Ansök om fri rådgivning

Vi söker 4 besöksnäringsföretag som vill ha hjälp!

5 tips för affärsutveckling – och ansök om fri rådgivning

Vi rör oss till vardags i besöksnäringen. Det smärtar oss att se det stålbad branschen går igenom. Folkhälsan är naturligtvis av högsta prioritet, men vid sidan om det funderar vi på hur vi kan stötta besöksnäringen. Vi tänker att en sak vi kan göra är att bjussa på kunskap. Det löser inte allt, men kan förhoppningsvis bidra med något.

En snabb omställning av tjänsteutbud och nya sätt att nå ut är fokus för många just nu. Därför tänkte vi börja vårt kunskapsbjussande med 5 tips för framgångsrik affärsutveckling, och ett erbjudande om att ansöka om kostnadsfri hjälp med affärsutveckling och marknadsföring.

Du som besöksnäringsföretagare är själv expert på din egen verksamhet och upplevelse. Det vi kan bidra med är mer generell kunskap om affärsutveckling och marknadsföring.

För att få extra bra stuns i tipsen har vi teamat ihop med affärsutvecklingsproffsen på Science Park Jönköping och jobbat fram följande lista.

1. Börja i rätt ände – prata med dina kunder

Det är lätt att fokus läggs på att tillsammans med sina kollegor sätta sig med ett tomt papper och spåna fram tänkbara idéer och lösningar baserat på din kunskap. Och missa den viktigaste personen. Just det, kunden. Se till att ni, innan ni sätter er, har pratat med några kunder. Det behöver inte vara en avancerad marknadsundersökning med mängder av svar. Det är ofta gott nog att du ringt eller mailat några kunder. Fråga efter kundens behov just nu och vad man är beredd att köpa, på kort och på lång sikt.

2. Prata, fråga, testa

När ni pratat med kunder om behov och jobbat fram några tänkbara idéer. Tillbaka till kunderna (eller personer ni känner och som skulle kunna vara kunder). Prata om idéerna med många. Fråga vad de tycker. Provtryck. Testa. Här är den stora utmaningen att få folk att verkligen säga vad de tycker. De flesta av oss är artiga, vill peppa och inte såra någon. Särskilt i dessa tider. Därför kan feedbacken ibland bli lite slätstruken. Ett sätt är såklart att uppmuntra till lite kritisk och nyanserad återkoppling. Varför inte be om 2 bra saker med idén och 1 dålig sak. OCH lär dig älska ”dåliga saker”. Det är där du kommer skilja dig från konkurrenterna.

3. Lansera tidigt

Vänta inte tills tjänsten är färdigutvecklad. När du har något hyfsat konkret, KÖR! Det är faktiskt en vedertagen strategi inom produktutveckling. På startup-språk heter det ”Minimum Viable Product”, vilket betyder ungefär minsta lönsamma produkt. Det innebär att du börjar med kärnan i det du vill erbjuda. Syftet är att snabbt komma ut på marknaden, få testkunder och kunna ta in feedback för att skruva på erbjudandet. Läs gärna Linda Pålssons grymma bloggpost om det här!

4. Hitta dina inspiratörer

Vilka är grymma på att utveckla sin affär? Troligen har du hyfsat bra koll på dina konkurrenter. Och det är såklart viktigt att ha ett öga på dem. Men vidga också vyerna – spana in aktörer i besöksnäring i stort. Och spana även på företagare i andra branscher. Det är såklart mycket som skiljer er åt. Men lyckas du inspireras av något i en helt annan bransch och översätta det till din värld, sticker du med all säkerhet ut. Modifiera dina dagliga flöden på kanaler som Facebook, Instagram och Linkedin så att du får mer av energi, inspiration och nya tankar. Och mindre av sådant du redan vet och redan sett tusen gånger.

