Ny samverkansmodell ska locka talanger till våra landsbygder

Processledning i forskningsprojektet LOKOMET

Processledning i forskningsprojekt om landsbygders kompetensutmaningar

Företag inom metallindustrin är ofta lokaliserade på landsbygdernas – något som kan skapa utmaningar kring rekrytering och arbetsplatsers attraktivitet. Nu går Placebrander in som processledare i ett nytt projekt där forskare från Jönköping University (JU) och Uppsala universitet ihop med näringsliv och kommuner ska titta på hur man kan jobba ihop för att skapa attraktiva miljöer att bo och arbeta i. 

Projektet, som finansieras av Vinnova, bygger vidare på erfarenheterna från det tidigare projektet KOMPET som efter tre års tid nu går mot sitt slut. Där insåg man att den geografiska platsens betydelse för kompetensförsörjning behövde utforskas djupare.

Att skapa en attraktiv plats är något vi behöver göra tillsammans. Kommuner är beroende av att det finns attraktiva arbetsgivare i dess närhet och näringslivet är i sin tur beroende av kommunerna, säger Lina Bjerke, universitetslektor, docent i nationalekonomi på Jönköping International Business School (JIBS), och projektledare för LOKOMET. 

På forskarsidan är Lina en av initiativtagarna till projektet ihop med Anette Johansson, universitetslektor i arbetsorganisation på Tekniska Högskolan i Jönköping (JTH) och Katarina Graffman, forskare i antropologi vid Uppsala universitet.  

– LOKOMET handlar i grunden om hur det kan bli enklare att samverka. Vi hoppas kunna hitta nycklar till hur vi kan samarbeta mellan företag och kommun så att det blir konkret. Jag hoppas också att projektet ska skapa en större förståelse mellan parterna, säger Anette Johansson.

Praktiskt arbete med lärande workshops

Projektet bygger på olika lärcykler och har lärande workshops med två månaders mellanrum. Mellan dessa workshop arbetar respektive projektgrupp med utvecklingsarbete och ”hemläxor” som är kopplade till projektets målsättningar. Under de gemensamma träffarna deltar alla aktivt och redovisar bland annat aktiviteter, utmaningar och hinder.

Den 4 december var det dags för projektgruppens första workshop där deltagarna också fick redovisa sin första ”hemläxa”. Den handlade om vilken betydelse en plats har för ett företags kompetensförsörjning.

En attraktiv plats spelar roll

På Placebrander har vi lång erfarenhet av platsattraktionsfrågor och platsutveckling. Därför föll det sig naturligt att delta som processledare i projektet.

    Vi är vana att agera i gränslandet mellan offentlig, privat och ideell sektor. Att få alla aktörer att fundera på åt vilket håll man vill, hur man kan samverka och handla för att nå dit är viktigt, säger Anna Österlund, vd på Placebrander. 

För att få en så sanningsenlig bild som möjligt deltar även flera företag i projektet – här finns representanter med från Bruzaholms bruk, Hydal Components, Ekjö och Vetlanda kommun. Ett av företagen som berättade om utmaningarna kopplade till platsen under den första workshopen var Bruzaholms bruk.

– När vi arbetade med projektet KOMPET kom vi ofta tillbaka till diskussionen om hur viktig platsen är för kompetensförsörjning. Att få folk att vilja bo och leva på en plats är en förutsättning för att kunna jobba på samma ställe. Det är bra att LOKOMET nu blir en fortsättning på det tidigare projektet och att vi tillsammans kan arbeta vidare med frågan, säger Marie Krantz, vd på Bruzaholms bruk. 

Projektet ska utveckla en ny samverkansmodell

Målsättningen med projektet är att hitta ett konkret sätt att arbeta i samverkan kring kompetensförsörjning som är relevant för det lokala och regionala näringslivet. På lite längre sikt vill man genom projektet se till att företagen på en geografisk plats blir en väl integrerad del i det lokala och regionala arbetet med platsens attraktivitet, samt att offentlig sektor ska ses som en naturlig samverkanspartner för näringslivet gällande frågor som rör kompetensförsörjning. 

Camilla Egerlid är näringslivschef på Eksjö kommun. För henne var det en självklarhet att tacka ja till att delta i projektet. 

Kompetensförsörjning är avgörande för vår framtid och den geografiska platsen hänger samman med det. Jag skulle vilja att vi genom projektet kan få en tydlig och gemensam bild av vad vi behöver göra för att bli den attraktiva platsen kopplat till näringsliv. Att vi ska hitta en gemensam väg, säger Camilla Egerlid.


Från Placebranders sida är det Anna Österlund och Sofia Mård Ek som leder arbetet. Vi ser fram emot att processleda projektet och se hur arbetet kan bidra till att stärka samverkan mellan kommuner och näringsliv kring dessa frågor.



comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left