South Australia knep turismnäringens Oscarsstatyett

maxresdefault

Förra veckan gick turismnäringens motsvarighet till Oscarsgalan av stapeln i Wien, Österrike.

Det var under eventet Festival of Festivals, som International Committee of Tourism Film Festivals (CIFFT), delade ut det prestigefyllda priset World’s Best Tourism Film 2014. CIFFT har under året nominerat och prisat de bästa reklamfilmerna inom turism runtom i världen. Lagom till årets slut var det dags för alla deltävlingsvinnare att fightas i en sista omgång, där de slogs om titeln för bästa turismfilm ifrån året som gått.

Bland de nominerade fanns imponerande bidrag ifrån bland annat Storbritannien, Bangladesh och Tjeckien men vinnande ur striden gick Australien, som fått det att vattnas i munnen på många potentiella besökare genom sitt bidrag ”Barossa. Be Consumed.” Titta och njut, det här är filmkonst!

Videon anspelar på södra Australiens storslagna natur i kombination med de kulinariska upplevelser som erbjuds i området.  Teamet bakom succén (http://www.kwp.com.au/) har lyckats fånga visuellt vackra miljöer och råvaror men också fokuserat på att slå an en emotionell ton kring sambandet mellan moder jord och maten vi serverar på bordet. Allt kommer till sin rätt tack vare perfekt timat låtval signerat Nick Cave and the Bad Seeds. Som en av jurymedlemmarna uttryckte det: ”I slutet av filmen kan man nästan känna och smaka på regionen genom TV-skärmen”.

”Barossa. Be Consumed” är en del av en trilogi av reklamfilmer för South Australia som släpptes under förra året. Kika Här för att se resterande kampanjmaterial.

Leave a Reply