Snapchat för destinationer

snapchat-destinationer

Appen Snapchat har etablerat sig som en stor social plattform senaste åren. 64% av alla svenska internetanvändare mellan 16-25 använder Snapchat regelbundet, enligt senaste undersökningen Internet och svenskarna.

Finessen med Snapchat är att allt innehåll försvinner efter en bestämd tid, det har alltid en begränsad livslängd. Du kan posta bilder och filmer i appen, där du enkelt adderar text, emojis och olika filter. Snapchat handlar främst om kommunikation direkt mellan personer, men nu börjar också varumärken, företag och destinationer hitta till plattformen.

Förstå Snapchat

Anledningen till att Snapchat så snabbt hittat en stor, ung, användarbas är främst att allt innehåll skapas och konsumeras i realtid, att bilder och filmer ger en ögonblicksbild in i andra människors vardag och att Snapchatanvändaren enkelt kan skildra just nu, utan att behöva tänka på att innehållet lagras. Dessutom sker ofta kommunikation en-till-en eller en-till-några.

I appen finns också redaktionsstyrt innehåll från utvalda partners, evenemang och platser eller på speciella teman, till exempel högtider.

Hur kan en destination eller plats jobba med Snapchat?

För en destination eller ett platsvarumärke finns flera möjlighet att jobba med Snapchat som kommunikationskanal – och väva in plattformen i kommunikationsstrategin. Här kommer några idéer:

Utbildning

Testa Snapchat inom organisationen för att öka kompetensen och förståelsen kring plattformar för 1-till-1-kommunikation. Att bara ladda hem och testas i en ”skyddad” miljö mellan arbetskamrater är en bra start!

Omvärldsbevakning

Följ ambassadörer och påverkare på destinationen för att skapa insikter i hur platsen kommuniceras på plattformen.

Närvaro

Skapa eget innehåll på Snapchat, genom att bygga egna berättelser under Min story – en serie bilder och filmklipp med kort texter eller emojis.

Geofilter

Addera egna så kallade geofilter för platser. I dagsläget finns det bara stöd för geofilter ickekommersiella platser i Sverige, men även kommersiella aktörer kommer kunna köpa sina unika geofilter. Geofilters är en lite grafisk vinjett som kopplas till en specifik plats och gör det möjligt för Snapchatanvändare att lägga till just den vinjetten på sina egna bilder. Läs mer om geofilter hos Snapchat.

Konversation

Flytta ut turistbyrån eller liknande verksamhet på Snapchat och jobba med två-vägskommunikation: följ tillbaka alla som följer, bjud in till dialog via Snapchat andra (sociala) kanaler och var aktiv.

Snapchat live story från Göteborg 2016-04-28

Snapchat live story från Göteborg 2016-04-28, där snapcahttare i Göteborg postade inlägg på i en gemensam story

Mer om Snapchat

Huvudmålgruppen på Snapchat är 13-34 år (störst är appen i åldergruppen 18 till 24 år), appen visar över 8 miljarder videoklipp per dag, från över 100 miljoner dagligt aktiva användare. Alla siffror är hämtade från Snapchats egen webbplats.

Snapchat lanserades i september 2011 och finns för iPhone och Android.

2 Comments

  1. Adam
    1 mars, 2017

    S
    A
    L
    A

    Reply
  2. Moa
    22 april, 2017

    Hello, I had a thought that Snapchat should have a filter for the city Mantorp in Sweden, Östergötland. In Mantorp there is a lot of young people hang outs and a really nice place!

    Reply

Leave a Reply