Employer Branding for lunch
Handelskammaren MittSverige har vid flertalet tillfällen genomfört seminarieserien Employer Branding for lunch. Satsningens syfte är att skapa mer attraktiva arbetsplatser som får befintliga medarbetare att vilja stanna kvar och som gör att organisationer lockar till sig rätt kompetens. I programmet föreläser ledande talare inom olika teman kopplat till Employer Branding och deltagarna ges konkreta hemuppgifter att arbeta med i den egna organisationen.
En facilitator har funnits med i processen som lett själva träffarna och vi på Placebrander har hittills varit med vid tre tillfällen. Vi har pratat om vikten av platsattraktion inom ramen för Employer Branding, det vill säga platsens roll för att både behålla men också locka till sig kompetens. Därtill har vi diskuterat hur befintliga platsvarumärken kan användas för att stärka kompetensförsörjningen, bland annat genom gästspel av Olle Lidgren som representerar Höga Kusten och deras arbete med talangattraktion.
Träffarna har varit fysiska i Härnösand, Örnsköldsvik och Sundsvall. Inledningsvis har facilitatorn gått igenom den hemuppgift som förra träffens ledare delat ut. Därefter har vi genomfört ett föredrag på temat Platsens betydelse för kompetensförsörjning. Föredraget har sedan åtföljts av en konkret uppgift för deltagarna att utföra under lunchen och avslutningsvis har de presenterat vad de kommit fram och vi har lämnat med en hemuppgift som sedan redovisats vid kommande tillfälle.