Placebranders Day 2019

Den 1 oktober 2019 arrangeras Placebranders Day i Värnamo. Det blir en inspirerande dag med föredrag, prisutdelning och en möjlighet att träffa platsmarknadsförare från hela Sverige. Du bjuds på kunskap om att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats. Dagen arrangeras i samarbete med Värnamo kommun och Värnamo näringsliv. Välkommen till Sveriges mötesplats för platsutvecklare och platsmarknadsförare!

Plats: Gummifabriken i Värnamo
Tid: Den 1 oktober kl.11.30-17.00 och efterföljande middag med prisutdelning av Placebrander of the Year 2019 kl.19.00-
Biljett: Boka längst ner på den här sidan!
Boendetips: Scandic Värnamo, se information längst ner på den här sidan

PROGRAM

11.30-12.00 Registrering

12.00-12.45 Lunch

13.00 Välkomna till Placebranders Day!

13.10 Platsutveckling i Värnamo

Maria Berglund och Stina Gof på Värnamo kommun ger oss en glimt av arbetet med att platsutveckla Värnamo.

13.30 Jakten på känslan

Endast 7% av svenskarna mäter i framgång i saker de äger. Upplevelser är med andra ord grejen. Våra målgrupper blir allt mer kräsna och konkurrensen hårdare. Det är dessutom känlsan som styr de flesta beslut. Hur ska du som plats eller destination göra för att sticka ut, attrahera och ge besökaren, eller den potentiella invånaren, minnesvärda upplevelser? Det är Arvid Axland expert på. Han har skrivit boken Jakten på känslan, grundat upplevelsebyrån Pool och är en mycket uppskattad trendspanare och visionär.

14.10 Att implementera ett platsvarumärke

Det är en sak att jobba fram ett platsvarumärke, en annan sak att implementera. En kommun som snabbt gått från ord till handling, är Nässjö kommun. För bara ett år sedan lanserade de en ny platsvarumärkesplattform, och de har redan levandegjort varumärket i både utvecklingsinatser, evenemang och kommunikation. Resan har såklart bara börjat, men inspireras av en kommun med drag under galoscherna. Sofia Ek, kommunikatör på Nässjö kommun berättar om framgångsfaktorer och fallgropar.

14.45 Småländsk fika

Vi går ner till restaurangen på entréplan igen och njuter av fika och gott snack.

15.30 Attityden till din plats

Du som bokar din biljett senast den 31 augusti får med din plats i vår attitydundersökning. Tillsammans med Norstat gör vi en enkel nationell attitydundersökning där du får veta de främsta associationerna till just din plats. Andreas Nilsson på Norstat är expert på undersökningar och kommer för att presentera resultatet.

15.40 Digitala trender – hur bemöter du den upplevelsesökande besökaren digitalt?

Hur ser det digitala landskapet ut och vad är viktigt att tänka på för en platsmarknadsförare? Moritz Witter är den digitala entreprenören som tröttnade på kassa resesajter och bestämde sig för att skapa en sajt för äventyrsturism. Att bryta ny mark i den digitala resebranschen kräver ett ständigt öra mot marken vad gäller trender och beteenden. Moritz serverar dig trender som är viktiga att ha koll på när du ska vässa din digitala platsmarknadsföring, med tyngdpunkt på besökaren som vill boka upplevelser och aktiviteter.

16.05 Trendspaning

Vi bjuder på ett trendspaningsblock med högt tempo. Tre personer trendspanar inom olika områden som är kopplade till att skapa attraktion kring en plats.

  • Landsbygdsutveckling, Simon Jonegård. Simon har engagemanget för landsbygden i sina blodådror. Han är gårdsägaren som jobbar med landsbygdsutveckling och landsbygdens koppling till städer – ett samspel som blir allt viktigare att förstå när man jobbar med platsutveckling.
  • Hållbarhet och platsutveckling, Ida Severin. Ida har under lång tid jobbat med platsvarumärken, bland annat tillsammans med Placebrander. Idag är hon hållbarhets- och kommunikationschef på Länsförsäkringar i Jönköpings län och hon ger oss skarpa spaningar inom hållbarhetsområdet som är bra för oss att hålla koll på.
  • Attrahera investeringar till en plats, Anna Sjödahl. Anna är näringslivschef i Växjö kommun och ger oss sin syn på vad som är framgångsfaktorer för att i framtiden attrahera företagsetableringar, investeringar, entreprenörer och spännande satsningar till sin plats.

16.35 Bästa lärdomarna inom platsmarknadsföring

Redan 2003 började Helena Nordström intressera sig för platsmarknadsföring. Hon begav sig till New York och undersökte hur Sverige marknadsförs utomlands. Efter det har hon jobbat som marknadschef på Destination Jönköping och grundat Placebrander. Under alla år i platsmarknadsföringens tjänst har Helena samlat på sig de bästa citaten från platsmarknadsförare från Sverige och utlandet. Citat som ger lärdomar och insikter. Vi får ta del av en rapp topplista på de bästa citaten. Kanske kommer något från topplistan bli din bästa vän.

16.45 Uppladdning inför kvällen

Vi snackar med juryn och de nominerade för att få koll på finalisterna inför kvällens prisutdelning.

17.00 Slut på dagsprogrammet

När dagsprogrammet är slut är det fri tid som gäller. En del av er vill säkert ladda inför kvällen på egen hand. Kanske kolla mailen eller om du bor på hotell, lägga upp fötterna på sängen en stund. För er andra ger vi möjlighet att hänga med på rundvandring eller träna en stund.

17.30 Rundvandring för de som önskar

En rundvandring i den sprillans nya mötesplatsen Gummifabriken. En mötesplats för kultur, nöje, entreprenörskap, utbildning och kreativitet. Föranmälan till helena@placebrander.se

Träning på Friskis & Svettis för de som önskar

Friskis&Svettis öppnar sina lokaler för oss som vill hinna träna en stund. Här har du fri tillgång till gym, bastu, dusch och omklädningsrum. Träningen ingår i din konferensbiljett och ingen föranmälan krävs. Friskis Värnamo ligger på gångavstånd från Gummifabriken och Scandic Värnamo.

19.00 Middag och prisutdelning, Placebrander of the Year 2019

Grand Finale på Placebranders Day blir galamiddag med prisutdelning. Vi inleder kl.19.00 med fördrink i Gummifabrikens entréhall och tar plats i middagssalen kl.19.30. Därefter brukar den festliga trerätters middagen pågå i några timmar. Crescendot på kvällen är givetvis den avslutande prisutdelningen.

Boka Biljett

– Early Bird: 3900 kr – boka senast 30 juni 2019!
3500 kr om ni kommer 2 eller fler från samma organisation

– Normalpris: 4900 kr
3900 kr om ni kommer 2 eller fler från samma organisation

– Student: hör av dig till helena@placebrander.se, vi har några platser dedikerade till studenter till specialpris.

I priset ingår hela konferensprogrammet, lunch, fika och trerättersmiddag med prisutdelning. Samtliga priser är ex moms. Bokningen är bindande och faktureras i förskott. Om du får förhinder kan du dock lämna över din plats till någon annan. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR.

Boende

Vi samarbetar med Scandic Värnamo och erbjuder dig följande priser om du anger bokningskoden PLACE när du bokar på 0370-656600 eller varnamo@scandichotels.com
– Ekonomirum, enkel: 1009 kr ex moms
– Ekonomirum, dubbel: 1098 kr ex moms
– Standardrum, enkel: 1098 kr ex moms
– Standardrum, dubbel: 1187 kr ex moms

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left