Vår platsattraktionsprocess

I en tid då städer och regioner konkurrerar om invånare, turister, företag och investeringar blir det allt viktigare att tydligt kunna visa vad som särskiljer just er plats. Vi skapar och utvecklar varumärken som bygger långsiktig attraktionskraft. Med hjälp av beprövade verktyg och processer formar vi en tydlig, samlad och autentisk bild av platsen. 

Tillsammans definierar vi platsens utmaningar och möjligheter, position, mål och målgrupper. Vi ser till att berättelserna om platsen stärks för att platsutvecklingen ska drivas i en gemensam riktning. Att stärka ett platsvarumärke är något som kräver uthållighet och framförallt att många aktörer i samhället har förmågan att kroka arm. Då blir varumärket ett verktyg som enar, skapar stolthet och möjliggör värdefull utveckling.

Ofta är en fastighetsägare, kommun eller region vår uppdragsgivare och har ett mandat från högsta ledning att jobba strategiskt med platsvarumärket. En platsvarumärkesprocess tar 6-12 månader och präglas till hög grad av samskapande och förankring.


Detta innehåller processen

Vi skapar en tydlig nulägesbild genom platsbesök, en lokal och en nationell attitydundersökning samt en medieanalys. Vi identifierar behov av platsutveckling, kartlägger intressenter och gör en målgruppsanalys. Samtidigt fördjupar vi oss i befintligt material för att säkerställa en stabil grund att bygga vidare på.

Vi går in i en samskapandefas där vi genomför workshops, samtal och fokusgrupper. Här diskuterar vi platsens utmaningar och möjligheter, vad de som bor och verkar på platsen vill att platsen är känd för i framtiden och vilken utveckling de vill se. Vi diskuterar platsens särprägel och vad invånarna är stolta över. Här söker vi efter platsens själ och unicitet gentemot andra platser. Här sker också ett viktigt samtal kring vilken roll de som bor och verkar på platsen kan ta i ett arbete med att stärka platsvarumärket.

Utifrån platsanalys och samskapande arbetar vi fram en strategi. Den består av tydliga mål, prioriterade målgrupper och önskad position – det vill säga vad platsen är känd för i framtiden i målgruppen. Vi definierar platsens profilbärare – det vill säga vad som är unikt för platsen och vad kommunikation och utveckling ska hängas upp på, vi definierar platsens egenskaper. Platsstrategin innehåller en tydlig varumärkesplattform.

Hur låter berättelserna om er plats bland invånare, besökare, företag? Vid middagsbordet, i sociala medier, i media, i AI, bland unga och bland äldre. Och hur vill ni att berättelserna ska låta? Ett gemensamt starkt narrativ (berättelse) kring vad platsen är idag och vad ni vill att det ska vara i framtiden är en grundbult i arbetet med att skapa en attraktiv plats. En stark berättelse om vad som är möjligt kan ge hopp, inspirera till spännande initiativ och fungera som en enande kraft.

De som lyckas visualisera och berätta om sin plats på engagerande och lättbegripligt sätt är vinnare i framtiden. I detta steg arbetar vi  fram en platsberättelse för att tydliggöra hur vi vill att andra ska berätta om platsen i framtiden.

Platsberättelsen kan vara en viktig del i en hel platsvarumärkesprocess, men den kan också fungera som en egen process. I större regioner där det redan finns många starka platsvarumärken kan ett arbete med en gemensam platsberättelse fungera enande över både kommun- och organisationsgränser.

En visuell identitet är ett kraftfullt verktyg för att lyfta fram en plats unika karaktär och skapa en enhetlig kommunikation som stärker platsens varumärke. Det handlar om att skapa en gemensam kärna att samlas kring. En visuell identitet ett stabilt och kraftfullt verktyg att kommunicera från, speciellt i samarbeten när fler aktörer ska enas kring samma plats.

Vi definierar konkreta insatser att göra för att driva platsutveckling, samverkan, platsprofilering och platsmarknadsföring med syfte att nå den önskade positionen.

Stöd i att säkerställa den långsiktiga driften. Hur ska arbetet på ett hållbart och långsiktigt sätt drivas när vi jobbar med att stärka platsens attraktionskraft? Här diskuterar vi och landar ner samverkansfrågor och organisering.