Vi trendspanar och bevakar kontinuerligt vår bransch för att lyfta fram och dela inspiration och goda exempel.
Regenerativ besöksnäring handlar om att lämna platsen i bättre skick än du fann den. Det handlar om att...
Placebrander Insikt
Vi har länge pratat om hållbar besöksnäring. Nu pratar fler...
I Östergötlands skogar, två timmar sydväst om Stockholm, ligger den lilla bruksorten Rejmyre. 1810 grundades Reijmyre Glasbruk –...
Helsingfors har gjort två saker som sticker ut lite extra. Det ena är att de har satt en...
Ett platsvarumärke ägs av alla som bor på, arbetar med...
ChatGPT lanserades i november 2022 av OpenAI och har sedan...
Att underlätta så mycket som möjligt för dem som kan vara intresserade av att flytta till din plats...
Vi håller ett ständigt spaningsöga på Island som återkommande är väldigt duktiga på kreativa, smarta, snygga och ofta...
Projektet Inflyttarservice ska samla och strukturera arbetet för att attrahera och behålla nyckelkompetens i Skaraborg. Det görs genom...
En viktig del av ett starkt platsvarumärke är stolthet hos invånarna. Kiruna kommun har tagit fram ett material...
Att arbeta med en influerare är ett inspirerande, varumärkesbyggande sätt...
Det är när genuina berättelser förmedlas av trovärdiga personer en...
Det är lätt att fastna i tankevurpan att den där flytten från storstaden till coolare platser som Åre...
Den som handlar julklappar med märket Stjärnklappar i Eksjö och Vimmerby är en del av det begrepp vi...
Foto: Irwan Droog Är det inte väldigt många som jobbar...
Foto: LundbergDesign Idag ser vi hur design alltmer används som...
Vi som studerar platser har lärt oss att täthet är...
Hur ska man tänka när man organiserar sig kring platstuveckling...
Hur mäter en platsutvecklare sitt arbete? Går det ens att...
Att marknadsföra en plats har många likheter med att marknadsföra...
Evenemang är ett av de vanligaste sätten för platser att...
Vi som på olika sätt jobbar med platsers attraktionskraft stöter på en hel del begrepp som vi behöver...
Kommunikationsdirektören på White Arkitekter och grundaren av en av Sveriges främsta co-workingaktörer, DOSPACE. De kliver nu på Placebranders...
Att attrahera och rekrytera talang inom områden där efterfrågan är stor kräver lite fler knep än bra lön...
Under pandemin myntade vi begreppet empatiekonomi. Och det känns mer aktuellt än någonsin. Det innebär att eftersträva att...
Du som följt med oss på Placebrander ett tag känner säkert igen vår nya kollega och platsstrateg Martin...
Poddformatet fortsätter att vara populärt och enligt Svenskarna och internet 2022 ökar lyssnandet något jämfört med förra året....
Hej Hemby är en kommunöverskridande satsning mellan Övertorneå och Pajala i syfte att öka inflyttning genom att få...
Att attrahera talang står på de allra flesta platsers agenda. Det är människorna som gör platsen och det...
Norska Trysil är har länge varit välkänt som vinterdestination bland norrmännen. Och svenskarna med för den delen, Norges...
Hur många årstider har du på din plats? Vår, sommar, höst, vinter – klart slut? Nja, det går...
Nu lanserar Svenska institutet och Swedish Design Movement en digital verktygslåda med material som kan användas för att...
Vi har pratat med Mattias Sjöstrand, kommunikationschef på Mölndal Energi. Mattias berättar att energin i Mölndal varit idébärare...
Airbnb är en onlinemarknadsplats för uthyrning och bokning av privat boende över hela världen. Airbnb är också en...
Å som i Åtvidabeg, å som i ett positivt ljud att förknippa med en plats. I början av...
Det ligger i tiden att prata både värdskap och gästskap. Att besökaren ska ta ansvar. Att besökaren behöver...
Att förpacka det man har att erbjuda på ett enkelt sätt är guld. Kanske lite extra guld om...
I Östergötland genomförs just nu ett branschöverskridande projekt där regionens besöksnäring kopplas ihop med IT-kompetensen. Linköping Science Park...
Hur kan man skapa vackra, inkluderande och hållbara samhällen som alla kan vara stolta över i generationer? Och...
Hej Hemby och Tjena Polcirkeln vann Placebrander of the Year 2022 för sitt arbete med att attrahera nya...
Att hålla ett öga på vad Visit Iceland hittar på är alltid en god idé om du vill...
Idrottsrörelsen i Sverige har idag cirka tre miljoner medlemmar och idrottens kraft och påverkan på samhället går inte...
Att uppleva det lokala köket är för många resenärer en viktig del av upplevelsen när man besöker en...
Talangattraktion är en viktig och emellanåt utmanande beståndsdel i ett arbete med platsutveckling. Ny i Värmland har specialiserat...
Placebrander växer och förstärker teamet med Martin Roos som de senaste 10 åren arbetat med att utveckla Eskilstuna...
Visit Skellefteå har lyssnat in berättelser från människor som är verksamma i eller har anknytning till Skellefteå i en...
I ett Europa vi inte riktigt känner igen kommer många människor till Sverige från Ukraina. En del kanske...
En jubileumskampanj som lyfter platsens själ Från det första stadstjafset 1622, via tjafset på läroverket, det innovativa tjafset,...
Ett tjugotal av Uppsalas ledande organisationer och företag har gått ihop för att göra en gemensam sak i...
Vi har pratat mycket trä på Placebrander den senaste tiden. Trä är supertrendigt, hållbart och det byggs platser...