Placebranders Day

Skellefteå 20 januari 2022

Placebranders Day 2022


Den 20 januari 2022 samlar vi Sveriges platsutvecklare och platsmarknadsförare i Skellefteå. Då ska vi inspireras och lära nytt! Du får lyssna till kunniga talare, lära känna andra platsmarknadsförare, vara med när Sveriges främsta platsmarknadsförare koras samt uppleva en plats som just nu gör galet häftiga grejer inom platsutveckling.

Attrahera invånare, besökare och investeringar. Allt hänger ihop och du har en nyckelroll i arbetet. Vi vill ge dig de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen inom det här fältet. 

TORSDAG 20 JANUARI

12.00-13.00 Välkomstlunch

13.00-17.00 Föredrag och samtal

Skellefteå och Northvolt-resan

Framgångsfaktorer för att attrahera investeringar till platsen, hur hänger det ihop med att attrahera invånare och besökare, samt hur ser resan ut nu och framåt? Inspireras och dra lärdomar av det som sker i Skellefteå. Häng också gärna med på studiebesök nästa dag.

Meningsfulla platser – en ny nordisk våg, Simon Anholt

Vad är framgångsfaktorerna för att skapa attraktion kring sin plats och att vara intressant för omvärlden? Ett digitalt föredrag av Simon Anholt som är världens främsta expert inom Nation Brands. Simon är också en del av juryn i Placebrander of the Year.

Att mäta platsens attraktivitet, Oana Mihaescu

Att mäta arbete med platsattraktion kan kännas som en stor utmaning. Oana Mihaescu hjälper oss att reda ut hur du faktiskt kan mäta ditt arbete. Oana är forskare på Handelns forskningsinstitut med fokus på att mäta platsens attraktivitet. Även lektor vid Södertörns högskola. Tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet. Andra fokusområden är möjligheter för små och medelstora städer, för glesbygd samt relationen mellan stadskärnor och externhandel.

Hej hemby – nya invånare till Pajala och Övertorneå

Två kommuner med en gemensam vision – att öka inflyttningen och skapa omhändertagna, bebodda och livliga byar. Johanna Funck och Therése Wintervy tar oss med till sin imponerande vardag som platsmarknadsförare och destinationsutvecklare. De berättar om ett projekt som hjälper nyinflyttade att köpa och bygga hus samt etablera företag i regionen. De hjälper också lokala fastighetsägare att sälja och hyra ut sitt hus. En matchmaking som gjort att Johanna och Therése också kan dela med sig av några riktiga success stories. Därtill nosar vi på frågan hur man organiserar sig kring ett invånarattraktionsarbete – hur lätt eller svårt är det egentligen? Häng med!

Att organisera sig kring platsattraktion

Vad är egentligen den optimala organiseringen kring det här med att skapa attraktion kring en plats? Och hur synkar vi flera organisationer kring arbetet?

Vår moderator Sofie Gunnarsson leder ett samtal med Mia Landin som är VD på Visit Värmland och Martin Roos som är VD på Destination Eskilstuna. Vi som jobbar med platsattraktion behöver förhålla oss till den nationella, regionala och lokala nivån. Vi har också en rad intressenter på vår hemmaplan som behöver vara delaktiga i arbetet.

Varumärkeslogik

Platsvarumärket ägs av alla som bor och verkar på platsen. Hur ska kommunen som organisation/arbetsgivare förhålla sig till platsvarumärket? Hur ska andra organisationer/företag använda och förhålla sig till platsvarumärket. När används vad och finns det några smarta sätt att skapa struktur i varumärkesportföljen? Med hjälp av Jesper Robinell på prisade designbyrån Söderhavet reder vi ut detta.

Fler case inom att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats

Inspireras av konkreta case. Talare släpps inom kort.

Trender

Hela programmet kommer att genomsyras av de senaste trenderna inom platsattraktion.

19.00-sent Middag och prisutdelning

Trerätters middag med möjlighet att prata vidare med nya och gamla kontakter från hela Sverige, och grannländerna. Nationella priset Placebrander of the Year delas ut under festliga former.

FREDAG 21 JANUARI

Möjlighet att boka studiebesök/visning i Skellefteå och vid Northvolt för den som önskar. Preliminär starttid kl.09.30. Mer information kommer inom kort.

Boka biljett – just nu gäller Early Bird-pris

Villkor: Samtliga priser är angivna exklusive moms. Faktureras under januari 2022. Biljetterna är avbokningsbara till 4 veckor innan eventet. Därefter kan du överlåta din biljett till en annan person alternativt boka av mot uppvisande av läkarintyg.

Är du student? Vi har några enstaka studentbiljetter till kraftigt rabatterat pris. Hör av dig till sofie@placebrander.se om du är intresserad.

PB Day 2022

Boka boende i god tid

Vi rekommenderar The Wood Hotel som finns i en av världens högsta träbyggnader med placering i centrala Skellefteå. I det 20 våningar höga trähuset erbjuds 205 moderna hotellrum, en restaurang och skybar med takterrass och ett Vana spa med spektakulär panoramavy.

Vi har tack vare ett samarbete med Visit Skellefteå, reserverat ett antal rum fram till 20 december. Efter det bokar du i mån av plats. Pris: 1590 kr/enkelrum och 1690 kr/dubbelrum. Ange bokningskod: Placebrander2022

Önskar du bo på andra hotell finns mer information här 

Res hit

Tips på hur du tar dig till och från Skellefteå

Kommer du tidigt? Här får du tips på saker att göra
Eller ta ett besök på sprillans nya Sara Kulturhus.

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×