Hemvändarhelg

Ett skräddarsytt evenemang för de som är nyfikna på hur ett liv i Säffle skulle kunna se ut med jobb, fritid och allt däremellan.

Kampanj för talangattraktion och återflytt

Varför lämnar vi platsen där vi vuxit upp? För vissa lockar studier och karriär, för andra kärleken eller bara en längtan efter något nytt. Hemstaden kan kännas för liten. Som att allt är som det alltid har varit. Att flytta ger nya perspektiv – men vad får människor att återvända? Kan hemstaden bli den plats där man landar igen, när vingarna har testats, erfarenheterna vuxit och familjelivet börjat ta form? 

I början av 2024 fick vi på Placebrander i uppdrag av Säffle kommun att utforma en kampanj som skulle locka utflyttade Säfflebor tillbaka till sina rötter. Målet med kampanjen var att locka talanger till näringslivet, öppna upp till engagemang och medskapande samt att få en chans att visa upp kommunen från sin bästa sida.

Välkommen hem!

Runt större högtider, så som jul, återvänder många naturligt hem för att hälsa på släkt och vänner. Vi ville göra en variant på detta fenomen och tog därför fram ett koncept och en kommunikationsplan för en uppstyrd hemvändarhelg. Tanken var att samla människor kring ett koncept som känns bekant och ge dem möjligheten att få komma hem och träffa familj och vänner – men också att ge Säffle kommun chansen att visa vad framtiden har att erbjuda här. 

En nostalgisk inbjudan

För att väcka gamla minnen – och bjuda in till att skapa nya.

“Ta chansen att komma hem, återuppleva gamla minnen och samtidigt få en inblick i vad dagens Säffle kan erbjuda dig.” Så löd budskapet på landningssidan där hemvändarna kunde säkra sin plats till helgen. Här fanns också möjligheten att tipsa om nära och kära som man ville bjuda hem igen.

För att väcka gamla minnen och skapa hemlängtan skickades fysiska inbjudningar till utvalda personer – vissa fick ett vykort, andra en box fylld med Säfflenostalgi. Kommunen stod för deltagarnas resor och erbjöd boende på hotell för dem som önskade. Givetvis var även familjemedlemmar välkomna.

Hemvändarhelgen initierades av Säffle kommun men engagerade aktörer från hela kommunen. Näringslivet, fastighetsägare och lokala ambassadörer gick samman för att visa upp platsens möjligheter.

Så blev evenemanget

I september 2024 arrangerades Hemvändarhelgen och på plats var ett tjugotal deltagare som rest “hem” från platser som Sälen, Uppsala och Stockholm. Flera av dem med viljan och ambitionen att flytta tillbaka till Säffle.

Helgen var fylld av aktiviteter skräddarsydda för att visa stadens näringsliv, kulturutbud och boendemöjligheter. För den som var nyfiken på arbetslivet öppnade flera företag sina dörrar och bjöd in till öppet hus.

Besöken gav våra hemvändare en bra inblick i delar av Säffles näringsliv. Det är väldigt värdefullt att företagen ställer upp och visar upp sin verksamhet. Även om man är uppvuxen i Säffle är det inte säkert att man känner till vad företagen gör, eller vilken spännande karriär man kan ha här, säger Caroline Fröling, kommunikationsansvarig på Säffle kommun.

Den kulturintresserade fick en exklusiv titt bakom kulisserna på Säffleoperan, medan boendefrågor diskuterades över en gemensam lunch hos Näringslivsenheten tillsammans med lokala mäklare. Dagen fortsatte med ett besök på Wiksfors bruk där Smaka på Värmland pågick för fullt. Här fick gästerna njuta av lokala delikatesser och träffa brukets VD som berättade om Wiksfors bruk.

Kvällen avslutades på Knusesunds herrgård, där en lokal krögare serverade middag på närproducerade råvaror. Säfflemusiker stod för underhållningen, och kanske viktigast av allt – flera Säffleambassadörer deltog för att sprida stolthet över platsen.

Det är nu det börjar

Arbetet slutar inte här. Nu handlar det om att hålla kontakten med deltagarna och göra det enkelt för dem att ta nästa steg. Arrangörerna bakom evenemanget blir vägen in för att göra det enkelt för hemvändarna att få svar på potentiella frågor.

Vi är väldigt nöjda med helgen och hoppas att vi har sått ett frö hos flera av deltagarna om att flytta hem till Säffle, säger Caroline Fröling.

Utöver det fina genomförandet av kampanjen har också en inflyttningsguide tagits fram för att hjälpa till vid en potentiell flytt. Den hittar du här.

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left