Stockholms Stad imponerar med ess i rockärmen

0408_1

Reflektioner av Helena Bengtsson, Placebranders utsände i Amsterdam

När man som svensk bosatt sig i ett annat land, får man inte alltför sällan höra frågor i stil med: Varför flyttade du ifrån Sverige, det är ju det perfekta landet?

Som typisk blygsam svensk brukar jag börja med att ta ner dem lite på jorden och förklara att vi har många fördelar men även mycket att jobba på. När vi sedan börjar diskutera läkarvård, försäkringar och föräldraledighet så inser jag att Sveriges system är så unikt att det är svårt att ens förstå för medborgare i andra länder. De tittar häpet på mig när jag förklarar att både kvinnor och män får vara hemma i drygt ett år efter barnafödsel och undrar varför jag behövt studielån när jag berättar att man kan studera på universitet helt utan kostnad i Sverige. Efter att sedan ha lyssnat på mina historier  om sjukförsäkring och sopåtervinning, frågar de återigen:

Så varför hade du flyttat ifrån detta fantastiska land nu igen?
Det är en fråga jag ställer mig själv allt oftare nuförtiden.

Sveriges huvudstad Stockholm är just nu Europas snabbast växande stad, mycket tack vare just den höga livskvalitet som erbjuds i kombination med stark innovationsindustri. Stockholms Stad menar att detta inte är en tillfällighet, utan ett resultat av flertalet faktorer som de framhäver i sin senaste platsmarknadsföringskampanj ”Stockholm- it’s not a coincidence!
Det är svårt att inte bli imponerad av denna pedagogiska kortleksmagi!

Förhoppningen är att ytterligare stärka Stockholms som attraktiv inflyttningsort för utländsk professionell arbetskraft. Videon har redan blivit en snackis och delas flitigt på sociala medier, vilket vi hoppas ger utdelning i form av ökande tillströmning till vår huvudstad.

 

Leave a Reply