Värmland välkomnar fler

Inflyttarstrategi för Värmland - målgrupper och budskap

Inflyttningsstrategi för att attrahera nya Värmlänningar

Med sin storslagna natur, sitt framgångsrika näringsliv och sin starka gemenskap har Värmland mycket att erbjuda – men hur kan regionen bli ännu bättre på att locka nya invånare och talanger? På uppdrag av Region Värmland har vi tagit fram en inflyttningsstrategi som identifierar prioriterade målgrupper och budskap för att stärka regionens attraktionskraft. Genom en gedigen nulägesanalys och workshops med representanter från regionens kommuner har vi skapat en gemensam grund för framtidens inflyttningskommunikation. Arbetet lägger grunden för ett mer träffsäkert och ändamålsenligt sätt att berätta om Värmland – för dem som redan är här och för dem vi vill välkomna hit.

Arbetet inleddes med research och analys av attitydmätningar, statistik och befintlig kommunikation för att kartlägga Värmlands nuvarande position. Därefter följde en samskapande process med workshops där representanter från regionens kommuner och klusteraktörer tillsammans definierade målgrupper, position och berättelse. Fördjupande intervjuer med nyinflyttade gav ytterligare insikter. Slutligen sammanställdes arbetet i en strategi med en tydlig berättelse och prioriterade målgrupper med budskap – en grund för framtida kommunikation och inflyttningsarbete.

Med rötterna i skogen och blicken mot framtiden

En glimt av strategin – platsberättelse och målgrupper

Värmland har alltid haft en stark koppling till skogen. Här finns Vänerns båtliv, tryggheten i småstadsidyllen och berättartraditionen som genomsyrar platsens själ. På vintern kan du snöra på dig pjäxorna och glida ut i skidspåret medan sommaren bjuder in till att flyta längs Klarälven på en flotte.

Men bortom allt det trygga sätter också Värmland ljuset på framtiden. Skoglig bioekonomi, Paper Province och ett växande innovationsklimat med företag som utvecklar teknik som ska lösa problem långt utanför regionens gränser. Här möter kulturupplevelser nya utomhusaktiviteter som e-mtb och wing foiling. Och för den som söker puls väntar Karlstads levande uteliv. Universitetet sätter kunskap i rörelse, formar framtida talanger och bygger broar mellan forskning och företagande. Den strategiska placeringen bjuder in till goda samarbeten med såväl Norge som andra svenska storstäder. Men med det sagt formas inte bara framtid i storstäderna. I Värmland finns konkreta planer på hur man ska öka livskvalitén för invånarna.

Enligt den nya strategin ligger kommunikationens fokus på det nya – det som lockar, inspirerar och visar vägen framåt. Samtidigt finns skogen och tryggheten alltid närvarande. Som en symbol för igenkänning, för att fånga uppmärksamhet och visa på kontinuitet.

Förankring och implementering

Genom hela processen lade vi stort fokus på förankring och implementering. Detta gjordes i nära samarbete med regionens kommuner och andra nyckelaktörer. Vi stämde regelbundet av vårt arbete med Business Region Värmland, som parallellt drev en process för att attrahera investeringar och företagsetableringar. Efter att strategin var klar har Placebrander fortsatt att arbeta nära Region Värmlands reklambyrå för att utveckla en uppdaterad grafisk profil och ett bildmanér som speglar den nya positionen.

Fyra målgrupper i fokus

Den familjära nätverkaren

Vill skapa en bra tillvaro för familjen med ett liv i balans. Vill låta barnen växa upp under trygga förhållanden och få tid över för familjen och barnens aktiviteter, men också för vänner och egna intressen. Attraheras av stadens utbud av restauranger, kultur och inspiration. Även av tillgång till mötesplatser och nätverk.

Den aktiva utforskaren

Har en aktiv livsstil och vill ha nära till natur och aktiviteter oavsett om boendet är i staden eller på landet. Har sina favoriter, men testar gärna på nya utmaningar, allt från outdoor och båtliv till mountainbike, kitesurfing och golf.

Den hållbara landetlängtaren

Söker efter lugnet på landet och vill leva i harmoni med naturen. Är troligen intresserad av återbruk, odling, djur och kanske även självhushållning och byggnadsvård.

Den engagerade världsförbättraren

Vill vara med och göra skillnad, bidra till ett hållbart Värmland som förändrar världen, tycker att det är viktigt med meningsfullhet, engagerad i samhällsförbättrande både i jobb och på fritiden.

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left