5. Ta hjälp

Det är lätt att som företagare tänka att man ska lösa allt själv. Vi vet exakt. Vi har själva tusen gånger gjort misstaget att tänka att det blir enklast och mest kostnadseffektivt om vi gör allt själva. Och så vet vi innerst inne att de gånger vi själva fokuserar på det vi är grymma på, och tar hjälp med resten – så blir slutresultatet tusen gånger bättre. Det är en utmaning att leja bort saker i kristider, men det finns också många aktörer i samhället som vill stötta dig just nu. Använd det på ett smart sätt. Lägg lite tid på att researcha vilka som skulle kunna hjälpa dig. Och våga be om hjälp!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev för tips och inspiration

Fritt stöd inom affärsutveckling och marknadsföring

Vi vill erbjuda 4 besöksnäringsföretag kostnadsfritt stöd inom affärsutveckling och marknadsföring. I dealen ingår 20 konsulttimmar från vår sida, och inom ramen för de timmarna genomför vi både digitala möten och utför arbete åt er. Vi kan bidra med följande och inleder vårt samarbete med att lägga upp en enkel plan kring vilka delar vi kan hinna med på våra 20 timmar. Naturligtvis är det en begränsad hjälp, men vi hoppas att det kan ge något.

  • Bollplank kring redan framtagna affärsutvecklingsidéer
  • Utveckla ert målgruppsarbete
  • Utveckla er konkurrent- och inspiratörsbevakning
  • Hjälpa er att samla in kundernas behov och tankar
  • Ta fram en enkel enkät
  • Hålla digital workshop kring affärsutveckling, generera idéer och strukturera upp idéerna efteråt för att få fram en handlingsplan
  • Hjälp att paketera och kommunicera era tjänster på smarta sätt
  • Bollplank kring marknadsföringsmetoder och marknadsföringskanaler

No strings attached, ni förbinder er inte till något som kostar något.

Våra konsulter

Anna Österlund

Har drivit bolag i 6 år, har besöksnäringen i blodet då hon till stora delar växte upp på sin pappas hotell, har sedan jobbat inom besöksnäringen. Först på hotell, Göta kanal och Kolmården. Sedan som konsult och rådgivare till besöksnäringen samt projektledare inom besöksnäringssatsningar. Är utbildad inom besöksnäring i Åre och Linköping. Har även drivit startup inom besöksnäringen. Bor i Norrköping.

Sofie Gunnarsson

Har jobbat på destinationsbolag i 8 år, är grundare och delägare i ett eventföretag och har under många år haft eget bolag, jobbar just nu bland annat med en besöksnäringsstrategi på regional nivå. Har rört sig i besöksnäringen på olika sätt, men är extra vass inom handel och evenemang. Är Placebranders mesta energi-boostare. Bor i Oskarshamn.

Madeleine Norum

Har drivit eget konsultbolag i flera år och har grundat företaget Värmlandsboxen som paketerar värmländska produkter. Har jobbat som turistchef, VD och projektledare. Är Placebranders analys-ninja och rör sig vant i frågor som handlar om både utveckling och marknadsföring. Bor i Karlstad.

Helena Nordström

Har drivit bolag i 7 år, har jobbat med marknadsförings- och utvecklingsfrågor inom besöksnäringen i 10 år – främst på och med destinationsbolag, har jobbat med kommunikation och marknadsföring i 16 år. Är styrelseordförande i digialiseringsbyrå. Har även drivit startup inom besöksnäringen. Bor i Jönköping.

Ansök senast 6 december 2020

Ansök om att bli ett av våra 4 utvalda besöksnäringsföretag genom att fylla i formuläret nedan. Du kan befinna dig var som helst i Sverige, rådgivningen sker digitalt. Vi väljer ut de företag vi anser oss ha bäst förutsättningar att hjälpa.

Ansökan är stängd

 

Kommentarer

chris Jangelöv

22 november 2020 11:59

Linda Pålssons bloggpost fellänkad.

3. Lansera tidigt
Vänta inte tills tjänsten är färdigutvecklad. När du har något hyfsat konkret, KÖR! Det är faktiskt en vedertagen strategi inom produktutveckling. På startup-språk heter det ”Minimum Viable Product”, vilket betyder ungefär minsta lönsamma produkt. Det innebär att du börjar med kärnan i det du vill erbjuda. Syftet är att snabbt komma ut på marknaden, få testkunder och kunna ta in feedback för att skruva på erbjudandet. Läs gärna Linda Pålssons grymma bloggpost om det här!

Helena Nordström

22 november 2020 08:18

Nu är det åtgärdat. Tack!

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in