Placebranders Day

31 maj 2022 i Skellefteå

Placebranders Day 2022


Den 31 maj 2022 samlade vi platsutvecklare och platsmarknadsförare från Sverige och Finland i Skellefteå. Deltagarna fick lyssna till kunniga talare, lära känna andra platsmarknadsförare, vara med när Sveriges främsta platsmarknadsförare koras samt uppleva en plats som just nu gör galet häftiga grejer inom platsutveckling.

Attrahera invånare, besökare och investeringar. Allt hänger ihop och du har en nyckelroll i arbetet. Vi vill ge dig de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen inom det här fältet. 

Placebranders Day arrangeras i samarbete med Skellefteå kommun, Visit Skellefteå och White Arkitekter. Evenemanget arrangeras på Sara kulturhus.

Foto: Patrick Degerman

TISDAG 31 maj 2022

11.30-12.00 Registrering – Sara kulturhus

12.00-13.00 Välkomstlunch

13.00-17.00 Föredrag och samtal

Skellefteå och Northvolt-resan

Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun och Maria Broman, VD på Visit Skellefteå hälsar oss välkomna till Skellefteå. De delar med sig av den resa som Skellefteå är mitt uppe i. Vad innebär etableringen av Northvolt för Skellefteå? Och hur hänger investerarattraktion ihop med talang- och besökarattraktion? Vi får höra om utmaningar och möjligheter kopplat till den här typen av stora investeringar. För dig som vill veta mer, häng med på studiebesöket under fredag förmiddag.

Meningsfulla platser – en ny nordisk våg, Simon Anholt (digitalt)

Vad är framgångsfaktorerna för att skapa attraktion kring sin plats och att vara intressant för omvärlden? Placebranders VD Helena Nordström intervjuar Simon Anholt digitalt. Simon är världens främsta expert inom Nation Image och har grundat Good Country Index. Simon är också en del av juryn i Placebrander of the Year.

Att mäta platsens attraktivitet, Oana Mihaescu

Att mäta arbete med platsattraktion kan kännas som en stor utmaning. Oana Mihaescu hjälper oss att reda ut hur du faktiskt kan mäta ditt arbete. Oana är forskare på Handelns forskningsinstitut med fokus på att mäta platsens attraktivitet. Även lektor vid Södertörns högskola och en del av juryn i Placebrander of the Year. Hon tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet. Andra fokusområden är möjligheter för små och medelstora städer, för glesbygd samt relationen mellan stadskärnor och externhandel.

Hej hemby – nya invånare till Pajala och Övertorneå

Två kommuner med en gemensam vision – att öka inflyttningen och skapa omhändertagna, bebodda och livliga byar. Johanna Funck och Therése Wintervy tar oss med till sin imponerande vardag som platsmarknadsförare och destinationsutvecklare. De berättar om ett projekt som hjälper nyinflyttade att köpa och bygga hus samt etablera företag i regionen. De hjälper också lokala fastighetsägare att sälja och hyra ut sitt hus. En matchmaking som gjort att Johanna och Therése också kan dela med sig av några riktiga success stories. Därtill nosar vi på frågan hur man organiserar sig kring ett invånarattraktionsarbete – hur lätt eller svårt är det egentligen? Häng med!

Att organisera sig kring platsattraktion

Vad är egentligen den optimala organiseringen kring det här med att skapa attraktion kring en plats? Och hur synkar vi flera organisationer kring arbetet? Vår moderator Sofie Gunnarsson leder ett samtal med Mia Landin som är VD på Visit Värmland
.

och Martin Roos som är VD på Destination Eskilstuna. Vi som jobbar med platsattraktion behöver förhålla oss till den nationella, regionala och lokala nivån. Vi har också en rad intressenter på vår hemmaplan som behöver vara delaktiga i arbetet.
.

