Nu involverar vi framtiden i platsutvecklingen

Generation Alpha, Quiet Quitting och vikten av att visualisera möjligheter och utmaningar. En stor trend 2023 är att arbeta med barnens perspektiv i fokus.

Många mindre platser utvecklas till perfekta platser för 50-plussare. Det är ett problem eftersom det är när vi är 18-35 år som vi flyttar som mest. Vill vi attrahera nya invånare till våra platser behöver vi involvera ungdomarna i platsutvecklingen. Och skapa oss stenkoll på unga personers attityder och behov.

Arbetet med platsutveckling blir dessutom då roligare och mer livfull. Vi har under en tid bekantat oss med Generation Z. Det vill säga de som är födda i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Millennials är de som är lite äldre och födda på 80-talet eller början på 1990-talet – även kallade Generation Y.

 

Men nu har det blivit dags att bekanta oss med nästa generation – generation Alpha. Det är barn födda 2010 till idag. Som inte bara är digitala infödingar utan också under en betydande andel av sitt liv behövt förhålla sig till pandemirestriktioner och att ha kontakt med sina mor- och farföräldrar digitalt. De antas bli sociala, globala och mobila samt leva väldigt länge och samtidigt växer de upp mer medvetna än andra generationer om klimathot och samhällsutmaningar.

Generation Z lider av oroväckande mycket mental ohälsa. Enligt en global studie från Deloitte känner sig nästan hälften utbrända på grund av kraven i arbetslivet. Vi får se begrepp som Quiet Quitting eller tyst nedtrappning poppa upp, det vill säga att gå till jobbet och göra minsta möjliga. Relation till arbetskamrater och fritid betraktas som viktigare än själva jobbet. Unga personer identifierar sig i högre grad med sina intressen, exempelvis gamer, träningsmänniska eller aktienörd. Vi ser att många unga tycker att det är viktigt att arbetsgivare och platser tar ansvar för planet och medmänniskor, men även att främst unga killar tycker att det är allt viktigare att tjäna pengar.

Kairos Future har i studien ”Morgondagens medborgare” intervjuat över 6000 svenskar om synen på demokrati. Där framgår att färre känner sig som en del av det svenska samhället. Unga kvinnor upplever lägre tillit och trygghet i sitt lokalsamhälle än vad unga män gör. Det råder också en ökad misstro till demokrati och politiskt styre, det vill säga många tycker inte att politikerna är bäst lämpade att driva samhällsutvecklingen. Därtill framkommer att unga eftersöker bättre sätt att visualisera saker kring samhällsutvecklingen.

Och på tal om att visualisera. Tror du att TikTok enbart är en plats för dansvideos? Tänk om! Ungefär 40% av unga personer använder TikTok (och Instagram) som en sökmotor där de föredrar det visuella formatet. Uttrycket Granola Girl har dykt upp på TikTok och beskriver en person som lever nära naturen, är miljömedveten, äter vegetariskt, är aktiv och såklart gör sin egen granola. Men det är inte bara TikTok som växer bland unga. Appen Be Real har slagit stort i sin anspråkslöshet och förmåga att visa en avskalad och äkta bild av vardagen samt avgränsa till ett fåtal antal följare.

I Ungdomsbarometern kan vi läsa att den klassiska backpackingresan efter studenten allt oftare byts ut mot längre resor i Europa, med inspiration från res-vloggar på Youtube och #Europeansummer på TikTok. Natur- och friluftsliv intresserar unga allt mer. Distansstudier, van-life, livet som digital nomad och outdoorkläder tar upp alltmer utrymme i de sociala medierna. Som kontrast till det uttrycker sig andra genom subkulturen och modenischen ”Dark Academia” som innebär att vältra sig i en estetik hämtad från universitetsvärlden under tidigt 1900-tal. Det är enligt Ungdomsbarometern inga större skillnader mellan unga på landsbygden och i storstad. De har lika bra koll på senaste trenderna och skeenden i omvärlden. Den lilla skillnad som finns handlar om att unga i storstäder i högre utsträckning tar avstånd från sociala medier och influencers samt lyfter negativa aspekter av överkonsumtion av sociala medier.

Exempel att inspireras av

Tirana

Tirana i Albanien har utgått från barnen i sin platsutveckling. Bland annat har cykling i staden haft stort fokus.

Västerås

Västerås stad och Västerås citysamverkan bjöd in 12-20-åringar till ungdomsdialog kring utvecklingen av city.

Youth up North

Youth up North är en treårig satsning med Arjeplog, Dorotea och Bodens kommuner som testbädd. Syftet är att identifiera framgångsfaktorer för en mer levande landsbygd för ungdomar. Utgångspunkten är att när unga får vara med och påverka sitt lokalsamhälle så bidrar det till att skapa en landsbygd där unga vill leva och bo.

Borås

Borås trendade på TikTok när det släpptes en dystopisk film på slukhål och kyrkor som brinner. Filmen framställde Borås som helvetet på jorden där ingen vill bo. Borås stadsdirektör gick ut och bemötte filmen genom ett eget TikTok-inlägg.

Trygga orten

Trygga orten är en satsning av Stadsmissionen och Håll Sverige rent. Initiativet syftar till att ge unga i utsatta områden att förebygga utanförskap och nedskräpning.

Vad innebär det här för dig?

  • Hur många ungdomar var med på er senaste workshop eller möte om något platsutvecklande hos er? Sätt barnen och ungdomarna i förarsätet och kommer de inte till er, ta er till deras arenor.
  • Utforska nya digitala plattformar och rör dig i sammanhang där ungdomarna finns. Var nyfiken och ställ frågor. Det är det bästa sättet att säkerställa att både du och din plats hålls uppdaterade – och unga. Fundera på hur ni genom era olika insatser kan stimulera rörelse och hälsa.
  • Fundera också på hur nyinflyttade unga personer utan familj och sammanhang tas om hand på din plats. Bjuds de in till olika sociala sammanhang? Det kan vara en avgörande faktor för en persons mentala hälsa.
  • Fundera på hur er plats är i framtiden och visualisera det – gärna tillsammans med barn och unga. Vi vill vara en del av platser med visioner och genom att visualisera framtidsbilderna skapas välgörande diskussioner och engagemang.

 

Illustrationer av Björn Öberg