Hur kan Jönköping University arbeta med platsens attraktionskraft i rekryteringen av nya studenter?
Foto: Heineviks flygfoto
Marknadsavdelningen på Jönköping University har insett att det inte räcker att högskolan och dess utbildningar är attraktiv. Även Jönköping som plats måste framstå som intressant för någon som ska välja högskola. För att ta nästa steg i sitt arbete med att attrahera fler studenter, anlitades Placebrander.
Workshop
Vad är unikt med Jönköping som studieort?
Foto: Patrik Svedberg
Under en workshop lade vi grunden och beskrev vad som är viktigt att tänka på vid arbete med platsmarknadsföring. Vi pratade trender och beteenden bland dagens unga generation. Därefter delades marknadsavdelningen in i grupper och fick fundera över vad på platsen som verkligen är unikt och utmärker Jönköping. De fick koppla det till både trender och marknadsaktiviteter som de gör.
Idébank
Nya sätt att locka fler studenter.
Utifrån detta arbetades det fram ett stort antal idéer på vad de kan göra i framtiden för att marknadsföra både platsen och högskolan. Resultatet av workshopen blev en idébank och en kunskapsgrund för att hitta nya arbetssätt i framtiden.