Filmbyn Småland
Vi fick ansvaret för marknadsföring samt planering av invigning inför öppning av det nya internationella besöksmålet Filmbyn Småland i Mariannelund. Uppdragsgivare var Snickerboa Mariannelund AB som är bolaget bakom den stora satsningen. (Läs bakgrunden till satsningen här)
”Filmbyn Småland vill jobba med partners som ligger i framkant! Placebrander har med sin kunskap inom marknadsföring, event och omvärldsbevakning bidragit med detta på ett utmärkt sätt, att de dessutom är härliga människor gör att jag å det varmaste rekommenderar dem till alla er som behöver en stark och framsynt partner!”
Robert Glader, Filmbyn Småland
Marknadsföring
Uppdraget omfattade dels att medverka i framtagandet av strategier, dels att leda ett operativt innehållsarbete för Filmbyn – främst digitalt på filmbyn.se, Facebook och Instagram. Den digitala strategin och filmbyn.se är framtagen av Sprint Works. Vi anlitade Yellon för att ta fram ett antal profilerande filmer samt gjorde ett omfattande arbete med flera kundklubbar, däribland Öresundsbron, Hallpressen och Coop. Vi samarbetade tätt med Filmbyns egen organisation och med bland annat Smålands Turism kring ett internationellt PR-arbete, samt var löpande rådgivare i marknadsföringsfrågor.
Invigning
Vi ansvarade för planering av invigning av Filmbyn Småland. Uppdraget omfattade framtagande av eventkoncept samt planering av eventets olika delar. Vi anlitade prisbelönta PM & Vänner för maten, Cirkus Saga för underhållning och höll ihop planeringen av scenprogrammet som leddes av moderator Sofie Gunnarsson. Profiler som Inger ”Pippi” Nilsson, Georg Riedel och Astrid Lindgrens barnbarn Olle Nyman var en del av scenprogrammet. Därtill filmhälsningar från Björn Ulvaeus, Suzanne Osten och Karin Nyman. Totalt fanns 200 gäster på plats. Invigningen var en viktig PR-insats för att manifestera öppningen av ett nytt besöksmål. Dagen efter öppnade Filmbyn för allmänheten.
Foto: Madeleine Landley