Platssamverkan i stadsdelen Mjärdevi

Mjärdevi är platsen där Linköping Science Park en gång startade och där ett starkt community vuxit sedan 1984. Platsen fungerar som ett innovationsnav där företag, forskare och entreprenörer samlas för att utveckla ny teknik och produkter. Fastighetsägarna i området såg ett behov av att säkerställa att platsen fortsätter imponera i framtiden och tillfredsställer de behov som dagens och framtidens hyresgäster har.

Här, i en av Europas första teknikparker, produceras teknik för streamingtjänster och teknik som ligger i frontlinjen för 5G-nät och morgondagens självkörande bilar. För att fortsätta stärka platsens attraktivitet och stimulera etableringar enades sex fastighetsägare kring att de behövde definiera stadsdelens identitet och enas kring en gemensam platsstrategi.

Ett delat – och enat – platsledarskap

I takt med att staden och dess olika delar utvecklas ökar också förväntan på samverkan mellan fastighetsägare och kommun. Castellum, Corem, Sankt Kors, Mannersons, LinkProp och Akademiska Hus har skapat en gemensam plattform för samverkan, där de krokade arm med Linköpings kommun, Linköping Science Park och Linköpings universitet. I januari 2024 klev vi på Placebrander in i projektet för att tillsammans med fastighetsägarna skapa rätt förutsättningar för platsens fortsatta utveckling. Genom workshops och möten i kombination med attitydundersökning, förankringsmöten och strategiarbete har vi format en stabil grund för det gemensamma platsledarskapet. Vi har metodiskt följt stegen i vår process för kvarter och stadsdelar.

För att sätta en riktning framåt har vi under året gjort följande:

  • Tagit fram en Brand Book och platsstrategi som består av följande:
    • Nulägesanalys
    • Prioriterade målgrupper
    • Mål
    • Önskad positionsförflyttning
    • Platsberättelse och ledstjärna
    • Platsens profilbärare och egenskaper
    • Visuell identitet
  • Tagit fram förslag på platsaktivering
  • Påbörjat inramning av området visuellt
  • Byggt en hemsida i samarbete med Linkin
  • Framtagande av varumärkesstärkande texter samt foton i samarbete med Crelle
  • Arbetat fram en affärsplan för 2025
  • Varit stöd i arbetet med att organisera platssamverkan
  • Genomfört ett antal förankringsmöten med fastighetsägare, offentliga aktörer och bolag i Mjärdevi
  • Under 2025 kommer vi axla rollen som Community Manager i området, och fortsätta arbeta nära Linköping Science Park

Några glimtar från Mjärdevis Brand Book

Profilbärare, ledstjärna och visuell identitet

Varumärkesstrategin för Mjärdevi fungerar som en intern vägledning som klargör platsens mål och målgrupper. Den beskriver hur området uppfattas idag och vilken önskad position vi strävar efter. Strategin lyfter fram vilka delar som behöver stärkas för att uppnå denna förändring. Den innehåller också en beskrivning av Mjärdevis egenskaper och profilbärare – det som ska framhävas i kommunikationen för att locka rätt målgrupper. Dessutom finns en ledstjärna som ska säkerställa att alla drar åt samma håll och bidrar till ett sammanhängande och framgångsrikt platsarbete.

Profilbärare: Innovationskraften

Välkommen till en plats där drömmar föds och stora idéer får ta plats. För oss är teknik i framkant inte bara en strävan – det är vår verklighet. Här, i en av Europas första teknikparker, produceras teknik för streaming- tjänster som bland annat används av Netflix, men också teknik som ligger i frontlinjen för 5G-nät och morgondagens självkörande bilar. Med fokus på utveckling inom områden som miljöteknik, livsvetenskap, säkra fordon och säkerhetssystem skapas banbrytande idéer som formar framtidens vardagslösningar. Den världsledande forskningen, högteknologiska kunskapen och viljan att stötta och inspirera varandra förenar bolagen.

Profilbärare: Entreprenörsandan

Mjärdevi andas entreprenörskap. Här är mod att utmana, testa nytt och nytänkande vardag. Vi vågar satsa för att lyckas –men också för att misslyckas. Och när det inte går som tänkt så testar vi igen. Och igen. Genom handlingskraft, kreativitet och nytänkande har ett välmående näringsliv utvecklats, bestående av drivna entreprenörer och stora internationella företag.

Profilbärare: Den internationella miljön

I Mjärdevi är gränserna diffusa och horisonten vid. Hit kommer människor och idéer från världens alla hörn för att mötas, samverka och växa. Bara några minuter bort finns Linköping City Airport, som med dagliga avgångar till Amsterdam snabbt tar dig ut i Europa – och resten av världen. Mångfalden av kulturer, perspektiv och idéer berikar och stimulerar till banbrytande samarbeten. Det är här globala utmaningar möter lokala lösningar och där mötet mellan människor banar väg för framtiden.

Profilbärare: Framtidens pionjärer

I direkt anslutning till Mjärdevi vibrerar framtiden med närvaron av studenter och forskare. Många av bolagen som sitter här kommer direkt från, eller har en stark koppling till Linköpings universitet. Närheten mellan internationella och nystartade företag, universitet och världsledande forskning leder till spännande samarbeten och projekt. Här står nästa generations talanger och innovatörer redo att forma morgondagen. Redan idag.

Genom en hemsida skapas en naturlig hemvist för de som verkar på platsen och för de som är intresserade av att se vad Mjärdevi har att erbjuda. På den framtagna webben finns en verktygslåda med bilder och texter som är fria att använda för den som vill prata om platsen.

Kika gärna in på sidan här.

Vår ledstjärna

Vi tror att det är i mellanrummen, där våra olika styrkor och värden möts, som vi kan skapa verklig förändring och innovation som är både djärv och ansvarsfull. Vi tror att det är i dynamiken mellan studenter, forskare och företagande som riktigt stora saker kan uppstå. Vi tror att livet mellan husen är viktigt för att möjliggöra innovation och företagande. Därför är vår ledstjärna för utveckling och marknadsföring av platsen Mjärdevi: Between.

Den visuella identiteten är en mindre del i arbetet med att stärka platsens dragningskraft, men den spelar en viktig roll för att skapa igenkänning och tydlighet. Vår Art Director Rickard Heldemyr har därför tagit fram färger, fotomanér, logotyp och grafiska element som blir en vägledning i framtida kommunikation kopplat till platsen.

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left