Världsarv i Sverige

Ett projekt för att stärka världsarvens röst

Världsarv är platser som gör skillnad

Sverige är hem för 15 världsarv – unika platser som berättar om jordens och människans historia, och som är viktiga för hela mänskligheten. Trots deras betydelse är de inte alltid en självklar del av samhällsdialogen. I projektet Världsarv i Sverige – platser som gör skillnad har vi arbetat för att förenkla kommunikationen kring världsarvens betydelse och visa hur de kan bli kraftfulla verktyg för hållbar samhällsutveckling. 

Under hösten 2024 fick vi på Placebrander vara en del av ett projekt som sammanfattningsvis syftar till att sprida kunskap om hur världsarv i Sverige bidrar till samhällsutvecklingen. Målet var att stärka världsarvens röst och skapa nya möjligheter för såväl lokal som nationell utveckling.

– Att få kliva in i vardagen hos så många världsarv och se vilken skillnad de har gjort och fortfarande gör för samhällsutvecklingen och freden var en ögonöppnare och stor inspiration. Att också se att själva processen har gynnat samarbetet mellan alla de här unika platserna har varit otroligt kul att följa. Det här är verkligen relevant och hållbar platsutveckling i sin finaste form! säger Sofie Gunnarsson på Placebrander.

Inom projektet har vi gjort följande:

  • Genomfört en nulägesanalys med följande innehåll:
    • Genomlysning av befintliga strategier och dokument
    • Summering av ansvarsfördelning och roller
    • Nationell attitydmätning
    • Medieanalys
    • Benchmark och trender att luta sig mot
    • Intern enkät som belyste vad som saknades för att förenkla världsarvssamordnarnas vardag
  • Processlett samskapande av syfte, mål, budskap och platsberättelse
  • Genomfört workshops
  • Tagit fram illustrationer med hjälp av Annefrid Sjöman och Rickard Heldemyr
  • Projektlett skapandet av tre filmer med manus, rekvisita och inspelning på Studio Dittmer.
  • Format en kampanj med målet att nå ut till beslutsfattare
  • Skapat en verktygslåda
  • Förenklat och omformulerat kommunikation för att kommunicera på målgruppens villkor

En verktygslåda för enkelt berättande

Världsarven har med hjälp av Placebrander mejslat fram en gemensam platsberättelse och en verktygslåda som alla världsarvsaktörer ska kunna använda i framtiden. Den gör det enklare för både lokala aktörer och beslutsfattare att samverka och sprida kunskap om världsarven.

En stark berättelse kan ge hopp, inspirera till spännande initiativ och fungera som en enande kraft. Vi behöver också skapa duktiga berättare och stöd för de som berättar och som utvecklar berättelsen och ser till att vi blir fler som berättar vidare.

– Ska världsarven vara relevanta och intressanta behöver vi förstå att vi tävlar med andra varumärken, produkter, tjänster, platser och annan information om målgruppens uppmärksamhet, säger Sofia Mård Ek, varumärkesstrateg på Placebrander. 

Med förenklad kommunikation kan fler personer få en bättre förståelse för platserna – varför de är viktiga, och vad de tillför lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Att stärka kännedomen är ett första steg mot att skapa ett långvarigt engagemang för att bevara dessa platser för framtida generationer.

Inom ramen för projektet tog vi fram tre filmer som kan användas som smidiga kommunikationsverktyg. De är framtagna för att enkelt kunna delas i sociala medier, användas i presentationer för skolklasser, eller vid andra tillfällen när man snabbt vill förklara vad ett världsarv innebär.

Bara 29% av svenskarna kan förklara vad världsarv är

Något som visade sig bli viktigt i projektet var att ta fram budskap om världsarven som var enkla att ta till sig. Inom ramarna för uppdraget tog vi fram och genomförde en nationell attitydundersökning. Här svarade hela 71% att de inte kunde förklara vad ett världsarv innebär. Vi behövde hitta ett nytt sätt att förklara detta på. Ett sätt som kunde öka förståelsen för världsarv nationellt. Och som på ett enkelt och målgruppsanpassat vis kan nå ut till såväl beslutsfattare som invånare och besökare i olika åldrar.

Tillsammans med projektgruppen formulerade vi tre gemensamma budskap.

Världsarv är platser som gör skillnad

En tydlig kommunikation är nyckeln för att besvara frågor om vad ett världsarv är och varför det spelar en viktig roll för vår värld, i stort och i det nära. Världsarv är unika platser som inte bara bevarar vår historia utan också gör en positiv skillnad genom att inspirera till hållbarhet, gemenskap och fred.

Världsarv tillhör alla människor och är en del av framtiden

Den framåtblickande dimensionen är central, och genom den kan vi lyfta fram världsarvens betydelse för en hållbar utveckling och fred, vilket är kärnan i Unescos vision. Att bevara och lära av världsarven stärker vår koppling till historien och ger oss insikter som är viktiga för en fredligare framtid.

Världsarv finns i hela världen, och 15 av dem finns i Sverige

Kunskapen om världsarv i Sverige behöver spridas för att fler ska förstå vad dessa platser representerar och vad de bidrar med. Att känna till och uppskatta att det finns 15 världsarv här, och förstå deras unika värde, ökar engagemanget för att bevara dem för kommande generationer.

Parter i projektet

Placebrander anlitades som processledare i den här processen där Tillväxtverket har bidragit med huvudfinansiering. Stiftelsen Världsarvet Grimeton har ägt, drivit och liksom Karlskrona kommun, Mörbylånga kommun och Region Gotland även delfinansierat det. Engagemanget har gjorts utifrån att dessa aktörer tillsammans förvaltar en del av vårt gemensamma arv, närmare bestämt Grimeton Radiostation, Örlogsstaden Karlskrona, Södra Ölands odlingslandskap samt Hansestaden Visby. Världsarvens ideella förening Världsarv i Sverige har stött projektet samt blivit mottagare av resultatet.

Projektet har även med hjälp av Rickard Heldemyr utvecklat ett gemensamt visuellt manér samt exempel på olika sätt att öka igenkänningen när alla världsarv i Sverige kommuniceras. Dessa kommer att vara verktyg i en gemensam verktygslåda som kan användas av världsarvsaktörer, lärare, beslutsfattare och andra som vill sprida budskapet om världsarvens betydelse för samhälle och en fredligare värld.

Annefrid Sjöman, har haft i uppdrag att genom unika illustrationer tolka de olika världsarv som finns i Sverige. Syftet har varit att lyfta både platsernas unika värden och deras relevans för framtiden när det gäller hållbarhet och en bättre värld. Vi såg tidigt i processen att vi skulle vara hjälpta av illustrationer som förstärker det vi vill berätta och ge energi in i platsberättelsen och budskapen. Annefrid finns med i vårt nätverk av kreatörer som vi jobbar med i olika uppdrag. Lär känna henne lite mer här.

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left