För att få koll på den nationella nivån inom besöksnäring har vi med Susanne Andersson, VD på Visit Sweden. I ett samtal på scen ger hon sina tankar kring det Mia och Martin pratat om. Hon ger oss också de viktigaste medskicken kring den nationella besöksnäringsstrategin.

Varumärkeslogik – platsvarumärket och avsändarstruktur

Platsvarumärket ägs av alla som bor och verkar på platsen. Hur ska kommunen eller regionen som organisation/arbetsgivare förhålla sig till platsvarumärket? Hur ska andra organisationer/företag använda och förhålla sig till platsvarumärket. När används vad och finns det några smarta sätt att skapa struktur i varumärkesportföljen? Med hjälp av Jesper Robinell på prisade designbyrån Söderhavet reder vi ut detta.  Han beskriver hur vi kan tänka kring platsvarumärke, avsändare och varumärkesstruktur. Jesper har varit med och arbetat fram hela varumärkeslogiken kring platsvarumärket Sverige och byggt upp designprinciper som överlevt flera år och många samarbeten över organisationsgränser. Inspireras och översätt till din vardag på lokal eller regional nivå.

”Marken vi lånar och förvaltar till framtida generationer”

Vi alla vill hitta smarta sätt att jobba med hållbarhet på vår plats. En person som verkligen lyckats hitta en fin väg framåt, är Carl Ewald som gjort sig känd för att ha grundat omtalade och miljösmarta Surflogiet på Gotland. Nu tar sig upplevelseentreprenören och gotlänningen an nya utmaningar och skapar en mikrodestination och ekoby med hållbarhet som ledstjärna. Och självklart finns tänket med kring att vara en del av den större destinationen Gotland. Låt Carl inspirera dig och ta med dig nya sätt att tänka hem till din plats.

Arkitekten bakom Sara kulturhus

I slutet av dagens scenprogram eller i början av kvällens, möter vi Oskar Norelius på White Arkitekter som ritat spektakulära Sara kulturhus. När kommunen utlyste arkitekttävling om ett nytt kulturhus var gensvaret stort. White Arkitekters vinnande förslag bygger på Skellefteås långa tradition av att bygga i trä. De siktade högt och har skapat världens högsta trähus som sjuder av kreativitet och skaparkraft. Hör tankarna bakom och känslan av att nu se detta världskända landmärke som bidrar till att skapa attraktion kring en plats.

19.00-sent Middag och prisutdelning

Trerätters middag med möjlighet att prata vidare med nya och gamla kontakter. Nationella priset Placebrander of the Year delas ut under festliga former. Middagen hålls på nya spektakulära Sara kulturhus. Det blir en kväll du sent ska glömma. Vi firar våra finalister och äter gott tillsammans.

ONSDAG 1 juni 2022

09.00-10.30 Vising av Northvoltområdet

I samband med Placebranders Day 2022 erbjuder Skellefteå kommun dig möjlighet att följa med på en visning av området i Skellefteå där Northvolt nu byggs. Detta i form av en busstur som stannar utanför Northvoltfabriken. Där tar våra guider Bengt Ivansson och Helena Renström hand om dig och berättar om satsningen som görs kring Northvolt. Observera att visningen sker utanför fabriken och alltså ingenting innanför fabriksområdet eller inne i fabriken. Starttid kl.09.00 och pågår cirka 1,5h. Information om samlingsplats kommer. Här anmäler du dig till visningsrutten!

Biljetter

Priser: 4900 kr per biljett (4000 kr per biljett om man är flera från samma org)
Earlybirderbjudandet gick ut den 20 november 2021 och för den som bokade det så gäller priserna:
3900 kr per biljett (3000 kr per biljett om man är flera från samma org).

Villkor: Samtliga priser är angivna exklusive moms. Faktureras i samband med evenemangets genomförande. Biljetterna är avbokningsbara kostnadsfritt till och med den 31 januari 2022. Därefter kan du överlåta din biljett till en annan person alternativt boka av mot uppvisande av läkarintyg.

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in