Ett nätverk för dig som arbetar med platsattraktion i en ledande position
Placebrander driver ett nätverk för dig som arbetar i en ledande position med platsattraktion. Nätverket är till för dig som vill diskutera utmaningar och möjligheter för att utveckla arbetet med din plats eller destination. Nätverkets deltagare får knyta kontakter och dela erfarenheter med likasinnade utanför den egna organisationen.
Du är VD eller verksamhetschef på ett bolag som jobbar med platsutveckling och platsmarknadsföring. Destinationsbolag, platsbolag, marknadsbolag, näringslivsbolag – kärt barn har många namn, men utmaningarna man ställs inför är ofta väldigt lika. Ditt bolag är troligen helt eller delvis kommunalt och du har många intressenter från privat, offentlig och ideell sektor att ta hänsyn till. Du behöver få många krafter att dra åt samma håll och du behöver ett kompetent och skarpt nätverk som kan lyfta dig både i din egen roll och i ditt beslutsfattande och strategiska arbete.
Mål med nätverket
- Skapa nya professionella kontakter inom branschen. Kontakter som förstår vad det är du arbetar med dagligen.
- Få kloka och inspirerande personer att resonera, planera och jobba fram framtidsscenarier tillsammans med.
- Tillfälle att snacka nyheter inom det som hör ledarskap till och att få hjälp med att förvandla omvärldsanalys till konkret arbete med din plats.
- Du får dela med dig av utmaningarna du ställs inför på plats och få stöttning och hjälp att komma vidare.
Innehåll
Vi skräddarsyr innehållet utifrån gruppdeltagarnas behov. Nätverksledaren håller ihop och modererar diskussioner samt bidrar med kunskap och erfarenhet. Vi har också möjlighet att ta in externa gästföreläsare.
Exempel på innehåll:
- Ledarskap
- Förändringsledning
- Ett platsbolags struktur och styrning
- Rapportering till styrelse och uppdragsgivare.
- Ansvarsfrågor
- Att leda ett platsbolag i förändring
- Ekonomi och styrning i ett platsbolag
- Att sätta mål och mäta effekter i vår bransch
- Affärsplanearbete
- Digitaliseringsstrategier
- Hållbarhetsstrategier
- Det moderna medielandskapet – att nå ut
- Samverkan med politiker och intressenter
Pris och omfattning
18 900 sek ex moms per person. Faktureras vid uppstart. I priset ingår:
- 4 fysiska träffar under 18mån. Gruppen bestämmer gemensamt antalet digitala avstämningar under nätverkstiden.
- 10 tryckta exemplar av Trendrapport för varje giltigt år dvs 2024-2026.
- Fem exemplar av boken ”Platsmarknadsföring – konsten att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats”
- En exklusiv plats i nätverket. Vi har satt ett maxantal på 8 deltagare.
Omkostnader såsom resa, måltider och övernattning står varje deltagare för själv.
Nätverksledare från Placebrander
Vi på Placebrander kommer att säkerställa att du som deltagare får ut mesta möjliga från varje träff och att innehållet på träffarna matchar dina behov. Vi styr träffarna för att skapa ett bra tempo, vi ser till att alla får utrymme, att höjden på diskussionerna är bra och konstruktiv. Vi använder och delar med oss av vår erfarenhet och kunskap från processledning och projektledning inom platsmarknadsföring för att skapa inspirerande, trendkänsliga och dynamiska träffar.
Anna Österlund är VD på Placebrander. Är engagerad såväl i bolagets framdrift som i kunduppdrag och har varit så sedan 2015. Anna har mött platsledare i olika typer av uppdrag och har en god kännedom om såväl utmaningar som möjligheter inom både organisation och ledarskap, politiskt styrda organisationer och rena platsutvecklingsinsatser. Anna är utbildad inom styrelsearbete och både har pågående och historiska styrelseuppdrag och är därtill diplomerad hållbarhetsstrateg för offentlig sektor.
Intresseanmälan
Anmäl ditt intresse nedan. Vi kontaktar dig för att ta reda på mer om dig och din organisation. Innan du accepterar en plats får du se en beskrivning av nivå och erfarenhet på deltagarna. Nästa omgång startar hösten 2024.
Kontakt
Anna Österlund: anna@placebrander.se, 0762384440