NPS – att mäta rekommendationsbenägenhet
Om du ska ställa en enda fråga till dina målgrupper, så är det denna: ”Skulle du rekommendera andra att besöka/flytta till/etablera företag på den här platsen?” Ställer du den frågan på rätt sätt kan du dessutom få ett jämförbart mått, ett så kallat NPS-värde.
NPS står för Net Promoter Score och är ett globalt etablerat mått på kundnöjdhet. Det är allra mest vedertaget i arbetet med produkter och tjänster, men också inom besöksnäringen. Vi på Placebrander använder det också i arbetet med att stärka en plats attraktivitet för inflyttning och etableringar.
Hur gör man?
I en enkät till din målgrupp ställer du frågan ”På en skala från 0 till 10, hur troligt är det att du skulle rekommendera andra att flytta till Plats X?” (eller besöka eller etablera företag på, beroende på vad du är ute efter). Du är tydlig med att 10 är mycket troligt och att 0 är inte alls troligt.
De som svarat 0-6 är dina kritiker. De som svarat 7-8 är passiva. De som svarat 9-10 är dina ambassadörer. När du har samlat in alla svar tar du andel ambassadörer (ex: 48) minus andel kritiker (ex: 37). Då får du en siffra på mellan -100 och 100 (ex: +11). Se förklarande bild nedan.

Rekommendationsbenägenhet är bland det viktigaste för oss som vill stärka en plats attraktivitet. Det är också viktigt att ha smarta metoder för att mäta sitt arbete. Så, om du inte redan jobbar med NPS är det hög tid att kika närmare på det. Lycka till!