Hur går man från att vara en logianläggning till att bli en reseanledning?

Under SPAdagarna2025 samlades närmare 300 personer från hela Sveriges spabransch på nya Billingehus i Skövde för att, bland annat, utforska just den frågan. På uppdrag av Svenska Spahotell höll Placebrander en exklusiv masterclass i destinationsutveckling –med fokus på att hitta varje anläggnings unika identitet och stärka både sin verksamhet och plats.Tre intensiva dagar fylldes med fyra kurstillfällen innehållande föreläsningar, trendinsikter och praktiska övningar ledda av Placebranders platsstrateger Anna Österlund och Joakim Norén.

Deltagarna fick bland annat arbeta med:

  • Platsmarknadsföring vs marknadsföring. Vad är en plats, ett platsvarumärke och hur skapar vi en attraktiv plats utifrån våra unika värden?
  • Konsten att skapa en attraktiv plats. Hur kan vi utveckla platsen långsiktigt och hållbart för att attrahera både gäster, medarbetare och investeringar?
  • Tillsammans för attraktionskraft. Här gästade Charlotte Backman från Next Skövde och delade generöst med sig av erfarenheter kring hur Skövde arbetar strategiskt med destinationsutveckling, och hur offentliga och privata aktörer kan samverka för att stärka platsens attraktionskraft.
  • Trender i turism. Vilka aktuella trender påverkar spa-och besöksnäringen och hur kan vi använda dem för att stärka vårt erbjudande och skapa äkta reseanledningar?

Deltagarna fick dessutom ta del av Placebranders Trendrapport 2025 och ett specialframtaget arbetsmaterial –för att kunna fördjupa sina insikter, arbeta med sin plats och verksamhet direkt under SPAdagarna, och fortsätta utvecklingsarbetet när de kom hem.Med Billingehus som kuliss, utsikt över Västgötaslätten och ett av Sveriges största spa, blev dagarna en kraftfull kombination av reflektion, inspiration och handfasta verktyg för att skapa destinationer som lockar gäster – om och om igen.