Platsvarumärke

Vad är ett platsvarumärke och hur jobbar man med det?

Platsvarumärke


Alla platser har ett varumärke, oavsett om det finns på pränt eller ej. Ett platsvarumärke är summan av de associationer som finns kring platsen, hos invånare och omvärlden. Låt oss bara en gång för alla göra klart att arbete med platsvarumärken inte handlar om att skapa en logotyp och en slogan. Ett platsvarumärke är så mycket mer än så.

Platsvarumärke – att hitta särprägeln

Att platsvarumärket samägs av alla som bor och verkar på platsen innebär en del utmaningar. Det är svårt att sammanfatta det som särpräglar platsen på ett sätt som många tycker är bra. Det är en utmaning att våga vara spetsig. Om det dessutom är en kommun som är den främsta motorn i att skapa berättelser om platsen är risken stor att marknadsföringen blir slätstruken. Effekten blir att platsmarknadsföring från landets olika kommuner blir väldigt likartad. Liknande argument berättade på liknande sätt. Att ha nära till allt, slippa pendlingsköer, leva nära både natur och stad och ha ett spännande näringsliv är inte unikt. Många platser skulle må bra av att lägga lite mer kraft på att hitta och definiera sin särprägel på en annan nivå. Ofta handlar det om att hitta platsens själ och DNA – något som inte enbart sitter i de fysiska tillgångarna. Det är inte enkelt, men här avgörs en stor del av framgången.

Att arbeta fram en platsvarumärkesplattform

De platser som framstår som allra mest enhetliga, konsekventa och professionella i sin framtoning har ofta en varumärkesplattform för platsen som grund för sitt arbete. Innehållet i plattformen bör grunda sig i analyser efter dialog med såväl invånare, företagare, besökare som med omvärlden. Det är också viktigt att ta vara på arbetet som gjorts tidigare för att profilera platsen, och den historia som platsen bär på.

Placebrander har varit med och arbetat fram en mängd platsvarumärkesplattformar. Bland annat för Höga Kusten, Nässjö, Södertälje, Mora och Eskilstuna. Vi har gjort lärdomar kring fallgropar och framgångsfaktorer. Vi har exempel på hur en god process kring platsvarumärke kan se ut. Hör av dig till oss, så berättar vi mer!

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×