Attraktiva Oskarshamn är en destination som finns på Snapchat sen en tid tillbaka. Marika Karlstad, som är ansvarig för sociala medier på Attraktiva Oskarshamn, svarar på några snabba frågor kring satsningen:
Varför har ni valt Snapchat som kanal?
Vi har funderat på hur vi kan nå en yngre målgrupp. De finns till viss del på Instagram, men just Snapchat domineras av yngre och där vill vi nå dem och sprida vårt budskap.
Snapchat är också en perfekt kanal för att visa vad som händer bakom kulisserna och det är liksom meningen att man ska få se bakom, den annars kanske mer tillrättalagda ytan.
Det är en kanal som passar vårt sätt att kommunicera ypperligt. Där är det ok att trycka ut många snaps, och ha en lång story. Det skiljer sig en hel del från till exempel Instagram där tio inlägg i följd inte är ok.
Hur jobbar ni rent praktiskt med Snapchat, med organisation, innehåll och planering?
Vi skickar aldrig snaps till endast en specifik person, utan vi lägger bara ut på Min Story. Då har vi chansen att skapa en story som hinner förmedla en känsla och budskap.
Vår planering är väldigt evenemangsbetonad, det ska finnas ett syfte med varje snap. Hellre flera snaps i en följd som följer något specifikt, än fem snaps var fjärde timme på en ny kopp kaffe. Om det är ett särskilt evenemang som vi vill täcka, exempelvis fyrnationsturneringen i damhockey, eller vår lokala Oskarsgalan, får man hänger med oss både innan, under och efter evenemanget. Vi följer också andra företagskonton som är duktiga och använder verktyget på en inspirerande sätt.
Vilken respons har ni fått hittills kring er närvaro på Snapchat?
Det är uppskattat av yngre som får en inblick i vår organisation, och de upptäcker platser och saker de kanske först inte trodde var så intressanta. Vi märker att vi har en relativt bred målgrupp på Snapchat och det är till och med en person som har skaffat konto bara för att kunna få följa oss.
Hur ser planerna ut framöver för era aktiviteter på Snapchat?
Vi har hittills bara skrapat lite på ytan och inser att det finns stora möjligheter på Snapchat att sprida platsen Oskarshamn. En plan vi har är att visa mer dolda besöksmål så att de yngre också får upp ögonen för dessa. Exempelvis stenbrott, urbergstur. Vi åker årligen ut till den mytomspunna ön Blåkulla och då tänkte vi ha en riktig maratonstory. Vi kommer ha en genomgång för sommarjobbarna där vi går igenom vår tonalitet och riktlinjer.
Sök på attraktivaohamn direkt i Snapchat, scanna deras snapcode här i bloggposten eller besök deras profilsida på Snapchat för att följa Oskarshamns satsning.