Habos platsvarumärkesresa startade redan 2019 då man lade grunden till plattformen, då med ett mer kommunikativt fokus. Under våren 2024 genomförde Placebrander en nulägesanalys för att se om plattformen behövde utvecklas i någon aspekt och det arbetet blev starten på uppdateringen av plattformen.
Nulägesanalysen visade att Habos tillgångar och egenskaper fortfarande stod sig starka och att det var det man ansåg särskilde platsen från andra men man såg också att plattformen och strategin behövde kompletteras med mer fokus på platsutveckling.
Under hösten 2024 uppdaterades själva platsvarumärkesplattformen med positionsförflyttning mål och målgrupper. Plattformen fick även ett formulerat varumärkeslöfte som ska fungera som ledstjärna i platsvarumärkesarbetet framåt.
Med den uppdaterade varumärkesplattformen på plats växte behovet av även uppdatera den visuella identiteten för att förstärka och bära ut innehållet i varumärkesplattformen. Under hösten 2024 genomfördes därför tre samskapande workshops med arbetsgruppen på följande teman:
- Önskat läge och positionsförflyttning
- Mål och målgrupper
- Implementering
Uppdatering av platsvarumärkesplattform inklusive strategi
Efter genomförda workshops uppdaterade Placebrander den befintliga plattformen med dessa delar samt tog fram ett varumärkeslöfte som ska fungera som ledstjärna i det kommande arbetet med platsattraktion.
Designworkshop
Efter att plattformen godkänts fortsatte arbetet nu med målet att uppdatera den visuella identiteten. Placebranders Art Director Rickard Heldemyr genomförde en designworkshop med arbetsgruppen för att ringa in de kommunikativa behoven och där fokus på uppdateringarna landade i förenklingar av den visuella identiteten, justering av färgpalett och riktlinjer för redigering av bilder.

Designfilosofi: Historien som grund för framtiden
Vid utformningen av platsens visuella identitet för Habo har vi valt att blicka bakåt. Under lång tid var filtproduktionen en bärande del av Habo och har därmed blivit en viktig inspirationskälla.
Filtarnas färger, mönster och repetitiva strukturer har tolkats och omarbetats för att ligga till grund för logotyp, färgpalett och grafiska mönster. Arvet tolkas med ett modernt formspråk och blir en identitet som förenar historia med dagens digitala krav.

Mönsteruppbyggnad
Mönstren i Habos visuella identitet är inspirerade av platsens historia och filtproduktion, där repetition och rytm spelar en central roll.
I vår mönsterdesign bygger vi på en enkel men kraftfull grundform, tre olika breda H:n, som upprepas i varierande takt och skala. Detta skapar ett harmoniskt och dynamiskt uttryck. Repetitionen speglar både hantverket bakom filtarnas väv och den naturliga rytmen i naturen runt Habo.
”Genom att göra en begränsning i antalet färger förenklar man tillämpningen av den visuella identiteten.” Art Director Rickard Heldemyr

Färgval
Den ursprungliga färgskalan var baserad på vatten, skog och natur. Här dominerade en grön och en blå färg. Under designworkshopen framkom att det fanns ett behov av en till färg i färgpaletten för att hitta mer dynamik i färgskala och skapa större flexibilitet. Därför slogs den blåa och gröna nyansen ihop för annars blev färgskalan för stor.
Färgpaletten är främst inspirerad av naturen runt Habo med toner från skog, vatten och sand. Samtidigt finns en koppling till historien genom färgetoner som återfinns i de filtar som en gång producerades på orten.
Färgen som adderades landande i en puderrosa nyans och har sin inspiration från Habos klassiska filtar.
Bildsättningen påverkar i stor utsträckning hur det visuella uppfattas. Här gäller det att både vara noggrann i sitt val av bilder men även hur bilen redigerats för att skapa rätt känsla.
I den uppdaterade visuella identiteten finns guidning för redigering av bilder så att föreställningen harmonierar med hela färgskalan och går åt samma håll oberoende hur de såg ut från början.