Kommunikationsstrategi Stensjö by
Stensjö by är ett nybildat kulturreservat som ligger utanför Oskarshamn. Du känner troligen igen miljöerna från Alla vi barn i Bullerbyn eller Volvo-reklamen. Byn omfattar skog, åkermark och ett femtiotal hus. Syftet med reservatet är att bruka, levandegöra och för framtiden bevara ett värdefullt kulturpräglat landskap i en småländsk skogsby samt lyfta fram berättelserna om människorna som bott och verkat i byn kring sekelskiftet 1900.
Vi fick uppdraget av Länsstyrelsen i Kalmar län att hjälpa dem att ta nästa steg i sitt kommunikationsarbete. Vilka är deras prioriterade målgrupper, hur ska de nå ut till dem och hur kan de använda modern kommunikation för att sprida kunskap om Stensjö by. Arbetet skedde i tätt samarbete med Vitterhetsakademien som äger och förvaltar området.
Vi genomförde en workshop med medarbetarna och ett antal djupintervjuer med intressenter. Vi fick en rundvandring i kulturreservatet och gjorde egen research. Arbetet resulterade i en kommunikationsstrategi som pekar ut riktningen på kommunikationsarbetet framåt.
Foto: Vitterhetsakademien och Attraktiva Oskarshamn