Platsvarumärke för Kumla kommun

En högsäkerhetsanstalt – så kan vi enkelt presentera den nationella kunskapen om Kumla enligt den attitydmätning vi genomförde hösten 2023. Frågade vi Kumla-borna om vad de förknippade med sin plats nämndes knappt anstalten alls. För i Kumla finns så mycket mer! Här finns Kvarntorp med sitt kultur- och rekreationsområde, ett näringsliv som sjuder av liv med kända varumärken som Kavat och såklart en familjestad som länge satsat på att vara en riktigt bra plats för familjer med barn!

Under 2023- 2024 har vi har hjälpt Kumla kommun med en platsvarumärkesprocess för arbetet med att stärka platsens attraktionskraft. Processen inleddes med en lokal och en nationell attitydmätning, research om hur platsen mår och vilka förbättringar som skulle behöva göras för att stärka attraktionskraften i enlighet med platsens förutsättningar. Särskild hänsyn har tagits till anstalten, vad den betyder lokalt och nationellt, och hur dess värden kan tillvaratas genom god platsutveckling.

Ett antal workshops med ungdomar, politiker & nyckelpersoner i näringsliv och föreningsliv har genomförts för att samla in synpunkter till varumärkesplattformen samt att förankra arbetet. I arbetet har det funnits såväl arbets- som styrgrupp med god representation från Kumla. En betydande del har också varit samspelet med andra varumärken på olika nivåer och här knöt vi samman Kumla till den platsberättelse för Örebro län som tagits fram.

Leveransen bestod av en varumärkesplattform med visuell identitet, implementeringsplan, samt strategi för det fortsatta arbetet. En viktig del i arbetet har också varit att höja kunskapen kring platsattraktionsfrågor och skapa en god samverkan i insatser som gör att fler vill bo och verka i samt besöka Kumla.

Låt oss glänta på varumärkesplattformen

Familjenära

Det är lätt att känna sig hemma i Kumla. Det finns allt man kan förvänta sig på nära avstånd och en hel del saker man inte kunde vänta sig, men som gör livet med barn och ungdomar desto roligare och enklare. Precis som i familjen så är beslutsvägarna korta och vi har nära till varandra. I familjen är det också högt i tak och i Kumla vågar vi även ta upp och hantera de svåra frågorna.

Säkert

Med Sveriges största högsäkerhetsanstalt i Kumla så är säkerhet ett naturligt fokus även i samhället utanför. Att förbättra säkerheten för att invånare och besökare ska känna sig trygga är en ständigt pågående process.

Oväntat

En slagghög med både konst och skidbacke, en park med allt mitt i centrum, en gastronomisk matstudio i Yxhultsbolagets gamla huvudkontor eller ett växthus med restaurang och sjöutsikt, i Kumla finns överraskningar man inte förväntar sig i en vanlig småstad.

Platsvarumärket är fyllt av färg och liv och harmonierar autentiskt och hoppfullt med varumärkeslöftet : oväntat familjärt.

Vi ser fram emot att följa Kumlas positionsresa från En plats med kriminalvårdsanstalt strax söder om Örebro till En överraskande bra plats för familjer.

 

 

Vår önskan formgivningen var att formgivningen skulle ta hänsyn till det blomstrande i Kumla.

Vi ville förflytta varumärket genom att tydligare skapa glädjande och oväntad design som har avsikten att inkludera och sticka ut, säger Rickard Heldemyr, som skapat den visuella identiteten.

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left