Platsmarknadsföringstrender 2017

Helena Nordström

Att marknadsföra en plats är en ädel konst. För att bli framgångsrik bör den ske i samverkan mellan många aktörer på en plats. Den här trendspaningen vänder sig till dig som på ett eller annat sätt är en del av profileringen av en plats. Oavsett om ditt ändamål är att attrahera besökare, invånare eller företagsetableringar.

Den moderna destinationswebben

Visit Stockholm har gjort det, Destination Jönköping likaså – för att bara nämna ett par exempel. Placebranders gissning är att vi kommer få se många fler exempel under 2017. Exempel på destinationer som går från att driva bokningsbara sajter till att fokusera på att vara en inspiratör. Istället för att försöka äga affären själv, gör alltfler skiftet att länka till aktörerna själva. Detta grundar sig troligen dels i en analys av hur svårt det är att driva bokningar – konkurrensen från aktörer som Hotels.com hårdnar. Dels bygger det troligen på en omdefiniering av sin egen roll.

Läs en fördjupad spaning kring den moderna destinationswebben här. Den publicerades den 7 mars 2016

Den ansvarstagande platsen

7 av 10 konsumenter anser att det är mycket eller ganska viktigt att företagen de handlar av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Fler är beredda att betala mer pengar för varumärken som tar ett samhällsansvar. 6 av 10 konsumenter säger att de avstått från att köpa en vara eftersom produkten kan ha negativ påverkan på miljön eller samhället. Detta gäller naturligtvis också platser vi omger oss av. Platsen vi väljer att bosätta oss på och destinationer vi väljer att besöka. 2017 blir året då fler platser inser att de behöver visa någon form av samhällsansvar i profileringen av sin plats.

Den kanalanpassade kommunikationen

Låt oss se till att 2017 blir året då fler platsmarknadsförare på allvar inser vikten av att anpassa sina budskap utefter olika kanaler och de målgrupper som ämnas nå via de olika kanalerna. Placebranders spaning är att fler blir skickligare på detta. En djupdykning i Internet och svenskarna 2016 konstaterar att e-post är en fortsatt stark kanal (96% användande i alla åldersgrupper), Facebook likaså (71%) samt att Snapchat (25%) fortsätter vara starkt bland unga människor. Trenden är dock att allt fler, främst unga, sluter sig i sina små nätverk och tricket för att lyckas är att vara så pass relevant och intressant, att målgruppen vill följa dig och din plats.

Den drivkraftslyhörda platsmarknadsföraren

Visit Sweden genomförde under 2015 ett omfattande målgruppsarbete där man gick från att prata demografi till drivkrafter. Den globala resenären med Sverigeintresse delas in i tre drivkrafter: Den aktiva naturälskaren, den nyfikna upptäckaren och den vardagssmitande livsnjutaren. Drivkrafterna löper tvärs över demografi såsom åldrar, familjesituation och utbildningsnivåer. Att fokusera på drivkrafter är inget som besöksnäringen är ensam om, det är en utveckling vi ser i många branscher. För en destination eller plats kan det vara oerhört befriande att släppa boxade demografimålgrupper och istället fokusera på drivkrafter i kombination med prioriterade marknader. Detta gäller givetvis inte bara om du vill nå besökare, utan även entreprenörer, företagsledare eller nya invånare.

Boka föredrag

Boka Helena Nordström som föredragshållare och få utökade/utvecklade trendspaningar och inspirerande exempel på platsmarknadsföring som sticker ut. Läs mer här!

Kommentarer

Eva Sandsjö Liljedahl

16 januari 2017 08:29

Kloka ord och bra sammanställning! Bra exempel på destinationswebbar!

Helena Nordström

16 januari 2017 09:05

Tack Eva! Vad roligt att höra!

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in