Platsvarumärke
Vi hjälper er att definiera er plats utmaningar och möjligheter, er position, era mål och målgrupper samt hur ni både ska stärka berättelserna om platsen och driva platsutveckling i en enad riktning. Syftet med processen är att göra er plats mer attraktiv för invånare, besökare och företag.
Att stärka ett platsvarumärke är något som kräver uthållighet och framförallt att många aktörer i samhället har förmågan att kroka arm. Då kan en platsvarumärkesstrategi fungera enande och kraftsamlande. Den kan skapa stolthet och bidra till att värdefull utveckling sker på platsen.
Ofta är en kommun eller region vår uppdragsgivare och har ett mandat från högsta ledning att jobba strategiskt med platsvarumärket. Innan arbetet drar igång är det viktigt att det finns en styrgrupp som gärna får bestå av både kommunledning och representanter från näringsliv och föreningsliv. Vi på Placebrander välkomnar att barn och ungas perspektiv tydligt finns representerat under arbetets ledning. En platsvarumärkesprocess tar 6-12 månader och präglas av hög grad av samskapande och förankring.