Masterclass i platsutveckling

Västerås | 27-28 januari

Masterclass i platsutveckling


FULLBOKAT – Vi kikar på nya datum till en ny masterclass under hösten 2025.

Välkommen till en kunskapshöjande och fartfylld masterclass där du får möjlighet att fördjupa dig i flera aspekter av platsutveckling. Under två dagar, från lunch till lunch, delar vi med oss av både teori och praktik i en inspirerande miljö.

Vi på Placebrander brinner för hållbar utveckling av platser. Denna masterclass är utformad för dig som vill ta din plats till nästa nivå. Tillsammans djupdyker vi i flera av platsutvecklingens delar och Placebrander delar med sig av nycklarna till ett lyckat platsutvecklingsarbete.

Vad kan du förvänta dig?

Tänk dig ett träningsläger för platsutvecklare, där du får arbeta med skarpa case i högt tempo samtidigt som du får inspiration och tid för reflektion. Denna gång står Västerås som värd och utlovar ett fulladdat program med inspiration och skarpa case i allt från destinationsutveckling till talangattraktion. Vi får höra mer om platsens historia och om hur den tas med i utvecklingen framåt, om spännande satsningar som Mälarporten och profilerande evenemang som SM-veckan. Vidare dyker vi djupt ned i framgångsreceptet bakom Steam Hotel och gör ett studiebesök i det gamla ångkraftverket. Västerås näringsliv växer så det knakar, och tillsammans med andra nyfikna platsutvecklare analyserar vi de bakomliggande faktorerna – något som sedan mynnar ut i kreativa idéer som du kan ta med dig till hemmaplan.

Upplägget

Vi startar kl. 11:00 den 27 januari och avslutar kl. 15:00 den 28 januari. Under dessa två dagar varvar vi intensiva kunskapspass med inspirerande studiebesök och gott om tid för att utforska hur du kan omsätta din nya kunskap i praktiken. Dag ett går vi igenom hur man implementerar strategier på ett framgångsrikt sätt, besöker det gamla ångkraftverket och får en inflygning till Västerås platsvarumärke. Därefter delas deltagarna in i grupper som kommer få varsitt case att laborera kring.

Platslabb 1: Platsutveckling

Hur håller man engagemanget levande i långa och komplexa stadsomvandlingsprocesser? Och hur skapar vi rätt förutsättningar för samverkan mellan fastighetsägare, kommunen, invånare och andra aktörer? Tillsammans utforskar vi konkreta handlingar som kan skapa framtidsvisioner som engagerar både invånare och medskapare. 

Sanna Edling, projektchef på Mälarporten, som ger oss en inblick i skapandet av den nya stadsdelen mitt i Västerås. Placebrander delar med sig av exempel på kreativa platsutvecklingsinsatser, invånardialoger och andra sätt att skapa engagemang på en plats. 

Platslabb 2: Destinationsutveckling

På detta platslabb diskuterar vi vad som krävs för att bygga en attraktiv destination, vad målgruppen vill ha och hur vi skapar engagemang både i staden och i teamet. Steam Hotels VD, Sonny Petersson, gör ett inledande föredrag där vi bjuds in i Steams spännande framtidsplaner.

Passet ramas in av Anna Ulriksson Biderman som är ansvarig för platsvarumärket Västerås. Placebrander lyfter fram inspirerande exempel på destinationsutveckling.

Platslabb 3: Talangattraktion

Vi inleder med ett teoripass om talangattraktion med fina exempel från platser som gjort kraftfulla initiativ och lyckats väl i kampen om att locka rätt kompetens till sina arbetsgivare. Vi djupar i målgruppens behov kikar på vad som krävs för att talangerna ska känna sig välkomna och stanna kvar på vår plats.

Med oss har vi Competence som arbetar med kompetensförsörjning och kompetensutveckling – en länk mellan näringsliv, akademi och offentlig verksamhet. 

På kvällen finns möjlighet för relax och mingel innan vi samlas i Chamberlin Grill för en lyxig trerättersmiddag. På morgonen därpå fortsätter vi grupparbetet med tilldelade case. Masterclassen avrundas med en inspirerande föreläsning och ett teoripass som hjälper dig navigera i hur du kan omsätta kunskapen till praktik på måndagen därpå.

Efter avslutad Masterclass får du ett digitalt certifikat, ett inramat diplom och förmodligen en hel del nya platsutvecklingskollegor.

Vem bör delta?

Den gemensamma nämnaren för alla deltagare är passionen för platsutveckling. Vi vänder oss till dig som arbetar inom destinationsbolag, fastighetsbranschen, kommuner eller regioner. Du kanske jobbar med varumärkesbyggande, evenemang eller strategisk utveckling av platser. Vi ser också att det kan vara värdefullt om fler från din organisation eller plats deltar, eftersom gemensam inspiration och kunskap kan ge starka effekter på er dagliga verksamhet.

Utbildningsledare

Sofie Gunnarsson är platsstrateg på Placebrander. Hon har många års erfarenhet av platsutveckling på lokal och regional nivå med stadskärna, evenemang och talangattraktion som specialområde.

Sofie är vass när det gäller att se hur alla delar i en plats hänger ihop, hur de kan utvecklas och växa. Hon har lång erfarenhet som anställd i ledande befattning på ett destinationsbolag och på Placebrander har hon hjälpt en rad små och medelstora platser.

 

Pris och datum

Datum: 27-28 januari 2025
Plats: Steam Hotel, Västerås. Så hittar du dit!
Pris: 9 900 kr exklusive moms. I priset ingår boende i enkelrum (dubbelrum finns vid förfrågan), mat och kunskapspass. Därtill ingår två luncher, fika samt en middag i fantastiska Chamberlin Grill.

Transport inom Västerås under kursen ingår, men du tar dig själv till och från hotellet.

Fullbokat.

Har du frågor?

Tveka inte att kontakta Sofie Gunnarsson på 070-626 87 91 eller sofie@placebrander.se.

 

Bra att veta och villkor

Samtliga priser är angivna exklusive moms och faktureras i förskott. Du kan lämna över biljetten till någon annan eller avboka mot uppvisande av sjukdomsintyg. Har du någon fråga, tveka inte att kontakta Emma Bernholtz på emma@placebrander.se eller Sofie Gunnarsson på sofie@placebrander.se.

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in