Den meningsfulla platsen, hur skapar din plats mening för individen, kollektivet och planeten?

Vår tid präglas av att ta hand om. Ta hand om planeten, ta hand om varandra men också att ta hand om sig själv.

När du ska attrahera människor till din plats är det av stor vikt att du kan visa att platsen är bra för individen, kollektivet och för planeten. De du vill attrahera genomskådar fluffigt hållbarhetssnack utan grund. De vill ha konkret fakta och veta hur din plats bidrar till en bättre värld. De är också trötta på argumentet att din plats har nära till allt – det är något som nästan alla små och medelstora platser kommunicerar i en tid då media lärt oss att det är vad som efterfrågas. Vi alla förstår att på mindre platser är det helt naturligt kortare transportsträckor.

Du måste hitta något djupare och mer meningsfullt. Och här gäller det att vara ärlig och kanske också våga lyfta det som är mindre bra. Vi snackar storydoing snarare än storytelling, det vill säga berättelser som går bortom enbart marknadsföring och omsätts i praktisk handling.

Illustrationer av Björn Öberg

 

 

 

The real problem with place “branding” is that it’s selfish: how our country, our city or our region can out-perform all the others.
But the world is infinitely interconnected, and the challenges are too big for any country, city or region to tackle on its own. So this obsession with competition isn’t just embarrassingly old-fashioned: it’s suicidal. Yet if we only open our minds to co-operation and collaboration, something surprising happens: our policies get richer, more imaginative and more effective.

 

Simon Anholt, Founder of the Good Country Index

 

Pandemi och empatiekonomi

Pandemin har lärt oss vikten av att ta hand om varandra. Empatiekonomi var ett begrepp vi lanserade i trendrapport 2021. Det innebär att försöka placera sig i den gyllene treenigheten av att skapa värden för sin egen verksamhet eller plats, skapa nytta för kunden och göra gott för samhället. Det är också något som en större andel är beredda att betala mer för.

Såväl invånare som besökare törstar efter sätt att ta hand om sin egen fysiska och psykiska hälsa. Här har de allmänna ytorna en social funktion. Din plats behöver skapa goda mötesplatser, erbjuda kultur och idrott samt vara bra på att kommunicera hur invånaren och besökaren kan ta hand om sig själv hos er. Vi ser fler som kombinerar en resa med att äta nyttigt, röra sig i naturen eller utvecklas som person. Fler ställer också högre krav på arbetslivet och att arbetsgivaren är beredd att stötta individen i den eftersträvansvärda jobb-fritid-balansen.

Exempel

Nya Zeeland lanserade för en tid sedan en välmåendebudget. De har tröttnat på att mäta landets välmående utifrån ekonomiska resultat och fokuserar på hur deras invånare mår istället.

Eskilstuna har länge jobbat för att ta positionen som den klimatsmarta industristaden och i den andan gör de meningsfulla satsningar som värnar klimatet. De har tidigare vunnit Placebrander of the Year för sina insatser kopplat till hållbarhet.

Save Salla, en kampanj där Finlands kallaste plats skickade in ansökan om att arrangera sommar-OS 2032. Ansökan uppfyllde samtliga krav, men efter några veckor avslöjades att ansökan var ett sätt att tillsammans med Fridays for Future uppmärksamma klimatförändringarna. Just 2032 är en vändpunkt i kampen mot klimatförändringarna och syftet var att peka på att vi alla måste agera nu.

”Nu vill vi ha konkret fakta och veta hur din plats bidrar till en bättre värld”

Vad innebär det för dig?

Gräv där du står. Vad har din plats för unika tillgångar och vad görs redan kopplat till att ta hand om planeten, varandra och individen. Förstärk, utveckla och kommunicera dessa delar. Se över hela er verksamhetsplan ur ett meningsfulltperspektiv. Finns det saker ni borde sluta göra och finns det saker ni kan börja göra. Här handlar det såklart om stora och tunga frågor, men också att våga börja i det lilla och enkla.