Platsvarumärke för Kumla kommun
En högsäkerhetsanstalt – så kan vi enkelt presentera den nationella kunskapen om Kumla enligt den attitydmätning vi genomförde hösten 2023. Frågade vi Kumla-borna om vad de förknippade med sin plats nämndes knappt anstalten alls. För i Kumla finns så mycket mer! Här finns Kvarntorp med sitt kultur- och rekreationsområde, ett näringsliv som sjuder av liv med kända varumärken som Kavat och såklart en familjestad som länge satsat på att vara en riktigt bra plats för familjer med barn!
Under 2023- 2024 har vi har hjälpt Kumla kommun med en platsvarumärkesprocess för arbetet med att stärka platsens attraktionskraft. Processen inleddes med en lokal och en nationell attitydmätning, research om hur platsen mår och vilka förbättringar som skulle behöva göras för att stärka attraktionskraften i enlighet med platsens förutsättningar. Särskild hänsyn har tagits till anstalten, vad den betyder lokalt och nationellt, och hur dess värden kan tillvaratas genom god platsutveckling.
Ett antal workshops med ungdomar, politiker & nyckelpersoner i näringsliv och föreningsliv har genomförts för att samla in synpunkter till varumärkesplattformen samt att förankra arbetet. I arbetet har det funnits såväl arbets- som styrgrupp med god representation från Kumla. En betydande del har också varit samspelet med andra varumärken på olika nivåer och här knöt vi samman Kumla till den platsberättelse för Örebro län som tagits fram.
Leveransen bestod av en varumärkesplattform med visuell identitet, implementeringsplan, samt strategi för det fortsatta arbetet. En viktig del i arbetet har också varit att höja kunskapen kring platsattraktionsfrågor och skapa en god samverkan i insatser som gör att fler vill bo och verka i samt besöka Kumla.