
VD och platsstrateg
Anna Österlund
Anna är en erfaren strateg och processledare med särskild vana att få många aktörer att dra åt samma håll. Hon leder komplexa platsutvecklingsprocesser med trygghet, tydlighet och en förmåga att skapa verklig samverkan mellan offentlig sektor, näringsliv och civilsamhälle.
Baserad i Norrköping

Platsstrateg
Sofie Gunnarsson
Sofie har många års erfarenhet av platsutveckling på lokal och regional nivå med stadskärna, evenemang och talangattraktion som specialområden. Vass på att se hur alla delar i en plats hänger ihop och kan utvecklas. Hon är flitigt anlitad i moderator- och inspirationsuppdrag.
Baserad i Oskarshamn

Platsstrateg
Helena Nordström
Helenas spets är varumärken, kommunikation och marknadsföring kopplat till strategisk platsutveckling. Van processledare och konceptutvecklare. TEDx-talare och författare till första svenska handboken om platsmarknadsföring. Grundade Placebrander 2013.
Baserad i Jönköping

Marknadschef och kommunikationsstrateg
Emma Bernholtz
Emmas spets är strategisk kommunikation. Hon fångar platsens kärna och omvandlar den till berättelser som engagerar. Vass på platsaktivering och van konceptutvecklare med en bakgrund från fastighetsbranschen.
Baserad i Malmö

Varumärkesstrateg
Sofia Mård Ek
Sofia bygger broar mellan strategi och verklighet. Med en trygg hand hjälper hon platser och organisationer att växa in i sina uppdrag. Hon leder förankringsprocesser och utformar varumärken som håller.
Baserad i Nässjö

Platsstrateg
Joakim Norén
Joakim är platsstrategen med lång erfarenhet av målgruppsanalys, trendtolkning och varumärkesutveckling. Han hjälper platser att skapa klarhet och prioritera genom skarpa insikter och strategiska vägval.
Baserad i Stockholm
Våra huskonsulter

Art Director/Creative Director
Rickard Heldemyr
Rickard skapar visuella identiteter som gör platser minnesvärda. Med sin kompetens inom platsers identitet i kombination med stor affärsförståelse har han bidragit framgångsrikt till flera platsvarumärkesprocesser.

Copywriter/Kommunikationsstrateg
Elna Dahlstrand
Elna är som en hel byrå i en person – med en vass penna, erfarenhet som illustratör och grafisk formgivare. Hon har djup kunskap om influencer marketing och hållbar besöksnäring, och är en självklar röst i projekt med outdoorprofil.
Samarbetspartners

Söderhavet
Söderhavet är en prisbelönt designbyrå som vi samarbetar med i vissa större designuppdrag. Söderhavet ligger bakom platsvarumärket Sverige med dess designprinciper på uppdrag av Nämnden för Sverigefrämjande som består av UD, Svenska institutet, Business Sweden, Visit Sweden, Näringsdepartementet och Kulturdepartementet.

Fotografelia
Ofelia Wadskog är grafisk formgivare och fotograf med skarpt öga för färg och form. Hon driver företaget Fotografelia och samarbetar med Placebrander kring både egna projekt, såsom vår egen trendrapport, och i kunduppdrag.

Sprint Works och Wirke
Chrille Peterson är digital strateg med många års erfarenhet av att coacha såväl destinationer som besöksnäringsföretag inom digitalisering. Han rör sig vant i såväl stora tunga systemprojekt som det vardagliga arbetet med både organiskt och betalt innehåll på plattformar som Facebook, Google och Instagram. Vi har samarbetat ihop i flera uppdrag.

JN Filmproduktion AB
Filmproduktion för webb och sociala medier med hjärta och passion. Vi har haft med Johan i uppdrag för bland annat Visit Sweden och Science Park Mjärdevi.

Norstat
Vi har sedan Placebranders start samarbetat med Andreas Nilsson på Norstat för stöd med undersökningar av olika slag. Attitydmätningar, varumärkesundersökningar, nollmätningar etc.