Inflyttningsstrategi för att attrahera nya Värmlänningar
Med sin storslagna natur, sitt framgångsrika näringsliv och sin starka gemenskap har Värmland mycket att erbjuda – men hur kan regionen bli ännu bättre på att locka nya invånare och talanger? På uppdrag av Region Värmland har vi tagit fram en inflyttningsstrategi som identifierar prioriterade målgrupper och budskap för att stärka regionens attraktionskraft. Genom en gedigen nulägesanalys och workshops med representanter från regionens kommuner har vi skapat en gemensam grund för framtidens inflyttningskommunikation. Arbetet lägger grunden för ett mer träffsäkert och ändamålsenligt sätt att berätta om Värmland – för dem som redan är här och för dem vi vill välkomna hit.
Arbetet inleddes med research och analys av attitydmätningar, statistik och befintlig kommunikation för att kartlägga Värmlands nuvarande position. Därefter följde en samskapande process med workshops där representanter från regionens kommuner och klusteraktörer tillsammans definierade målgrupper, position och berättelse. Fördjupande intervjuer med nyinflyttade gav ytterligare insikter. Slutligen sammanställdes arbetet i en strategi med en tydlig berättelse och prioriterade målgrupper med budskap – en grund för framtida kommunikation och inflyttningsarbete.