Vi fnissar gärna åt fenomenet kommunslogans idag - men har du tänkt på att de faktiskt var de första, trevande försöken till platsmarknadsföring?
En gång i tiden var kommunala slogans ett sätt att försöka skapa stolthet och locka nya invånare. Det gick väl i många fall inte så värst bra, en slogan är inte nyckeln till framgångsrik platsutveckling – men att höra hur de uppkom och vilka reaktioner de väckte är både lärorikt och inspirerande.
När P1 gör podden Svenska kommunslogans får vi en bit svensk platsmarknadsföringshistoria, humor och nostalgi.
Podden bjuder på klassiker som ”Hårda bud i Mellerud”, ”Sveriges närmaste stad”, ”Tokig i Säter”, ”I love Hjo”och förstås ”When in Europe – don’t miss Skurup”. Bakom varje slogan finns en historia – ibland oväntat genomtänkt, ibland helt slumpmässig.
Första avsnittet tar oss till Enköping, Sveriges närmaste stad. Om det verkligen var ett gäng kostymklädda herrar som i början av sextiotalet ritade en cirkel på kartan för att upptäcka att här var det nära till allt förblir oklart. Inspirationen till fenomenet kommunslogan däremot kom från Storbritannien, där slogans började användas för att förvandla gamla industristäder till turistmål.
I podden medverkar bland andra vår egen Helena Nordström, Språktidningens chefredaktör Anders Svensson och flera lokala profiler som minns hur det gick till när deras kommun fick sin slogan. Resultatet blir både underhållande och tankeväckande, och såklart – en påminnelse om att platsmarknadsutveckling alltid har handlat om något större än fyra ord på en skylt.