör till seminarier och lopp inom olika sporter.

West Coast Outdoor är inte den enda mässaktören på den svenska marknaden, Stockholm Outdoor, Vildmarksmässan (där man även korar årets äventyrare) och Nordic Outdoor som med fokus på aktiv livsstil integrerades med TUR.  Outdoormässorna blir en mötesplats för rese-, turist och mötesindustri och en möjlighet att marknadsföra platser via event, upplevelser och äventyrsmöjligheter.

Vad tror ni, vi gissar nog inte helt fel om vi säger att de senaste årens trend fortsätter och det kommer bli alltmer vanligt för den här målgruppen att hitta inspiration och resmål på outdoormässor framöver?

Leave a Reply