Umeå blev Sveriges bästa platsmarknadsförare 2014

placebrander of the year 2014 Umea

 

Umeå vann Placebrander of the Year 2014 – det stod klart på Placebrander’s Day på Copperhill i Åre den 2 oktober 2014. Med satsningen Caught by [Umeå] har de skapat uppmärksamhet kring Umeå över hela Europa. Nu är de alltså korade till de främsta platsmarknadsförarna i Sverige under 2014.

Det var en hård kamp mellan de fyra finalisterna Motala, Kiruna, Falun Borlänge och Umeå. Juryn bestod av Julian Stubbs, Maria Ziv, Olle Wästberg och Charlotta Mellander – och de har gemensamt bedömt tävlingsbidragen som inkommit från hela landet.

Slutligen stod alltså Umeå som segrare med kampanjen Caught by [Umeå]. Motiveringen löd:

”För sitt offensiva, ambitiösa, professionella och genuina sätt att ta vara på Kulturhuvudstadsåret 2014 och platsmarknadsföra Umeå internationellt. Satsningen Caught by [Umeå] har överträffat målsättningarna och är en förebild för platsmarknadsförare i hela Sverige.”

Umeås kommunalråd Marie-Louise Rönnmark gick tillsammans med marknadschef Anna Olofsson och marknadsassistent Linus Stark upp på scenen för att ta emot pris och publikens jubel.

– Omkring 70 miljoner hörde talas om Umeå tack vare turnén och vi hade 55,000 personliga möten med européer. På flera listor över världens hetaste besöksmål i år placerade sig Umeå i toppskiktet, säger Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd i Umeå och ordförande i kulturhuvudstadsutskottet.

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Förra året vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. Luleå fick ett hederspris för sitt arbete att marknadsföra ett öppet och modernt Luleå.

– Min förhoppning är att vi genom det här priset på lång sikt kan höja status och kvalitet bland Sveriges platsmarknadsförare, något som är till godo för allas vår tillväxt, säger Helena Nordström, VD på Placebrander som står bakom priset.

Caught by [Umeå]

Avsändare: Umeå kommun
ByråHill&Knowlton/Baluba

Caught by [Umeå] skapades som ett sätt att generera uppmärksamhet i Europa kring Umeå och norra Sverige – som ett led i arbetet för Umeå som europeiskt kulturhuvudstadsår 2014. Caught by [Umeå] bestod av en digital konsttävling, Artists Caught by [Umeå] och en turné i Europa.

Europas kulturhuvudstad är ett årligt EU-evenemang. Inför Umeås uppdrag inledde Umeå kommun och VisitSweden ett samarbete vars syfte var att:
– Lyfta progressiv kultur i det nordliga rummet.
– Öka kännedomen kring Sverige och Umeå som resmål
– Skapa PR-effekter för att generera ökad kännedom för målgruppen ”Den globala resenären”.

Förutom kärnteamet med Umeå2014/Umeå kommun, VisitSweden, H+K Strategies och Baluba ingick bland annat: Umeå universitet, Samelandsresor, ICEHOTEL, Sámi Duodji och Måltidsvision.

Den europeiska turnen gjorde nedslag i Köpenhamn, Warszawa, Amsterdam, London, Paris, Barcelona och Hamburg. Turnéns kärnpunkt var en eventhubb och en samisk tentipi.

I och kring eventhubben bjöds det på olika kulturella uttryck från bland andra Designlabland, Guitars – The museum, Artists Caught by [Umeå], Designhögskolan, Umeå2104, Hammock Sessions, Sameslöjdstiftelsen och Umeå Universitet.

För att väcka nyfikenhet ingick stora isblock från Ice Hotel i utställningen med syfte att få människor att nyfikna på utställningarna där besökaren fick en intresseväckande upplevelse kring Umeå och den norra regionen i Sverige.

Resultat
Antal besökare 57.000 (mål: 9.000)
Kvalitetsmätning Event 8,41 (Mål: 7 på en skala 1-10 där 10 är högst betyg)
Kvalitetsgarant 8,4 (Mål: Minst 7)
KloutScore 60 (Mål: minst 40)

  • 50 print klipp
  • 160 online klipp
  • >10 TV & radio klipp
  • >150 Facebook posts
  • Total reach: >70 million
  • Journalistnärvaro under event: 85
  • Antal intervjuer under turnén: 25
  • L’ Attitude Suedois, tre månaders fokus på Umeå och det nordliga rummet i Paris av SI, Visit Sweden, Svenska Ambassaden och Business Sweden
  • Nominering Special Events SABRE Awards 2014

Länk

http://www.caughtbyumea.com

Leave a Reply