Placebranders Day 1 okt 2019

Gummifabriken i Värnamo - en ny mötesplats för entreprenörskap, kultur, mat och upplevelser

Placebranders Day 2019

Den 1 oktober 2019 arrangeras Placebranders Day i Värnamo. Det blir en inspirerande dag med föredrag, prisutdelning och en möjlighet att träffa platsmarknadsförare från hela Sverige. Du bjuds på kunskap om att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats. Dagen arrangeras i samarbete med Värnamo kommun. Välkommen till Sveriges mötesplats för platsutvecklare och platsmarknadsförare!

Plats: Gummifabriken i Värnamo
Tid: Den 1 oktober kl.11.30-17.00 och efterföljande middag med prisutdelning av Placebrander of the Year 2019 kl.19.00-
Biljett: Boka längst ner på den här sidan!
Boendetips: Scandic Värnamo, se information längst ner på den här sidan

Program

Att implementera ett platsvarumärke

Det är en sak att jobba fram ett platsvarumärke, en annan sak att implementera. En kommun som snabbt gått från ord till handling, är Nässjö kommun. För bara ett år sedan lanserade de en ny platsvarumärkesplattform, och de har redan levandegjort varumärket i både utvecklingsinatser, evenemang och kommunikation. Resan har såklart bara börjat, men inspireras av en kommun med drag under galoscherna. Sofia Ek, kommunikatör på Nässjö kommun berättar om framgångsfaktorer och fallgropar.

Jakten på känslan

Endast 7% av svenskarna mäter i framgång i saker de äger. Upplevelser är med andra ord grejen. Våra målgrupper blir allt mer kräsna och konkurrensen hårdare. Det är dessutom känlsan som styr de flesta beslut. Hur ska du som plats eller destination göra för att sticka ut, attrahera och ge besökaren, eller den potentiella invånaren, minnesvärda upplevelser? Det är Arvid Axland expert på. Han har skrivit boken Jakten på känslan, grundat upplevelsebyrån Pool och är en mycket uppskattad trendspanare och visionär.

Digitala trender – hur bemöter du den upplevelsesökande besökaren digitalt?

Hur ser det digitala landskapet ut och vad är viktigt att tänka på för en platsmarknadsförare? Moritz Witter är den digitala entreprenören som tröttnade på kassa resesajter och bestämde sig för att skapa en sajt för äventyrsturism. Att bryta ny mark i den digitala resebranschen kräver ett ständigt öra mot marken vad gäller trender och beteenden. Moritz serverar dig trender som är viktiga att ha koll på när du ska vässa din digitala platsmarknadsföring, med tyngdpunkt på besökaren som vill boka upplevelser och aktiviteter.

Bästa lärdomarna inom platsmarknadsföring

Redan 2003 började Helena Nordström intressera sig för platsmarknadsföring. Hon begav sig till New York och undersökte hur Sverige marknadsförs utomlands. Efter det har hon jobbat som marknadschef på Destination Jönköping och grundat Placebrander. Under alla år i platsmarknadsföringens tjänst har Helena samlat på sig de bästa citaten från platsmarknadsförare från Sverige och utlandet. Citat som ger lärdomar och insikter. Vi får ta del av en rapp topplista på de bästa citaten. Kanske kommer något från topplistan bli din bästa vän.

Trendspaning

Vi bjuder på ett trendspaningsblock med högt tempo. Tre personer trendspanar inom olika områden som är kopplade till att skapa attraktion kring en plats.

  • Landsbygdsutveckling, Simon Jonegård. Simon har engagemanget för landsbygden i sina blodådror. Han är gårdsägaren som jobbar med landsbygdsutveckling och landsbygdens koppling till städer – ett samspel som blir allt viktigare att förstå när man jobbar med platsutveckling.
  • Hållbarhet och platsutveckling, Ida Severin. Ida har under lång tid jobbat med platsvarumärken, bland annat tillsammans med Placebrander. Idag är hon hållbarhets- och kommunikationschef på Länsförsäkringar i Jönköpings län och hon ger oss skarpa spaningar inom hållbarhetsområdet som är bra för oss att hålla koll på.
  • Attrahera investeringar till en plats, Anna Sjödahl. Anna är näringslivschef i Växjö kommun och ger oss sin syn på vad som är framgångsfaktorer för att i framtiden attrahera företagsetableringar, investeringar, entreprenörer och spännande satsningar till sin plats.

Prisutdelning Placebrander of the Year 2019

Grand Finale på Placebranders Day blir galamiddag med prisutdelning. Det går fortfarande att skicka in tävlingsbidrag till Placebrander of the Year 2019 – läs mer och tävla här!

Vi släpper fler talare inom kort

Boka Biljett

– Early Bird: 3900 kr – boka senast 30 juni 2019!
(3500 kr om ni kommer 2 eller fler från samma organisation)

– Normalpris: 4900 kr
(4500 kr om ni kommer 2 eller fler från samma organisation)

– Student: hör av dig till helena@placebrander.se, vi har några platser dedikerade till studenter till specialpris.

I priset ingår hela konferensprogrammet, lunch, fika och trerättersmiddag med prisutdelning. Samtliga priser är ex moms. Bokningen är bindande och faktureras i förskott. Om du får förhinder kan du dock lämna över din plats till någon annan. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR.

Boende

Vi samarbetar med Scandic Värnamo och erbjuder dig följande priser om du anger bokningskoden PLACE när du bokar på 0370-656600 eller varnamo@scandichotels.com
– Ekonomirum, enkel: 1009 kr ex moms
– Ekonomirum, dubbel: 1098 kr ex moms
– Standardrum, enkel: 1098 kr ex moms
– Standardrum, dubbel: 1187 kr ex moms

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left