Placebrander's Day

Placebrander’s Day är en inspirationsboost för platsmarknadsförare och platsutvecklare. Priset ”Placebrander of the Year” delas ut och det bjuds på inspirationsföredrag och kontaktskapande. Placebrander’s Day 2014 arrangerades på Copperhill Åre i samarbete med Åre Destination AB. 2013 var vi i Jönköping. Vi har haft ett hundratal deltagare per event från destinationer, kommuner och byråer från hela Norden. Under 2015 arrangerades en Placebrander’s Evening i samarbete med Svenska institutet och med Simon Anholt som talare i Stockholm.

Under november 2016 arrangerar vi en Placebrander’s Evening. Mer information kommer inom kort.

Ur programmet på Copperhill 2014

Bilder från Placebrander’s Day 2014 i Åre
Bilder från Placebrander’s Day 2013 i Jönköping

teo_haren_02Idéer är platsutvecklarens bästa vän
Teo Härén, författare & kreativitetsentreprenör
Det är idéer som på många sätt driver utvecklingen på en plats. Människor som vågar tänka stort och nytt. Men idéer som inte blir verklighet är inte mycket värt. Teo Härén inspirerar inom kreativitet. Därefter får vi höra Jakob Lindvall från Idea2Innovation berätta om ett konkret verktyg för idéutveckling.


christoffer_collinBilden av din plats

Christoffer Collin, @wisslaren, Instagramproffs
En av Sveriges främsta platsmarknadsförare just nu är Karlskogakillen Christoffer Collin, @wisslaren på Instagram. Med 675,000 följare på Instagram inspirerar han människor världen över att upptäcka Sverige. Han blir också inbjuden av destinationer för att de ser kraften i att synas i Wisslarens flöde.


20130516_0378OS, VM och långsiktiga evenemangsstrategier

Therese Sjölundh, VD Åre Destination AB
Åre har både historiskt sett och i nutid varit involverade i processer kring stora internationella evenemang som både OS och VM i alpint. För en plats som Åre gäller det att navigera rätt i de möjligheter som dyker upp och ha en långsiktigt hållbar evenemangsstrategi.


guri_hojgaardUppdrag: Att sätta Färöarna på världskartan
Guri Højgaard, VD Visit Faroe Islands
Guri har en gedigen bakgrund inom besöksnäringen som marknadschef på Stockholm Visitors Board och marknadsansvarig på Visit Denmark. Sedan 2012 är hon VD för Visit Faroe Islands. På kort tid har hon lyckats dubbla budgeten för Visit Faroe Islands samt drivit igenom ett omfattande varumärkesarbete.


Joakim_Noren_svenska_institutetAtt marknadsföra ett land

Joakim Norén, varumärkesstrateg Svenska Institutet
För oss som jobbar ute i landets regioner och kommuner är det intressant att följa arbetet med att marknadsföra Sverige som plats. Dels för att vi är en del av varumärket Sverige men också för att inspireras av ett internationellt och professionellt arbete med att generera inflyttning och investeringar.


charlotta_mellanderPlacebrander of the Year 2014

Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Priset delas ut under Placebrander’s Day. Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.