East Sweden Innovation Week

Placebrander fick ansvaret att forma om och vidareutveckla innovationsevenet ”Vecka45”. Uppdragsgivare var Region Östergötland och vi svarade under en styrgrupp som bestod av aktörer som Länsstyrelsen, näringslivskontor och Science Parks i regionen samt Linköpings universitet. Vi skulle skapa ett event som stack ut, som kändes mer som Slush än en traditionell regional konferens.

”Region Östergötland kräver samarbetspartners med förståelse för en politiskt styrd organisation. Placebrander har vid flera olika tillfällen visat sig vara en professionell och snabbfotad partner, som samtidigt har förmågan att vara flexibel och lyhörd för våra behov. Det var därför ett naturligt val att fortsätta det goda samarbete som vi tidigare haft.”
Carin Malmgren, Region Östergötland

Utveckling av koncept

Med utgångspunkt från utvärderingen från tidigare events startade vi arbetet med att utveckla ett nytt koncept. Vi hade samma mål som tidigare, nämligen att visa upp Östergötland som attraktiv och innovativ plats. Därtill att visa entreprenörer och innovatörer i Östergötland vilket stöd som finns att vända sig till i form av aktörer som Almi, LEAD med flera.

Vi landade i två fullmatade dagar med olika målgrupper;
1. Potentiellt och befintligt näringsliv
2. Offentligheten och stödsystemet

Parallellt med dessa två dagar genomfördes även ett större antal aktiviteter runt om i Östergötland, alla med samma mål.

Gustaf Josefsson Tadaa

Framtidsspanare och en av talarna på East Sweden Innovation Week 2017.

Genomförande

Vi genomförde två maxade dagar den 8-9 november i Värmekyrkan i Norrköping. Hundratals personer lyssnade till, minglade med fick inspiration av bland andra futuristen Gustaf Josefsson Tadaa, pepparkakskungen Christoffer Sai Öberg, startup-professorn Robin Teigland. Dessutom fick de möta prisbelönta UF-bolag och några av Östergötlands mest lovande unga bolag som exempelvis Epishine och Worldisch. Inramningen var den gamla industrilokalen Värmekyrkan med sin råa interiör, klädd med ultramoderna möbler, dämpat ljus, peppig musik och snacks långt ifrån den traditionella kanelbullen eller frallan.

Under ett rappt schema som hölls ihop av moderatorn Sofie Gunnarsson leddes besökarna genom dagarna i ett högt tempo med fokus på framtiden. Hela programmet live-sändes på Facebook och nästan alla föreläsningar finns idag att se på East Swedens youtube-kanal. Under dagarna spelades också podcasten Entreprenörsdriv, i samarbete med Swedbank, in på plats i Värmekyrkan – de avsnitten kan ni lyssna på här.

En av talarna var Albin Pettersson från Crazy Pictures som bland annat berättade om långfilmsprojektet Den blomstertid nu kommer:

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left