Platsvarumärke Nässjö
Placebrander och Identx fick uppdraget att tillsammans med Yellon (med fotograf Patrik Svedberg) skapa en varumärkesplattform, visuell identitet och implementeringsstrategi för platsvarumärke Nässjö. Uppdragsgivare var Nässjö kommun, och de har engagerat invånare, föreningsliv och näringsliv för att säkerställa att resultatet blir äkta, engagerande och något som har en förmåga att leva vidare.
Uppdraget som helhet omfattade attitydundersökning, workshops med de som bor och verkar i Nässjö kommun, analys och framtagande av varumärkesplattform, visuell identitet och implementeringsstrategi. Mängder av förankringsmöten och arbetsmöten har varit en del av processen.
Fånga platsens själ
Uppdrag av det här slaget går till stora delar ut på att fånga platsens själ och DNA. Nedan ger vi en glimt av det Nässjöborna berättade för oss och hur vi sedan har gestaltat det. Nu jobbar aktörerna i Nässjö vidare med att leda ut strategierna i aktivitet – allt med syfte att stärka Nässjö som plats. Budskapen i platsvarumärkesplattformen fungerar som ledstjärna i både kommunikation och utvecklingsinsatser. För det är när platsvarumärket genomsyrar båda delarna som tillväxt kan skapas på riktigt.
Foto: Patrik Svedberg