Vi trendspanar och bevakar kontinuerligt vår bransch för att lyfta fram och dela inspiration och goda exempel.
Har du det senaste halvåret varit någonstans där det inte finns en uppmaning om att hålla avstånd eller...
Sommarstäder har vi ju matats med till…ja, du får avgöra själv till vad, men det är ju inte...
Vingåkers kommun är en liten kommun som passat på att tänka utanför kommunsajtslådan för att lyfta fram sina...
Wikipedia är en av de viktigaste informationskällorna på webben. Det är den femte mest populära sajten i världen...
Vi har helt enkelt gett oss tusan på att vi bättre än någon annan kan utveckla en långsiktigt...
Människorna gör platsen, det är sedan gammalt, men ibland räcker det inte med människorna som redan finns på...
Kommer du ihåg lycko-guiderna i Finland? Förra våren kikade vi på nylanserade kampanjen Rent a Finn signerad Visit...
Corona har ställt livet och resandet på ända. Under sommaren har vi bland annat på landets destinationer i...
Coronakrisen skapar stora problem för besöksnäringen, men banar också väg för nya sätt att uppleva en plats. Visit...
I dessa Corona-tider har besöksnäringen gräsligt tuffa tider. Visst blir man då lite extra imponerad och glad över...
Det är en sak att arbeta fram ett platsvarumärke och en strategi. En helt annan sak att lyckas...
Platsmarknadsföring har utvecklats till ett allt mer känt begrepp. Jag har själv intresserat mig för området sedan 2003 då...
Under 2022 öppnar The Arctic Blue Resort i Kontiolahti i östra Finland. Besöksmålet är en hyllning till naturen och...
Tulsa i Oklahoma tar ett spännande grepp i jakten på talanger. De vänder sig till personer som har...
Beslutsfattare i Nya Zeeland, med premiärminister Jacinda Ardern i spetsen, har tröttnat på att mäta landets välmående genom...
I jakten på tekniktalang sticker Helsingfors ut med en smakfullt gjord kampanj. Man vänder sig till tekniktalanger som...
Placebrander of the year – vinnaren 2019, Eskilstuna, släppte nyligen en ny varumärkesfilm: EskilstunaEvolution. I filmen lyfts platsens DNA...
Eskilstuna vann Placebrander of the Year 2019 för sitt arbete med hållbarhet och återvinning – det stod klart...
Värmlandsregionen kraftsamlar! Under hösten påbörjar regionen kartläggningen av den strategi som ska gälla fram till 2040. Inför strategiarbetet...
Platsmarknadsföring, avkoppling och hållbart turistande går hand i hand när Scandinavian Escapes pop-up-container nu finns tillgänglig för bokning....
Den 31 oktober presenterar unga kvinnor sina innovativa resultat av hur Fittja torg i Botkyrka kan utvecklas utifrån...
I veckan släpptes årets nomineringar av Publishingpriset 2019 – en nationell tävling som lyfter redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Till vår...
Varför flyga till Oregon i USA för att besöka ett vattenfall, när du kan besöka en identisk plats...
Jämtland, Eskilstuna, Örebro och Höga Kusten tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Aktörer på de här...
Femte avsnittet av Placebranderpodden är här. Den här gången fokuserar vi på konsten att attrahera investeringar och etableringar...
I fjärde avsnittet av Placebranderpodden pratar vi om konsten att attrahera invånare och talanger till en plats. Vi...
Hur gör du för att bli ett hett besöksmål? Nu släpper vi tredje avsnittet av Placebranderpodden. Den här...
Nu släpper vi andra avsnittet av Placebranderpodden. Den här gången djupdyker vi i platsvarumärken. Hur gör du för...
Promote Iceland är som en kulspruta av inspirerande kampanjer. Nu har de släppt en kampanj som dels hyllar...
Dagens resenärer ställer allt högre krav på sin destination. Behoven är många: det ska vara enkel tillgänglighet, snabba...
Haven blir varmare. Vattennivåerna höjs. Samtidigt blir städerna allt mer trångbebodda när fler människor följer den urbana normen....
Nu är det Placebrander of the Year-tider. Årets tävlingsomgång har öppnat och imponerande prestationer inom platsmarknadsföring och platsutveckling...
”Är du, eller har du någonsin varit, hemlös?”. Sedan 2014 har affischer med denna rubrik synts runt om...
”Place Branding” och destinationsutveckling har länge varit ett populärt begrepp för att sätta länder, kommuner, turistområden och stadsdelar...
Hur ser arbetsmarknaden ut? Hur är tillgängligheten till förskolor? Hur bidrar platsen till att lösa vardagslogistiken? Dessa frågor...
Petri, Katja, Juho och Hanna. Det är namnen på några av de finländska lyckopills-guider som går att hyra...
Åre kommun har gjort sig kända internationellt för ett imponerande arbete med flyktingmottagning, något de även fått pris...
Våren 2019 slår Köpenhamn upp portarna till deras nya innovativa skidanläggning Amager Bakke, placerad ovanpå förbränningscentralen Copenhill bara...
Nyligen bloggade vi om nationalparken Jackson Hole som ber instagrammare att inte tagga inlägg med exakt position, med...
Nationalparken Jackson Hole gick nyligen ut med en kampanj där de uppmanar instagrammare att inte tagga den exakta platsen....
Med kampanjen The Edible Country vill Visit Sweden skapa internationell uppmärksamhet för matupplevelser i naturen. Visit Sweden har...
Det krävs kreativitet och nytänk för att rekrytera attraktiv kompetens. Ytterligare en snygg, genomtänkt och bra kampanj för...
Många orter runt om i Sverige söker IT-kompetens med ljus och lykta, Örebro är inget undantag, men de...
FriluftsByn i Höga Kusten vann Placebrander of the Year 2018 – det stod klart under kvällen när...
Rekommendationer och rykten har alltid varit en viktig del av varumärkesbyggande och marknadsföring för besöksnäringen. På senare tid...
Sverige, Skellefteå, Göta kanal, Värnamo och Höga Kusten tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Aktörer på...
Här är några poddar som är perfekta för hängmattan, stranden, bilresan eller promenaden. På med hörlurarna och kliv...
Årets långa vinter gör att vinterturismen går som tåget. Jag har besökt Fjätervålen. Där uppmärksammar jag ett beteende...
Landsbyggare är en satsning som ska få fler att göra verklighet av sin entreprenörsdröm i Höga kusten. Projektet...
Malmö stad är på offensiven i arbetet med att förvandla Malmö till en hållbar stad. Redan år 2030...