Världsarv är platser som gör skillnad
Sverige är hem för 15 världsarv – unika platser som berättar om jordens och människans historia, och som är viktiga för hela mänskligheten. Trots deras betydelse är de inte alltid en självklar del av samhällsdialogen. I projektet Världsarv i Sverige – platser som gör skillnad har vi arbetat för att förenkla kommunikationen kring världsarvens betydelse och visa hur de kan bli kraftfulla verktyg för hållbar samhällsutveckling.
Under hösten 2024 fick vi på Placebrander vara en del av ett projekt som sammanfattningsvis syftar till att sprida kunskap om hur världsarv i Sverige bidrar till samhällsutvecklingen. Målet var att stärka världsarvens röst och skapa nya möjligheter för såväl lokal som nationell utveckling.
– Att få kliva in i vardagen hos så många världsarv och se vilken skillnad de har gjort och fortfarande gör för samhällsutvecklingen och freden var en ögonöppnare och stor inspiration. Att också se att själva processen har gynnat samarbetet mellan alla de här unika platserna har varit otroligt kul att följa. Det här är verkligen relevant och hållbar platsutveckling i sin finaste form! säger Sofie Gunnarsson på Placebrander.
Inom projektet har vi gjort följande:
- Genomfört en nulägesanalys med följande innehåll:
- Genomlysning av befintliga strategier och dokument
- Summering av ansvarsfördelning och roller
- Nationell attitydmätning
- Medieanalys
- Benchmark och trender att luta sig mot
- Intern enkät som belyste vad som saknades för att förenkla världsarvssamordnarnas vardag
- Processlett samskapande av syfte, mål, budskap och platsberättelse
- Genomfört workshops
- Tagit fram illustrationer med hjälp av Annefrid Sjöman och Rickard Heldemyr
- Projektlett skapandet av tre filmer med manus, rekvisita och inspelning på Studio Dittmer.
- Format en kampanj med målet att nå ut till beslutsfattare
- Skapat en verktygslåda
- Förenklat och omformulerat kommunikation för att kommunicera på målgruppens villkor
En verktygslåda för enkelt berättande
Världsarven har med hjälp av Placebrander mejslat fram en gemensam platsberättelse och en verktygslåda som alla världsarvsaktörer ska kunna använda i framtiden. Den gör det enklare för både lokala aktörer och beslutsfattare att samverka och sprida kunskap om världsarven.
En stark berättelse kan ge hopp, inspirera till spännande initiativ och fungera som en enande kraft. Vi behöver också skapa duktiga berättare och stöd för de som berättar och som utvecklar berättelsen och ser till att vi blir fler som berättar vidare.
– Ska världsarven vara relevanta och intressanta behöver vi förstå att vi tävlar med andra varumärken, produkter, tjänster, platser och annan information om målgruppens uppmärksamhet, säger Sofia Mård Ek, varumärkesstrateg på Placebrander.
Med förenklad kommunikation kan fler personer få en bättre förståelse för platserna – varför de är viktiga, och vad de tillför lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Att stärka kännedomen är ett första steg mot att skapa ett långvarigt engagemang för att bevara dessa platser för framtida generationer.
Inom ramen för projektet tog vi fram tre filmer som kan användas som smidiga kommunikationsverktyg. De är framtagna för att enkelt kunna delas i sociala medier, användas i presentationer för skolklasser, eller vid andra tillfällen när man snabbt vill förklara vad ett världsarv innebär.